Huh! Wat een raar rondje om antenne.

Heeft hier gesneeuwd en kijk eens naarbuiten en zie een vreemd perfect rondje vrij van sneeuw
om de basis van de antenne (zie foto),
hoe kan dit nu komt deze warmte van een lekstroompje opgewekt door de extra
antenne 'phantoomversterker' geinstalleerd of zijn hier grote krachten aan het werk.

Auto staat al 24 uur stil dus niet weggeweest.

rondjeantenne.jpg

EdK

Forumguru
Ik vermoed dat je een unieke antenne hebt die is ingestraald door Jomanda.
Die straalde zoveel warmte af en hiervan zie je nu de restwarmte

EdK

Forumguru
Tsja dan woon je hier in verkeerde land.
April doet wat hij wil en maw zelfs dan is er nog een kans dat er opeens sneeuw ligt.

Hoop niet dat je nu nog meer depri hierdoor word.......

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet hoe het met de wind zit, maar misschien dat rondom de antenne de sneeuw weggewaaid is door werveltjes die ontstaan door de antenne? Ik neem aan dat ook je radio uitstaat, dus voeding van de antenneversterker lijkt me niet logisch. Andere optie zou nog kunnen zijn dat er warmte via antennekabel naar antennevoet en het dak er direct omheen is gevloeid waardoor de sneeuw bij de antenne is weggedooid.

Ronnie

Forumguru
Heb je een originele of een aftermarket radio erin? De losse phantoomvoeding op de geschakelde plus? Zo te zien blijft op de een of andere manier de antenneversterker actief.....

Hmmm zit dus een aftermarkt radio (pioneer) in welke vanwege slechte ontvangst zenders
die phantoomversterker heeft gekregen via de dealer (ingebouwd),
weet dus niet precies op welke draad hij zit aangesloten.

Voor de zekerheid weer de zekering eruit gehaald van de radio,
want ergens lijkt auto spanning te verliezen! (slecht starten na tijdje stilstaan)

Captain Hook

Forumguru
Dit is niks bijzonders hoor.
Geen graancirkels, geen verstopte antenneversterkers die je dak opwarmen.
Bij mijn Roomster heb ik precies hetzelfde effekt, zelfs ietsie ovaal een plek waarop het ijs weggesmolten is op het dak.

Komt gewoon doordat de zwarte antenne + voet meer warmte van de zon absorberen en afstralen, waardoor het dak rondom het antennevoetje gewoon net iets warmer wordt en dat daardoor de sneeuw smelt.

veel te weing om warmte te geven in ieder geval,
zelf nog geen actie ondernomen want geen sleuteltjes om die radio te verwijderen.

Bakkertje

Forumguru
Heb je vandaag, met enkel vorst ook een kring op je dak rond de antenne? Zeg maar voordat de zon geschenen heeft?
Ik sluit me aan bij de redenering van Ronnie en gok dat de phantoom voedingsadapter aan de continustroom hengt in plaats van een geschakelde..
Ter illustratie, mijn dak vanmorgen:
IMG_20130313_055234.jpg

Captain Hook

Forumguru
Nogmaals, heren[SUB] jongens [/SUB](en dames [SUB]meisjes[/SUB]). Ik heb dat cirkeltje ook. Rond mijn passieve, simpele antenne.
Is heel normaal hoor. Komt gewoon door materiaalverschillen, warmtegeleiding, temperatuurverschillen van de diverse soorten materialen en de afstraling daarvan.
Gewoon het feit dat licht is/wordt, is al voldoende voor warmte absorptie verschillen tussen een metalen dak, kunststof voet, zwart metalen antenne, e.d.

ps: ik zie niet in waarom 'jongens en meisjes' niet zou kunnen, maar blijkbaar storen sommigen zich daaraan... Bij deze.:rolleyes:

Bakkertje

Forumguru
@CH Misschien zijn er wel meerdere verklaringen voor het kringetje mogelijk?
Mijn bijdrage is om hetzij de stelling van Ronnie te bekrachtigen, of juist niet. De TS heeft ook last van een leeg lopende accu, dus het kringetje en de lege accu kunnen best wel eens in verband staan.

Als het door de zon zou komen, kan de TS dat nu mooi zien, aangezien de zon nog niet schijnt. Blijft het kringetje de hele nacht, dan is er toch een andere oorzaak.. De TS heeft nu 2 mogelijke oorzaken, opwarming door de zon, of opwarming door de geïntegreerde antenneversterker.

p.s. hoewel ik inderdaad als jongen geboren ben, ben ik inmiddels wel volwassen, laten we elkaar ook als volwassenen aanspreken. Ow en als jouw simpele antenne af-fabriek is geleverd op je roomster, dan zit daar (waarschijnlijk) wel degelijk een antenne versterker in de voet.

Captain Hook

Forumguru
Aanvullende constatering van vannacht/hedenochtend.
Gisteravond had het weer een beetje gesneeuwd. Gevolg: auto helemaal bedekt met een klein wit laagje.
Vanochtend vroeg (nog donker), was het hele dak nog egaal bedekt met sneeuw en stak daar de antenne uit. Toen rond een uur of zeven de zon opkwam (en de auto staat in de schaduw!) zie je binnen enkele minuten een cirkel/enigs ovaal ontstaan, op het dak, rond de antenne, waar de sneeuw als eerste verdwenen is.

Dus tja...:koffie:

MarcoO2

Forumguru
@ CH: jouw verklaring is een pausibele en één van de mogelijke verklaringen voor het mysterieuze rondje. Dat neemt echter niet weg dat de andere verklaring, de lekstroom, óók een mogelijke verklaring is. Gezien de klachten van de topicstarter zeker het onderzoeken waard, lijkt mij.

Soms zijn er meer goede antwoorden in het leven ;)

Bovenaan Onderaan