Hulp bij gericht zoeken naar probleem AKL 1600

Stephan27

Actief lid
Hey iedereen,

Ik zit met het volgende;

Best even de geschiedenis;

Ik heb een O1 van 1998 Motorcode AKL 1600 benzine.
Momenteel 190000 km
0p 155000 koppakking, koppeling, nokke-assensor, bougiekabels, lamba etc. Enfin alles gemaakt. Auto liep terug als een zonnetje.

Naar mate de tijd vorderde en ik veel stadsverkeer doe begon mijn auto te schommelen in zijn toeren. De carterontluchting is stuk en zie ook dat dat er olieresten zijn op de achterkant van de oliestop (allemaal kleine slangetjes). Hij heeft dit in het verleden ook reeds gehad toen gasklephuis laten reinigen en het was een tijd over, maar toen ging de calas stuk... Na de hele grote beurt was dit weer over maar het is terug verschenen en erger...

Ik heb 2 filmpjes gemaakt over het schommelen en uitvallen. Het uitvallen gebeurd eigenlijk elke morgen bij manoeuvreren als de motor koud is (precies of hij geen rolentie heeft) . Bij parkeren en etc word het erger. Bij een warme motor is het een heel stuk minder maar niet weg.

Ik heb hem nog niet aan de computer gehangen maar iedereen denk valse lucht of het gasklephuis.

Wie helpt meedenken?

In ieder geval bedankt !!

Grtz Stephan
 

Joske

Forumguru
Heb eens de volledige storingstabel in pdf gegoten betreffende jouw motorblok. Daar zie ik meerdere keren jouw probleem terugkomen, mss dat je zelf adhv de tabel (het is nogal een groot geval ;) ) eens kan kijken wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Succes!
 

Bijlagen

  • storingstabel motorcode AKL.pdf
    155,8 KB · Weergaven: 27

Ronnie

Forumguru
Al een paar keer eerder dezelfde symptomen tegengekomen, ook bij een AKL in een Audi A3;
Luchtmassameter G70 waarschijnlijk defect, deze zit in de aanzuigbuis tegen het luchtfilter. (no. 2)
 

Bijlagen

  • LMM G70.doc
    50 KB · Weergaven: 5
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
LMM G70 zou ook nog vervuild kunnen zijn? door olie die bij eerdere problemen door het blok is verspreid. Misschien vanuit EGR opnieuw vervuild?

Overigens wat is 'calas'? Het zal wel een vlaams woord zijn, dat ik niet ken.
Edit: calas, is dat de OBD-aansluiting om de auto uit te lezen, of is het soms de ECU?
 

Stephan27

Actief lid
yeps, sorry heren. Koppakking is in het dialect join de culassse :-). De LMM is ook vervangen geweest op 155000 kan dit reeds stuk zijn?

Hieronder even de filmpjes, als de toeren schommelen heb ik de koppeling ingedrukt op staat hij stationair te draaien. Bij bochten was het moeilijker filmen maar is toch gelukt denk ik :-)
 
Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Ik heb ze zojuist openbaar gezet :-)

Dus normaal zouden ze nu te zien zijn. Kan iemand even kijken?
 
Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
:thumbsup: @ Ronny, in dat deel heb ik ook een lek in de carterontluchting.

Als iemand wilt dat ik nog filmpjes en foto's trek shoot !
 

Ronnie

Forumguru
Dan toch maar eerst de carterontluchting repareren, hierlangs zuigt de motor "valse lucht" en dat veroorzaakt ook "zagen" (toerentalschommelingen) van de motor.....
 

Stephan27

Actief lid
Dus eerst dit deel vervangen.

Wat raad jij aan? Ik kan het stuk volledig nieuw kopen = + - 45€ ofwel er een nieuwe slang tussenzetten?

Ohja, hij heeft dit niet altijd, deze morgen vertrokken geen enkel probleem. 's middags naar het werk opnieuw dat zagen...

Grtz
 

Ronnie

Forumguru
Trek de slang eens van het inlaattraject af en houd de opening dicht met de hand, je kunt 'm natuurlijk ook even dichtplakken met tape.
Kijken of de motor dan weer rustig is......
 

Stephan27

Actief lid
Ik heb dit reeds eens dichtgeplakt met de befaamde ducktape. Het was toen een heel stuk minder maar de tape houdt natuurlijk niet (door de olie).

Dit ga ik morgen eens doen.

Grtjes
 

Stephan27

Actief lid
Ale,

Vandaag de wagen eindelijk aan de computer laten hangen. Hij geeft de foutmelding Druksensor Stuurbekrachtiging. Als je het stuur volledig naar links of rechts draait. Mijn garagist heeft even de sensor uitgetrokken en het uitvallen is volledig weg. Hij wisselt nog met toeren maar totaal niet als voordien.

Ik rij nu dus gewoon met de sensor ontkoppeld...

Ook gaan sinds deze morgen mijn ruitenwissers ZEER traag, iemand tips om deze proper te maken want mijn garagist heeft pas 14/10 tijd :-O.

Grtz en weeral bedankt !!!!
 

Stephan27

Actief lid
Heren,

Ik heb nog 1 vraagje; ik heb de Foutentabel van een medeforummer gekregen (waarvoor heel veel dank :-)).

Maar ik heb de volgende foutmelding, Drukschakelaar voor Stuurbekrachtiging F88. Bij maximale uitslag van stuur uitval of bijna uitval van de motor.

Na uittrekken van de Sensor zeurde de auto niet meer maar viel gewoon uit. Start wel elke keer opnieuw.
Het uitvallen gebeurd nu nog enkel wanneer ik bijna stilsta en de koppeling indruk. Dan valt hij weg (juist een camino zonder rolentie).

Kan iemand nog andere tips geven buiten de sensor al te vervangen. Zo kan ik wat tips aan mijn mecanicien geven en geld besparen :D.

Grtz
 
Bovenaan Onderaan