Hulp bij gericht zoeken naar probleem AKL 1600

Joske

Forumguru
F88 zit op de stuurbekrachtigingspomp en zover ik mij kan herinneren zit die met 2 draden rechtstreeks aangesloten op het regelapparaat. Sluiting naar massa kan dus ergens in de bedrading zitten, maar meer kans in de schakelaar. De stekker kan je gewoon los laten liggen. Als het aan de schakelaar ligt zal de fout niet terugkomen, wel foutgeheugen wissen want een fout blijft lang zitten in het geheugen. De schakelaar is ervoor om het stationaire toerental niet te ver te laten zakken als het stuur in de uiterste stand komt, dus geen ramp als hij niet meer werkt.

Dat vertelt het wereldwijde internet mij ;)

dit zegt Gerrit Speek:
http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00557.html

Wat ik er uit afleid, is dat er een schakelaar op de stuurbekrachtigingspomp zit en dat deze waarschijnlijk kapot is. Deze schakelaar heeft "iets" te maken met je koppelingspedaal, dus dat zou je symptomen kunnen veroorzaken die je beschrijft. Maar voor alle duidelijkheid, dit is gewoon mijn persoonlijke analyse uit gegevens die je geeft en hetgeen ik op internet vind. ;)

Ik denk dat een monteur, mss @Ronnie bijvoorbeeld, dit met zekerheid kan zeggen.
 
Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Ook als de LMM geen foutmelding geeft? Enfin, hij gaat de 14e binnen maar wil beetje kennis hebben :-)
 

Cordoba

Forumguru
@Joske LMM meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat, en daar wordt de hoeveelheid brandstof op aangepast. Als de LMM te weinig luchttoevoer meet (door lekkage tussen LMM en inlaatkleppen, vervuiling van de LMM of wat dan ook) zal er ook te weinig brandstof ingespoten worden, dus zal de motor makkelijker afslaan.

LMM zal dan niet de hoofdoorzaak zijn, maar klein bijkomend probleem.
 

Joske

Forumguru
@Joske LMM meet de hoeveelheid lucht die de motor in gaat, en daar wordt de hoeveelheid brandstof op aangepast. Als de LMM te weinig luchttoevoer meet (door lekkage tussen LMM en inlaatkleppen, vervuiling van de LMM of wat dan ook) zal er ook te weinig brandstof ingespoten worden, dus zal de motor makkelijker afslaan.

LMM zal dan niet de hoofdoorzaak zijn, maar klein bijkomend probleem.
weet wel.. maar bedoelde eigenlijk op het feit dat Stephan zegt dat de LMM geen foutmelding geeft. En dat de LMM dus niets te maken heeft met de schakelaar in kwestie waar ik op doelde :)
 

Ronnie

Forumguru
Ook zou ik even de nullastschakelaar op het gasklephuis checken......
(is een microschwich)
 

Stephan27

Actief lid
Iedereen bedankt voor de tips, maar dit gaat sowieso mijn petje te boven. Ik print dit alles af zodat ik en mijn garagist kunnen proberen.
 

Stephan27

Actief lid
Ok,

Stand van zaken. Auto binnengedaan, volgens de garagist is het Gasklephuis kapot. Ondertussen een 2dehands gasklephuis gekocht samen met de nieuwe inlaatbuis. Ook even de bougies en filters vervangen.

De auto valt niet meer stil maar doet nu weeral iets anders... Stationair draait hij op 1800 toeren. Als je naar een rood licht de koppeling indrukt en je laat bollen valt hij tss de 1800-2000 toeren (OOK WEER ZEUREND !).

Het hele gekke is als je de koppeling laat komen met je voet op de rem (of handrem) en hem laat zakken tot 900 toeren dan blijft hij daar ook op (het leren vertrekken als je pas leert rijden). Raak je de gas opnieuw aan, BINGO 1800 toeren.

Kan het zijn dat mijn garage de wagen niet juist heeft ingelezen en gewist? Mechanisch is volgens mij alles nu ok, enkel de Drukschakelaarsensor van de stuurbekrachtiging is niet gemaakt... Volgens de garagist heeft hij geen foutcodes meer...

Iemand raad??? :-)
 

Cordoba

Forumguru
Wat voor temperatuur zie je op het dash, als ie zo hoog in de toeren loopt?
Behalve temperatuursensor, zou probleem met lambdasensor ook nog de oorzaak kunnen zijn (waardoor er teveel brandstof wordt ingespoten).

Gezien het fout dat je de toeren wel normaal kunt aflezen, zal het niet in die sensor zitten (dan zou je horen dat ie veel toeren maakt, maar op dash een normaal toerental zien).
 

Stephan27

Actief lid
Temp staat mooi in het midden. Vandaag van België naar Nederland gereden een beetje getest met snelheden. Qua rijden is het echt een verschil reageert goed en snel.

Lambdasensor denk ik niet, dat zou je normaal in de foutcodes moeten vinden niet? Deze is een goede 30000 km geleden vervangen...

Het lijkt of iemand de rolentie te hoog heeft gezet zoals bij een bromfiets...

Bedankt al voor de raad!
 

turboturbo

Forumguru
Weet waar ik het gedrag op vind lijken? Op een niet-ingeleerd gasklephuis (bijv. na reiniging of als de stekker ervan los is geweest). Heeft uw garagist eraan gedacht om na reparaties aan het gasklephuis de basisafstellingen in te leren?

Ik heb zo eens een ritje met een niet-ingeleerd gereinigde gasklephuis naar mijn VCDS hulp moeten rijden, nou dat was bijna niet te doen met dat zenuwachtige toerental. Het deed mij er iig aan denken. Na het 'inleren' was de motor rustig en toerental stabiel.
 
Laatst bewerkt:

Stephan27

Actief lid
Volgens hem wel, mijn gevoel zegt neen. Hijzelf doet alle merken en heeft geen 'echte' Vagcom. Een kennis van mij wel maar ik ken de nodige stappen niet...

Ik vertrouw hem normaal maar vind dit een raar geval. Vergissen is menselijk maar in plaats van stilvallen heb ik nu schokken gekregen :-S
 

Stephan27

Actief lid
Juist nog eens gaan rijden. Als hij koud is draait hij mooi 900 toeren... Vanaf dat de motor een beetje warmer is beginnen de hoge toeren. Mss ook nog een verschijnsel
 

Cordoba

Forumguru
Lijkt er dus op dat er speciaal iets fout gaat bij hogere temp. Dat zou toch een lambdasonde kunnen zijn: pas als de sondes/kat warm zijn, gaat dat werken.
 

turboturbo

Forumguru
Mijn idee over dat inleren zou onafhankelijk van de temp. zich moeten voordoen. Dus dan is dat misschien toch niet het probleem....
 
Bovenaan Onderaan