Hulp gevraagd voor achteruitrijcamera

michelvalk

Actief lid
Hallo ik heb zo achteruitrijcamera met 1 rode draad en 1 zwart rood maar als ik hem aan de zwartblauwe en aan de bruine kabel doe van me skoda fabia van 2004 spring elke keer me zekering er uit heb het nu 4x geprobeerd elke keer springt het kapot wat moet ik doen ik ben niet echt slim met kabels

EdK

Forumguru
wat moet ik doen
Nou ten eerste je even voorstellen in de meet en greet van het forum !
Veel actieve leden stellen dat namelijk zeer op prijs !

En dan als je niet zo slim bent met draden dan moet je het uit besteden !
Als je even hier verder zoekt met de zoekfunctie van het forum dan kom je genoeg tegen mbt camera's en dan kom je ook een naam tegen die jou prima kan helpen voor een vergoeding !!

michelvalk

Actief lid
Hallo allemaal

Ik heb een achteruitrijcamera gekocht en gemonteerd allen als ik de rode draad aan de bruine draad doe van me achteruitrijlicht en de zwart/rode aan mijn zwart blauwe dan springt me zekering (nr10) er uit ook als ik de kabels omdraai nu weet ik niet wat ik moet doen heb het al 4x geprobeerd maar nu werkt me camera niet als ik de auto in achteruit zet
Iemand toevallig een idee wat er fout gaat?

Alvast bedankt

Hakar

Donateur
Hallo.
Bij het lezen van je bericht rijzen er direct een aantal vragen.
-1 Wat voor een camera heb je gekocht.
-2 Waar heb je de camera gekocht?
-3 Nieuw of 2e hands?
-4 Heb je een aansluitschema bij de camera gekregen?

-5 Indien mogelijk plaats eens foto's van de camera en alles wat je er bij hebt, en van wat je waar hebt aangesloten.

michelvalk

Actief lid
Hallo dit is de camera hij is nieuw geen boekje de kabel loopt van achter naar me radio en als ik via een usb 12v stekker hem in de voering doe voor stroom doet de camera het wel maar dan zou ik de helledag rijden met me camera licht aan dus iemand zij je moet het op je achteruitrijlicht monteren maar dan schiet me zekering er uit

Bijlagen

• Screenshot_20240729_092434_AliExpress.jpg
    Screenshot_20240729_092434_AliExpress.jpg
    280,3 KB · Weergaven: 18
  • Screenshot_20240729_092716_AliExpress.jpg
    Screenshot_20240729_092716_AliExpress.jpg
    325,9 KB · Weergaven: 17

Hakar

Donateur
Ik denk dat je nat gaat door beide draden aan de bedrading van je achteruitrijlicht te koppelen.
Ik heb de zwart rode draad verlengd en aangesloten op het massapunt bij de binnenzijde van het achterspatbord.
Hiervoor moet je de binnenbekleding van de kofferbak loshalen, en net ter hoogte van het achterruitje zit dit punt.
Eens had ik hem op wat leek een massapunt bij het achterlicht, maar camera flikkerde continue.
Eenmaal aangesloten op dat andere massapunt werken zonder flikkeren.

Het kan zijn dat het bij jou anders moet worden aangesloten, ik begrijp dat je hem op het scherm van je radio hebt aangesloten?
Daarom zijn fotootjes soms zo makkelijk, zeggen meer dan 100 woorden.

michelvalk

Actief lid
Ja klop heb hem nu op de radio de av werkt daar op dat gele stekkertje maar woensdag heb ik een nieuwe radio ik had de zwart/rode draad aan de bruine kabel en de rode aan de zwart blauwe dat zij de anwb tegen mij dat de bruine de voering is of zo iets heb nu al 4 zekeringen moeten vervangen en gister merkte ik dat me binnen verlichting er uit is gesprongen en dielampjes in de deur als je de deur open doet (nr4) dus moet nog ff 3 dagen wachten tot ik weer nieuw zekeringen heb ( het is me 1e auto heb net 1 maand me rijbewijs dus zal wel meer zekeringen nodig hebben in het begin)

Hakar

Donateur
Nieuwe of oude radio met AV maakt niet uit, AV is in mijn optiek AV.
Ik ben er redelijk van overtuigd dat je bij de aansluitingen achter de mist in gaat.
Tis even wat extra werk, maar haal achterin je bekleding los, zoek dat massapunt en begin opnieuw.
Meten is weten.
Haal kabels weer los, laat iemand de achteruit inschakelen en check waar je dan spanning hebt.
Volgens schema zou dat de zwart blauwe moeten zijn, maar check.
Sluit daar je rode draad op aan.
Verleng de zwart rode draad en sluit die op het genoemde massapunt aan.
Steek nieuwe zekering en probeer opnieuw.

Hakar

Donateur
Ik wilde reageren dat je die zekeringen bij elke goede automaterialenzaak kunt kopen, maar elders schrijf je dat je er 50 hebt aan nieuwe aanwinst.
Online neem ik dan aan.
Geeft niet, geeft je 2 dagen rust om alles te laten bezinken en dan opnieuw beginnen.

michelvalk

Actief lid
ja klopt ivm me uitkering heb ik 50 voor 10 euro gekocht via bol.com die moeten voor woensdag komen want ik denk niet dat de anwb het leuk vind om elke dat te komen omdat ik me zekering er uit laat schieten

michelvalk

Actief lid
Nee helaas niet weer aangesloten en weer kapot gesprongen ik zal morgen even een foto maken van de aansluiting van me achterlamp

Hakar

Donateur
Heb alles nog eens doorgelezen.
Je schrijft dat zekering nr 10 er uit springt.
Gebeurt dit wanneer je alles had / hebt aangesloten en je dan de achteruit schakelt?

Als je toch foto maakt, maak dan ook eentje van de aansluiting op je radio waarop de kabel van de camera in aangesloten positie is te zien.

michelvalk

Actief lid
Zit niet aan me radio maar een extra display die krijgt 12v via usb anders blijft me camera licht aanstaan als ik het aangesloten heb en de auto in achteruit zet doen de lampen het al niet meer dan is hij al gesprongen het is zodra ik de auto aan zet dan springen ze er uit

michelvalk

Actief lid
Is speciaal voor die display dat hij 12v krijg voor stroom

Bijlagen

• 17226781896565294110886598171939.jpg
    17226781896565294110886598171939.jpg
    976,8 KB · Weergaven: 9

michelvalk

Actief lid
Heb alles nog eens doorgelezen.
Je schrijft dat zekering nr 10 er uit springt.
Gebeurt dit wanneer je alles had / hebt aangesloten en je dan de achteruit schakelt?

Als je toch foto maakt, maak dan ook eentje van de aansluiting op je radio waarop de kabel van de camera in aangesloten positie is te zien.
Bij deze de foto's zodra ik hem aansluit en in achteruit zet doen ze het al niet meer

Bijlagen

• 20240803_113207.jpg
    20240803_113207.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 20
  • 20240803_113204.jpg
    20240803_113204.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 20
  • 20240803_113301.jpg
    20240803_113301.jpg
    991,2 KB · Weergaven: 20

Hakar

Donateur
Doe eens een foto van het display, met kabeltjes zichtbaar.
Ik begin iets te vermoeden, maar doe nog geen uitspraak.
En nee ben geen Frank Visser.

• Leuk
Waarderingen: EdK

michelvalk

Actief lid
Daar werkt hij gewoon op als ik de aansluiting maak aan me sigarette ding in me kofferbak heb ik beeld maar blijf me led licht aan van me camera dat is niet handig als ik rij ivm het rest van het verkeer en als ik hem aan me lampen doe spring die zekering

Bijlagen

• 17226936117283516712254815350732.jpg
    17226936117283516712254815350732.jpg
    929,3 KB · Weergaven: 7
  • 17226936404384769374751573448512.jpg
    17226936404384769374751573448512.jpg
    953,5 KB · Weergaven: 7
Bovenaan Onderaan