Hulp gevraagd voor achteruitrijcamera

Hakar

Donateur
Jammer dat ik / we alleen losse kabeltjes zien.
Ik snap dat je achterin begint met het aansluiten op de aansteker, dan heb je zicht.

Bij je vorige foto's zag ik dat je de zwart rode draad hebt gelust op de bruine draad.
Daarna denk ik de zw/r draad te kunnen volgen naar de zwarte rail voor de aansluiting op de achterlichtunit.
Heb je daar een massa verbinding proberen te maken, of is de zw/r draad daar ergens op door gelust?
Daar pak je namelijk geen massa mee.
Had je het advies ook opgevolgd om alles weer los te nemen en dan opnieuw te beginnen.?

Wanneer je twee losse elementen hebt, dus camera en monitor los van elkaar, moet je het ook als twee losse lementen bekijken.
Daarom zou ik beginnen met alles los, de camer eerst aansluiten, met rode draad op de plus van de achteruitrijverlichting ( volgens mij blauw zwart, en de zwart rode op een goed massapunt zoals bijvoorbeeld achter je linker kofferbak bekleding net onder je C stijl.
Alle andere massapunten geven geen goede massa.
Test dan of de camera werkt, en of je zekering er niet uit knalt.
Werkt dit goed, hou je dan bezig met de monitor.
Als het goed is heb je bij of de monitor of de camera een lange draad van pak um beet 6 meter geleverd gekregen met 2 gele tulp pluggen.
Kijkend naar de stekkers die ik bij jou zie zou de de gele plug dan in de witte plug van de monitor moeten komen.
Dan in de rode plug van de monitor de plug met zw / rode draad en de rode draad.
De rode draad van die plug aansluiten op een voeding van 12V, en de zwart rode op een goed massapunt.

Ik heb dat gedaan bij mijn zekeringkast en aangesloten op nummer 10 met een blokje van Ali.
op de foto zie je zowel de rode als de zw /rode draad uit de A stijl komen , de zw / rode is aangesloten op de torx net achter de blauwe verbindingshuls. De rode zit op het blokje met nummer 10 en is voorzien van de originele 5 amp zekering en een 10 amp zekering voor de camera.

Tweede foto heb ik gejat van Ali, die post ik in de volgende reactie.
20240729_095411.jpg
 

Hakar

Donateur
Foto van Ali voor hoe de camera aan te sluiten.
Naamloos.jpg
Hierbij zie je dat je met 2 verschillende componenten te maken hebt, en je ze ook als zodanig moet behandelen.
Mocht na het aansluiten op deze manier je zekering er nog uit klappen, dan weet ik het ook niet meer.

Naschrift.
Vergeet dat ding voor verhogen van je voeding, klinkt leuk, maar ervaring heeft me geleerd dat zulke dingen permanent aansluiten niet goed zijn voor de staat van je elektrische circuit.
Veel storing en rare dingen op de meest gekke momenten.
 

michelvalk

Actief lid
Klopt ik heb de kabel aan de zwart blauwe en aan de bruine gedaan beetje gestript en toen aan elkaar gelust en weer geplakt de tulp gaat in de gele aansluiting van de monitor stroom kan ik van me auto radio afhalen voor de monitor maar heeft u misschien een foto van u aansluiting op u achteruitlicht? Want daar doe ik dus iets fout
 

Hakar

Donateur
Helaas geen foto van de aansluitingen achter en gaat me te ver om dat "even" bloot te leggen voor een totaal overzicht.
Maar zoals gezegd de zwart rode verlengen en aansluiten op het eerder genoemde massa punt.
 

michelvalk

Actief lid
Rood is de + de zwart rood is de min


Dus de rode kan ik op de blauw/zwarte vastmaken

En de zwart rode aan de bruine als ik de ander kabels pas die zijn allemaal groen if groen zwart dus daar kan ik het niet aansluiten omdat ik niet weet welke wat is ben daar niet zo slim in daarom ook allen de foto van die gene met kleur die heb ik halverwege gestript en daar de draad doorheen gedaan en vast gedraaid
 

michelvalk

Actief lid
Ik voel me nu echt een dombo maar heb het aangesloten en alles was dus vanaf moment 1 goed allen was een kroonsteentje die dus kapot was wat kortsluiting veroorzaakte maat nu doen me achterlaten het en de kabel is aangesloten
 

Bijlagen

  • 20240803_182736.jpg
    20240803_182736.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
  • 20240803_182739.jpg
    20240803_182739.jpg
    1,5 MB · Weergaven: 9
  • 20240803_182744.jpg
    20240803_182744.jpg
    817,9 KB · Weergaven: 9
  • Screenshot_20240803_184204_WhatsApp.jpg
    Screenshot_20240803_184204_WhatsApp.jpg
    351,4 KB · Weergaven: 9

EdK

Forumguru
Ja en als alles het nu doet naar behoren dan even die lasdoppen en kroonstenen en in mekaar gedraaide draden met tape even opknappen door alles te solderen en met krimpkous af te werken...
Dit vraagt op lange duur weer om problemen met al die net geen fijne verbindingen.... :pieker:
 

Hakar

Donateur
Mooi dat het gelukt is, en noem jezelf geen dombo, je moet ergens beginnen.
Hoewel ik al een jaar of 50 of meer, boutjes moertjes heb los en vast gedraaid, motorblokjes brommers motoren en delen van auto's heb gedemonteerd en gemonteerd, ben ik op sommige vlakken af en toe ook afhankelijk van het inzicht en de know how van anderen.
En zeker bij elektra of elektronica.
Het vervelende daarvan (maar dat vind ik) is dat het altijd zo simpel lijkt, maar hoe jonger de auto of motor hoe minder ik van de elektronica snap.

Met @EdK eens, straks wel netjes afwerken.
 

Hakar

Donateur
Gewoon nog een opmerking.
Bij 12 V systemen werk ik liever met een spanningzoeker zoals onderstaande.
Hoef je niet eerst een draad door te knippen of bloot te maken om te meten.

Spanningzoeker.jpg
 

michelvalk

Actief lid
Bedankt voor de tip ga daar is naar kijken want dat is wel handig de kabels moet ik nog solderen en weg werken maar eerst moet ik een langere kabel kopen zodat ik het mooi weg kan werken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Hakar

Donateur
Ik ga er van uit dat je bij aanschaf een kabel met 2 tulp stekkers er bij hebt ontvangen, kabellengte ongeveer 5 tot 6 meter?
Wat ik in de Fabia 2005 heb gedaan, de kabel globaal gemeten langs de afdekkingslijst tussen dak en deuren aan de linker kant (bestuurderszijde).
Daarna de kabel met beleid aan de bovenkant in de afdeklijst gelegd.
Bij de voorruit komt de kabel zo laag mogelijk uit bij het dashboard.
Achter heb ik de tule met bedrading voor de achterklep losgehaald, en met beleid de kabels er door gevoerd.
Daarna via de stijl van de achterklep naar beneden, Bekleding van de achterklep moet toch los) en uiteindelijk mijn camera die in de kentekenverlichting rechts zit aangesloten.
Ik had aan die 5 meter kabel genoeg.
 

Bijlagen

  • Achterklep bekleding demonteren.pdf
    60,4 KB · Weergaven: 3
  • Bekleding kofferruimte verwijderen..pdf
    100,5 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:

michelvalk

Actief lid
Ja die tulp kabel is al weg gewerkt van achter naar voor moet nu allen de stroom kabel verlengen en dan weg werken in het frame maar de camera zit in me klep daar zit de kenteken dus moet ik hem eerst langs het raam naar boven doen en dan via de kofferbak naar me achter licht
 

Hakar

Donateur
Ik dacht dat ik na het typen van onderstaande tekst op plaats reactie had geklikt.
Niet dus.
Misschien ten overvloede maar beter nog geplaatst dan niet geschreven.

Nog wat opmerkingen voor het wegwerken.
Ik heb de bekleding niet volledig volgens beschrijving verwijderd, alleen het deel tot aan de achterbank losgemaakt en weggedraaid.
Bij het loshalen van de bekleding van de zijkant draaide ik de 3 schroeven in de steun eerst los, waarna ik de gehele bekleding links weg kon draaien.
Deed het vastzetten met een spanbandje om de poot van een hoofdsteun van de achterbank.
Haal voor je de bekleding aan de zijkant wegneemt het lampje er even uit, anders kans op breken snoertje.
Als die bekleding aan de linkerkant los is zie je als het goed is ook een dopmoer m8 net onder de C stijl zitten.
Dat is het reeds genoemde massapunt.
 

Hakar

Donateur
dus moet ik hem eerst langs het raam naar boven doen en dan via de kofferbak naar me achter licht
Klopt, bij mij zit ie ook in de achterklep, maar dan aan de kentekenverlichting.
Ik heb daarom de zwarte tule zowel aan de klep als aan de auto kant los genomen, kabels doorgevoerd met voldoende lengte, en vanaf daar naar de betreffende plaatsen van aansluiten.
Niet direct de tule weer monteren maar eerst alles aansluiten.

Voordeel, geen losse kabels ergens zweven.
 

michelvalk

Actief lid
Ja klopt het is allen de stroom kabel naar me lichten de dak bekleding lag achter al los in de auto dat is zo oud die heb ik met schroeven en spelden vast gemaakt maar daardoor kon ik de kabel wel mooi weg werken naar voor en langs de rubbers van het dak dat is rubber ik dacht eerst kuntstof maar maakt het wel makkelijker weg te werken
 

Hakar

Donateur
Ik las dat je al weer met een ander projectje bezig bent.
Camera doet het inmiddels goed?
 
Bovenaan Onderaan