Hulp nodig bij aankoop

AiKoiN

Senior Member
Beste Mensen,

als eerste bedankt dat jullie een forum hebben dat mensen hun vraag hier kunnen stellen.

ten tweede wij willen door gezinsuitbreiding een skoda kopen, we vinden het een mooie auto en lees dat het eingelijk een soort voor audi/volkswage/seat/skoda iets is :)

maar ter zaken, er zijn 3 autos in ons visier:

een Skoda Fabia Combi Equipe plus (74kw uit 12-2005 55DKM zwart)
- mijn vraag is zit hier maxidot in, word het dashboard kastje gekoeld en hoe zit het met olie gebruik van deze jonge? (handelaar heeft hem al 7mnd staan !)
(dit is de compleetste) (ABS,ASR,airco,radio/cd,elektrische spiegels en ramen voor,sport intrieur,(donkere smoke koplamen),trekhaak,lm velgen,cruise control,boord computer,mistlampen)

twee Skoda fabia Equipe (weet niet of het een plus is) (59kw uit 11-2006 70dkm stonegrey)
- maxidot, dashboard, olie ? (handelaar 1 maand)
heeft tov 1: 15kw minder, geen mistlampen, geen asr,wel een setje winterbanden met velg erbij en een dikke navigatie.

derde Skoda Fabia Spirit plus (55KW uit 06-2006 59DKM light stone grey)
-zelfde vraagjes (1maand)
heeft tov 2: 4kw minder, wel mistlampen, geen winterbanden, geen radio of navigatie, geen sport intrieur.

welke auto zouden jullie adviseren en waarom (meer motor technisch dan)
de prijzen zijn 1 (8750) 2 (8250) 3 (7850).

en waar moeten we op gaan letten bij aankoop zijn er bekende kwaaltjes ?

heel heel erg bedankt !

laat gewijzigd slapeloze nachten... kan niet slapen moeilijk moeilijk moeilijk :)

TomR

Lid
Hey AiKoiN,

Voor de prijzen die je hier opnoemt kan je net zo goed een nieuwe kopen! Kost je wel wat meer, maar dan heb je wel wat :). Ik zou daar even naar kijken! Heb ik ook gedaan!

Gr,

AiKoiN

Senior Member
nou dan weet ik niet hoe jij kijkt :) hahaha deze zit op 7850 euro... een nieuwe combie zit op 10.000 euro minimaal!!! en ik vind de nieuwe niet zo mooi als de oude de kont en de neus zijn er niet mooier op geworden, het intrieur wel....

TomR

Lid
Ja klopt, de 2000 euro stap is groot (1000 euro als je kijkt naar je eerste keuze ;), die nu weg is begrijp ik), maar een auto uit 2011 is altijd beter dan een auto uit 2005! 1000-2000 euro is misschien dan wel niet zo'n grote stap om te maken voor een nieuwe auto?

En ja over de neus etc., die mening deelde ik ook in het begin :), maar als je hem goed zou bekijken dan zie je het mooie eraan! De neus is stoer, de kont is leuk :), het went en ik vind het zelfs mooier dan de Fabia I, in tegenstelling dus tot vroeger :).

AiKoiN

Senior Member
het betreft wel een station :)
dus die beginnen bij 10.500 en dan heb je geen airco
dan ga je al snel naar 12. wil je nog een beetje hetzelfde dan kom je al snel tegen de 14-15 dus dat is 2x zoveel :)

maar ik wilde eigenlijk weten of de 55kw motor een goede motor is, altijd dealer onderhouden.

en ik zocht nog een paar originele velgen van skoda zaten er bij deze niet bij...
en het kenteken van deze auto was ok wel leuk .. - sx - sx :)

Cordoba

Forumguru
Als je een airco hebt, heb je automatisch dat het dashboardkastje en klein opbergvakje onder het stuur gekoeld kunnen worden (afhankelijk van de stand van het schuifje in het betreffende vakje).

Ronnie

Forumguru
maar ik wilde eigenlijk weten of de 55kw motor een goede motor is, altijd dealer onderhouden.

en het kenteken van deze auto was ok wel leuk .. - sx - sx :)
Allereerst ga ik er van uit dat je geen auto koopt omdat het kenteken zo leuk is.......

Ik rij zelf een 1.4 16V 55KW motor, code BKY, nu bijna 200.000 km met longlife synthetische olie 5W30. Buiten een beetje tikken van de hydraulische klepstoters bij een koude motor ben ik zeer tevreden.
Geen olieverbruik, en ook nog eens op LPG!!

AiKoiN

Senior Member
haha inderdaad, niet voor het kenteken maar was wel makkelijk te onthouden :)

we willen een goede, veilige auto voor ons gezin hebben, de bmw 318i uit 1997 is voor een neefje in de familie echt zoon "jongens" auto maar ja ik moet helaas mijn wilde haren voor een fatsoenlijke gezinsauto ruilen... mijn vrouw vind een skoda fabia I station mooi (2 vind ze niet mooi) dus dan word hem dat alleen ik mog dan de rest uitkiezen opties motoren enz. vandaar mijn vragen.
ik heb nu alleen nog een 55kw motor op benzine de 59dkm heeft gereden en skoda is onderhouden.

nu had deze geen sportintrieur (stoelen en stuur) wat ik jammer vind maar de kwaliteit zal geen verschil hebben en het comfort is persoonlijk verschillend.
de motor heeft minder pk maar las ook dat deze goed mee kan in het verkeer of heb ik het mis ?
onderhoud van een skoda is ook niet echt heel duur als ik de prijzen moet geloven van de skoda site (zeker in vergelijking met de bmw :) )

er zitten dan jammer genoeg 14 inch velgen op waarbij ik liever 15 of 16 zou willen, maar ja dat is achteraf nog te koop, ook een radio moet ik dan nog kopen.

maar terzake morgen gaat mijn vrouw daar kijken,

zijn er dingen waar ze op moet letten / bekende kwaaltjes uit het 06-2006 model (gemaakt van feb 2006 tot juli 2006)

TomR

Lid
Als je een airco hebt, heb je automatisch dat het dashboardkastje en klein opbergvakje onder het stuur gekoeld kunnen worden (afhankelijk van de stand van het schuifje in het betreffende vakje).

Cordoba, ik heb gekeken in mijn Fabia II FL, maar ik kon het knopje hiervoor niet vinden? Zou je me kunnen vertellen waar ik moet kijken?

(Excuses voor het off-topic gaan).

Cordoba

Forumguru
Er zijn nogal wat verschillende motoren met 16 kleppen en 1.4 inhoud. Mijn Fabia I combi uit 2003 heeft motorcode BBY en ook 55 kW. Ik heb hem ondertussen over de 105k km heen gestuurd, en de auto heeft geen echte problemen. Mijn auto had de eerste eigenaar als optie direct op 15" gezet.

Opties als kofferbakverlichting, mistlampen achterspeakers voor de radio zijn ook achteraf nog in te bouwen, maar vooraf is wel zo makkelijk.

Waar je echt op moet letten bij een Fabia is het volgende:

is de vloer/matten/bekleding achter/onder de voorstoelen droog, en let daarbij ook op het gedeelte van het tapijt tussen de deuropening en de vloer. Let hierbij ook op of je water ziet in de naad van de deurrubbers. Ik heb eind vorig jaar een aantal Fabia's bekeken en er was er niet één waarbij het achter de voorstoelen droog was. Allemaal last van lekkage in minstens één van de achterportieren. Op zich geen probleem, maar dat moet gekit worden, en daarvoor moet de deurbekleding los.

ander punt: let op of de lamellen van de roostertjes midden op het dashboard allemaal netjes meegaan als je de boel versteld, er zijn vaak één of meer lamellen kapot, en dat betekent dat je het hele rooster moet vervangen.

volgende aandachtspunt: let op dat de elektrische raambediening van vooral de voorportieren in orde is, deze wil nog wel eens problemen geven.

tenslotte: ik begrijp dat je voor een airco gaat, check bij een proefrit dat ie werkt laat de airco volop koude lucht door een rooster en voel of het goed koud is, als je denkt dat je dat niet 5 minuten volhoudt zonder handschoenen dan is de airco in orde. Een airco die niet functioneert kan een dure reparatie zijn, dus wees er zeker van dat die in orde is

Onderhoud: een 2006 model met 59k km is qua km-stand nog niet aan een nieuwe distributieriem toe, qua leeftijd echter wel. Fabrieksvoorschrift is 90k km, of 5 jaar, net wat het eerste komt. Als een distributiewissel nog moet gebeuren, dat direct goed aanpakken: inclusief spanrollen en waterpomp. Het gebeurt nog wel eens dat de spanrollen uit zuinigheid niet vervangen worden, maar dan loopt de motor soms 3 maanden later alsnog in de soep, door die besparen van enkele tientjes. Waterpomp gelijk meewisselen om te voorkomen dat ie binnen afzienbare tijd alsnog gewisseld moet worden met hoge arbeidskosten als gevolg. De waterpomp zelf kost dacht ik iets van €60 en qua arbeid maakt het nauwelijks uit, omdat bij een distributieriemwissel toch alles al los moet.

Cordoba

Forumguru
Cordoba, ik heb gekeken in mijn Fabia II FL, maar ik kon het knopje hiervoor niet vinden? Zou je me kunnen vertellen waar ik moet kijken?

(Excuses voor het off-topic gaan).

We hebben het hier over een Fabia I Tom, bij de Fabia I zit in het linker klepje waar ook de OBD-aansluiting zit, bovenin een schuifje dat je naar voren kan trekken of induwen. In de ene stand open je het gat boven in het vakje, in de andere stand sluit je het (afmeting gat ca. 2 cm, je kun er net met een vingertop in)

In het gewone dashboardkastje zit links bij de verlichting een soort draaiknop waarmee je het midden van die knop opent/sluit (ook weer een opening van ca. 2 cm).

Foto die ik nog had van dashboardkastje:
35mp8jm.jpg

draaiknop heeft ook de standen '0' en '*' Andere kastje heeft een schuif met daarop de tekst 'on' of was het nu 'off'

AiKoiN

Senior Member
Wat zijn de verschillen tussen de 55kw en 59kw
Welke versie is uit gebreider spirit plus of equipe zo ver ik kan beoordelen spirit geen mee gespoten handvaten en geen mistlichten, wel een sport interieur wat is wijsheid ?

Aha ook bij afleverbeurt vrsgen dbriem en toebehoren want word binnen kort 5 jaar voor ik hem koop

AiKoiN

Senior Member
Er zijn nu nog 2 autos over. Een andere dan de opening.

1. fabia combi 55kw spirit plus 59dkm blauw/grijs 06-2006 (abs,cruisecontrol,airco,elektrischeramen voor en spiegels, mistlampen, trekhaak, 14 inch lm skoda 5 spaaks velgen. geen radio

2. Fabia combi 74kw equipe plus 46dkm donkergroen 11-2005 (idem als boven maar mey 15 inch velgen wel met radio en asr en sport interieur. )

Wat is de beste keus
1 8250 ( universeel bovag )
2 7900 (skoda in zuidholland )

ik zou voor de 2005 gaan
reden hiervoor is het extra vermogen en de 15 inch
de fabia met 55kw is wel heel erg traag
rens

TomR

Lid
Ja ik zou ook voor de 2005 gaan AiKoiN.

@Cordoba: Ah bedankt man! Ja ik heb ook een Fabia I gehad :), ik had dat al gevonden, vroeg me dus af waar het was gebleven in m'n Fabia II :S..

Cordoba

Forumguru
Ik ben het met rens eens: ik heb zelf de 55kW omdat ik geen behoorlijk exemplaar met 74kW kon vinden op het moment dat ik aan het zoeken was. Vooral onderin heeft de 55 kW weinig koppel, zeker als ik met mijn vorige auto vergelijk (Cordoba SX met 1.6 blok, 8 klepper, 74kW die bovendien veel stiller en ietsje zuiniger was).

Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat staat van onderhoud, prijs, garantie enzovoort vergelijkbaar zijn.
Gert

Edit: 59 kW zal ander motortype zijn (of verkeerd ingevoerd door de verkoper, ik heb gemerkt dat met grote regelmaat een verkeerd motortype/motorvermogen wordt vermeld in advertenties)

Bovenaan Onderaan