Hulp nodig bij aankoop

AiKoiN

Senior Member
Aha ik check bij rdw altijd voor dat soort gegevens... Sorry no offence :)

Maar mijn vrouw gaat morgen naar zuidholland om te kijken wel een uurtje rijden hopen dat het niet uit maakt de afstand
 

AiKoiN

Senior Member
Ik ben het met rens eens: ik heb zelf de 55kW omdat ik geen behoorlijk exemplaar met 74kW kon vinden op het moment dat ik aan het zoeken was. Vooral onderin heeft de 55 kW weinig koppel, zeker als ik met mijn vorige auto vergelijk (Cordoba SX met 1.6 blok, 8 klepper, 74kW die bovendien veel stiller en ietsje zuiniger was).

Hierbij ben ik ervan uitgegaan dat staat van onderhoud, prijs, garantie enzovoort vergelijkbaar zijn.
Gert

Edit: 59 kW zal ander motortype zijn (of verkeerd ingevoerd door de verkoper, ik heb gemerkt dat met grote regelmaat een verkeerd motortype/motorvermogen wordt vermeld in advertenties)

de ene auto is uit 06-2006 met 59dkm en de andere is uit 11-2005 (eentje met +/-46dkm en de andere met 56dkm) alle dealer onderhouden...
 

AiKoiN

Senior Member
Wezen proef rijden allen bij dé ene zit er een luxere boord computer in bij dé ene onder dé snelheidsmeter bij dé andere in het midden met afbeelding wat is het verschil én is het belangrijk ?
 
Op papier leveren de 55kw en 74kw precies evenveel koppel, 126 Nm. Alleen levert de 55Kw versie dat koppel bij 3800 tpm en de 74kw versie bij 4400 tpm. Zelf heb ik inmiddels een 74Kw uitvoering maar ik heb veel met een geleende 55Kw versie gereden. De 74Kw versie voelt bij normaal dagelijks gebruik beslist niet sneller of sterker dan dan de 55Kw uitvoering. De echte kracht van de 74Kw versie komt dan ook pas tot uitdrukking als je flink gas gaat geven en ver doortrekt. Hij toont zich vooral boven de 4500 tpm een veel levendiger motor.

Overigens is er vanaf modeljaar 2004 een 59Kw versie (80 pk). Die levert bij 3800 tpm een iets hoger koppel, namelijk 132 Nm. Met de laatste motor heb ik zelf niet gereden, maar ik kan me voorstellen dat dit verschil vooral betekend dat je wat minder de neiging krijgt om terug te schakelen bij tussensprintjes.
 

AiKoiN

Senior Member
Oké dan word het of 11 2005 of 06 06 het prijs verschil is 750.
Dé spiritplus is de jongere en goedkopere
 

Yetirr

Nieuw lid
Ik zou absoluut gaan voor de auto bij de off skoda-dealer! Ook heeft zo'n equipe plus sportstoelen, schijfremmen achter ipv trommels,lichtmetalen velgen etc. Veel succes met jouw keuze
 

AiKoiN

Senior Member
vandaag de keuze gevallen de vrouw heeft gesproken :).

uit de twee na bezichtiging was de keuze makkelijk. hier het verhaal.

De equipe plus 8750 was dan wel de gedood verfde favoriet, echter had er een hond in gezeten overal haren en deze was al "goed" gereinigd verkoper kon niets betekenen. Had een deukje hier en daar maar is geen nieuwe maar toch...., maar toen het na het proefritje de auto was opgedroogd van de regen kwamen er meerdere dingen naar boven, lekkende deuren, en een dikke barst/scheur in de bumper. de verkoper wilde wederom niets hier mee doen, en adviseerde mij om voor 450 euro de achterbumper te laten spuiten dat moest ik gewoon betalen?!?!
de prijs van 8500 na onderhandeling was precies ons budget maar ja.... 450 erbij. de deuken, de verkoper die niets wilde regelen sja... en daarbij kwam ook nog eens dat de auto erg zenuwachtig was. en dat je hoog in de toeren moest schakelen wilde je vooruit komen. ook deze versie had geen full dot matrix display en alleen onder de kilometer teller de boodschap bouwjaar 11-2005. met een gemengd gevoel de winkel uit... (banden hadden 2,5 mm profiel en de velgen waren standaard 15inch skoda) kortom naar onze wens 8950 euro.
wat me wel opviel is dat de auto wel ZEER goed van buiten was gepoets zelfs de remschijven en alles gespoten (ook de remmen geraakt). de remmen kraste ook en nog wat opmerkingen richting de verkoper die hij weg wuifde met de afleverbeurt.

de andere auto de spirit plus 55kw uit 06-2006. daar was het een hele andere wereld stond voor 8250 te koop, had geen velgen, geen sport intrieur. maar na een proefrit, stukken fijner lager schakelen, sneller vooruit leek wel (maar toch is het 19kw minder !!? erg vreemd) maar de auto voelde fijner, de sport stoelen stja... dat zat er niet in een mindere opgave maar het liet ons de pret niet drukken, de stoelen zaten fijn en mijn vrouw reed erin of ze eral jaren mee reed. alles zat goed in de lak geen krassen en deuken en de auto was NIET gewassen of extra opgepoest zoals de bovenste, toen kwam het gesprek, velgen van een andere fabia met nieuwe banden erop geen meer prijs, een 60dkm beurt erbij 6mnd bovag gepoetst bij aflevering overschijving enz. instaplijsten erbij en dat alles voor 7850 een prijs verschil van 650 euro (eigenlijk 1100 met spuiten wel reeel blijven). de vrouw vond deze licht grijze kleur mooi.

kortom een overeenkomst voor 7850 en een skoda freak erbij.

wat de plussen en minnen in het kort

equipe plus vs spirit plus
zenuwachtig - rustig en lagere toeren prettiger rijden+
sportstoelen+ standaard -
standaard deur grepen- meegespoten deurgrepen+
geen zijarbaigs - wel zijairbags+
11-2005 - 06-2006 +
kmstand gelijk
geen dotmatrix - dot matrix+
bovag garantie gelijk
niet zo klant vriendelijk- zeer klant vriendelijk+
lak beschadigd - zeer nette staat veel minder beschadigd +
deuken- geen deuken/deukjes+
rest van opties gelijk
ASR + geen ASR-
radio + geen radio-
speakers gelijk

ik hoop dat ik lekker lang plezier kan maken in deze fabia combi las dat er al freaks waren met bijna 200dkm + :)
en wel op GAS (daar moet je vrouw toch mee koken:) )

mijn vrouw en ik vonden de 74kw erg zenuwachtig rijden, en je moet veel later schakelen 4000-5000 wil je het gevoel hebben dat je opschiet.
 

Cordoba

Forumguru
Mijn ervaring (tijdens proefritten) is dat de 74 kW wel veel soepeler rijdt, overigens is de reden dat ik er niet voor gekozen heb vergelijkbaar: veel kleine schades op de carrosserie en geen vertrouwen in de verkoper.
 

AiKoiN

Senior Member
als een verkoper niet echt mee werkt, en heel lakoniek (ofzoiets) doet. en die andere is heel mee denkt (beetje boers) gewoon recht toe recht aan. geen vieze praatjes maar gewoon ja en nee..

dus ons gevoel was beter, en een belangrijk ding de 74kw stond 100km van huis en de 55kw staat 15km van huis ;)
 
hospitality is in de autobranche nog steeds een vies woord
dat terwijl ze absoluut elke koper zouden moeten koesteren
het gedrag is echter alsof ze 2000 kopers in de bezemkast hebben liggen
weet natuurlijk niet of je met kontant kwam of een gebakje in te ruilen had
dat laaste zou het gedrag (een beetje) kunnen verklaren
maar
als deze gast in loondienst was zou je z'n baas van feedback, mbt je gevoel, moeten voorzien
heeft niets met terugpakken maar meer met leermomenten te maken.
rens (sorry heb OU psychologie gedaan)
 

Fabia

† In Memoriam
mijn vrouw en ik vonden de 74kw erg zenuwachtig rijden, en je moet veel later schakelen 4000-5000 wil je het gevoel hebben dat je opschiet.

Dat klopt helemaal, boven de 4.000 toeren ga je dan wel als de brandweer maar dan zuipt íe ook behoorlijk. En je moet 98 tanken ipv 95 bij de 55kw. Onderin heeft de 74kw erg weinig trekkracht, je moet 'm echt goed in de toeren rijden. Wat dat betreft ben ik nu helemaal om met mijn 1.2 16V. Dat rijdt veel prettiger, zeker in de stad. Lekker veel koppel onderin.

Ik wens je veel plezier met je nieuwe Fabia enne wel foto's maken he?
 

AiKoiN

Senior Member
foto's plaatsen we nog :) ennuh iemand nog velgen de 16 inch elba liggen of zo :) want die zijn wel leuk weet niet of ze passen welke waarde heeft de fabia 1 aan et en wat kan er maximaal onder.

de 14 inch willen we voor winterbanden gaan gebruiken en de 16 voor straks.
 
Bovenaan Onderaan