Hulp nodig bij RCD300 aansluiten

Hetzer

Forumguru
Ben er inmiddels achter hoe mijn huidige 2din radio uitgebouwd moet worden, ook hoe ik de nieuwe weer kan plaatsen, echter de antenne aansluiting verschilt, bij de oude was het een enkele aansluiting op de nieuwe zijn het er 2, de oude antenne aansluiting past dus niet op de nieuwe, zie foto's
 

Bijlagen

  • DSC01569.jpg
    DSC01569.jpg
    88,4 KB · Weergaven: 42
  • DSC01570.jpg
    DSC01570.jpg
    93,9 KB · Weergaven: 36
  • DSC01573.jpg
    DSC01573.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 38
  • 1184-1524-04.jpg
    1184-1524-04.jpg
    24 KB · Weergaven: 31

Hetzer

Forumguru
ook gaat er een blauwe draad van de antenne aansluiting naar het een isostekker die weer op de radio aangesloten is.

Past deze aansluiting met de isostekkers ook zo op de nieuwe radio??, foto van de huidige stekker in mijn oude radio, en een foto van de nieuwe aansluiting
 

Bijlagen

  • DSC01574.jpg
    DSC01574.jpg
    82,9 KB · Weergaven: 40
  • DSC01576.jpg
    DSC01576.jpg
    85,4 KB · Weergaven: 39
  • 1184-1524-04.jpg
    1184-1524-04.jpg
    24 KB · Weergaven: 19

guitar_billy

Senior Member
ook gaat er een blauwe draad van de antenne aansluiting naar het een isostekker die weer op de radio aangesloten is.

Past deze aansluiting met de isostekkers ook zo op de nieuwe radio??, foto van de huidige stekker in mijn oude radio, en een foto van de nieuwe aansluiting

deze aansluiting is +12V fantoomvoeding die een antenneversterker in de antennevoet voed (DT?). deze hoeft alleen maar +12V te voeren als de radio aan is anders trek je alleen maar de akku leeg.
aansluiten kan op de geschakelde +12V bij de radio (contactslot) of mooier op een speciale geschakelde +12V uitgang van de radio.

mijn autoradio heeft een blauwe draad waar +12V opstaat als de radio aangaat (ook voor b.v. elektrische uitschuifantenne's).
welke aansluitingen jouw radio heeft zul je even moeten opzoeken...

[edit] het lijkt erop dat dit verhaal met de moderne inbouwradios niet altijd meer opgaat. hier een plaatje van de stekker aansluitingen van de RDC300 http://amtgarageforum.nl/forums/storage/3/89159/rdc300.jpg
en daar zie ik geen geschakelde +12V. de vraag is echter of dit nodig is, zie ook mijn post hieronder...
[/edit]
 

guitar_billy

Senior Member
Ben er inmiddels achter hoe mijn huidige 2din radio uitgebouwd moet worden, ook hoe ik de nieuwe weer kan plaatsen, echter de antenne aansluiting verschilt, bij de oude was het een enkele aansluiting op de nieuwe zijn het er 2, de oude antenne aansluiting past dus niet op de nieuwe, zie foto's

Je meest rechter plaatje in het eerste bericht, de groene connector past op de auto antenne, de haakse zwarte op je radio toch?
Past met je nieuwe radio de antenne dan niet rechtstreeks op de radio? Dan verzorgt de radio de fantoomvoeding naar de antenne coax.

een snelle google op RCD300 bracht dat er 2 antennes oppassen voor betere ontvangst; de radio kiest zelf de best ontvangende antenne of gebruikt zelfs beide signalen om een betere ontvangst te maken. als je maar 1 antenne in je auto hebt gebruik je gewoon maar 1 aansluiting.

zit er niet toevallig nog een tweede antenne aansluitdraad zomaar te bungelen achter je dashboard?? :D
 

Hetzer

Forumguru
Je meest rechter plaatje in het eerste bericht, de groene connector past op de auto antenne, de haakse zwarte op je radio toch?
Past met je nieuwe radio de antenne dan niet rechtstreeks op de radio? Dan verzorgt de radio de fantoomvoeding naar de antenne coax.

zit er niet toevallig nog een tweede antenne aansluitdraad zomaar te bungelen achter je dashboard?? :D


het plaatje is een voorbeeld van internet, de zwarte connector past inderdaad op de radio, eens kijken of ik een soortgelijke groene connector heeft

ben er ook achter dat er wel degelijk een quadlock aansluiting opzit, vervolgens loopt daarvan een verloop naar de isostekker van de radio, zie foto.

nu loopt er ook nog een kabel grijs/wil groten deels omhuld vanuit de auto rechtstreeks naar de radio, deze loopt ook niet via de quadlock!!!

waar is deze voor??
 

Bijlagen

  • DSC01579.jpg
    DSC01579.jpg
    86,1 KB · Weergaven: 20

Ronnie

Forumguru
@Hetzer: De grijs/witte draad is de diagnose draad( zwarte stekker pin 7) hiermee kun je de radio middels VAG-Com programmeren op een electronische of normale (zonder voeding) antenne. Voor de antenne moet je een V kabel aanschaffen,(VW dealer) anders heb je een slechte ontvangst omdat de VW's 2 antennes hebben in de zijruiten L+R.
Dus pas op met de blauwe draad, het kan zijn dat de radio al +12V geeft op de antenneuitgang!(reeds geprogrammeerd)
Wanneer je de radio met K(diagnose) leiding op pin 7 aansluit kun je beter eerst met VAG-Com uitlezen hoe een en ander is geprogd.
Wanneer je 2 keer 12V+ op je antenne zou zetten krijg je vreemde toestanden!
 

Hetzer

Forumguru
@Hetzer: De grijs/witte draad is de diagnose draad( zwarte stekker pin 7) hiermee kun je de radio middels VAG-Com programmeren op een electronische of normale (zonder voeding) antenne. Voor de antenne moet je een V kabel aanschaffen,(VW dealer) anders heb je een slechte ontvangst omdat de VW's 2 antennes hebben in de zijruiten L+R.
Dus pas op met de blauwe draad, het kan zijn dat de radio al +12V geeft op de antenneuitgang!(reeds geprogrammeerd)
Wanneer je de radio met K(diagnose) leiding op pin 7 aansluit kun je beter eerst met VAG-Com uitlezen hoe een en ander is geprogd.
Wanneer je 2 keer 12V+ op je antenne zou zetten krijg je vreemde toestanden!

de grijs witte draad ,is nu niet meer gemonteerd, is niet meer nodig volgens de dealer,
draad is met isolatietape afgebonden...

ik heb de antenne adapter nu er afgehaald, zie foto, en de orginele aansluiting past nu op 1 van de 2 aansluitingen op de radio, ontvangst is goed, maar klinkt wel een beetje hol.
hij werkt goed, op het holle radio geluid na.
Op sommige forums zeggen ze dat sommige radio´ś navi´s je accu leegtrekken, wat is jouw ervaring hier mee..
 

Bijlagen

  • 1184-1524-04.jpg
    1184-1524-04.jpg
    24 KB · Weergaven: 8

Ronnie

Forumguru
de grijs witte draad ,is nu niet meer gemonteerd, is niet meer nodig volgens de dealer,
draad is met isolatietape afgebonden...
Op sommige forums zeggen ze dat sommige radio´ś navi´s je accu leegtrekken, wat is jouw ervaring hier mee..
Wanneer een radio/navi de accu leegtrekt is tie fout aangesloten.....
Bij can-bus apparaten kan het nog voorkomen dat "ze" nog actief blijven tot zo'n kwartier na uitschakelen contact. (zo ook de mijne, VW MCD) echter alleen bij ingeschakede TMC. Dit is om de laatste verkeersmededelingen nog op te slaan.
Om er helemaal zeker van te zijn dat ie de zaak niet leegtrekt zou je er nog een multimeter in serie tussen kunnen zetten, dan weet je het zeker!
 

Hetzer

Forumguru
Wanneer een radio/navi de accu leegtrekt is tie fout aangesloten.....
Bij can-bus apparaten kan het nog voorkomen dat "ze" nog actief blijven tot zo'n kwartier na uitschakelen contact. (zo ook de mijne, VW MCD) echter alleen bij ingeschakede TMC. Dit is om de laatste verkeersmededelingen nog op te slaan.
Om er helemaal zeker van te zijn dat ie de zaak niet leegtrekt zou je er nog een multimeter in serie tussen kunnen zetten, dan weet je het zeker!

blijven radio ook zo lang actief, of alleen navi systemen

maakt het trouwens volgens jouw niet uit of de radio bestemt is voor canbus 2.0 en de auto 1.6 heeft,ik ben er nog steeds niet achter wat de f/2 heeft.
Ik zeg al de radio is denk ik goed aangesloten, althans volgens de monteur van Skoda en de radio en boxen e.d werken goed
dus tot dusver geen problemen
ik heb wel ook al nieuwe polo´s gezien op internet met rcd510 en rcd300 gemonteerd, zullen ook de zelfde canbus hebben als de fabia
 

Ronnie

Forumguru
De Fabia2 zal can 2.0 hebben, het can signaal heeft de radio alleen nodig voor de gala volumeaanpassing, (hoe harder je rijdt, hoe harder de radio speelt), eventueel voor het maxidot display (indien aanwezig).
TMC is alleen op radio's met navi van toepassing.
 

Hetzer

Forumguru
De Fabia2 zal can 2.0 hebben, het can signaal heeft de radio alleen nodig voor de gala volumeaanpassing, (hoe harder je rijdt, hoe harder de radio speelt), eventueel voor het maxidot display (indien aanwezig).
TMC is alleen op radio's met navi van toepassing.

aha duidelijk, ik heb geen navi en geen maxidot, maar mocht de f-2 ook 1.6 hebben dan zal de gale functie niet werken???
ik zal het morgen eens proberen

ook gaat de radio niet aan en uit als de sleutel in contact gaat, dat de oude config. wel

hier een foto van hoe het eruit ziet.
 

Bijlagen

  • DSC01581.jpg
    DSC01581.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 32

Ronnie

Forumguru
ook gaat de radio niet aan en uit als de sleutel in contact gaat, dat de oude config. wel
Dit zou de radio wel moeten doen....
Toch maar even de voedingsdraden omdraaien in de quadlockstekker,
hebben ze waarschijnlijk voor de Grundigradio veranderd!
 

Hetzer

Forumguru
Dit zou de radio wel moeten doen....
Toch maar even de voedingsdraden omdraaien in de quadlockstekker,
hebben ze waarschijnlijk voor de Grundigradio veranderd!

je bedoelt die 2 blokjes in de quadlockstekker omdraaien ??, heeft dat voor derest geen consequenties
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij wordt de RCD 300 door CAN aan en uitgezet en moeten de voedingsdraden (const.+12V en contactgestuurde 12V+) omgedraaid worden.
Gaat de radio ook niet na een paar minuten vanzelf uit?
Ter beveiliging van de accu gaat de radio in ieder geval na een uur uit.
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij wordt de RCD 300 door CAN aan en uitgezet en moeten de voedingsdraden (const.+12V en contactgestuurde 12V+) omgedraaid worden.
Gaat de radio ook niet na een paar minuten vanzelf uit?
Ter beveiliging van de accu gaat de radio in ieder geval na een uur uit.

moet ik even kijken, kan dit kwaad ???? als de voedingdraden niet goed zitten, en hoe kun je die voedingdraden het gemakkelijkst uit de quadlock verwijderen??


p.s ,ik leer trouwens echt heeeeeeeeeel veel , 2 dagen geleden wis ik niet eens wat een quadlock qas, dus tot zover bedankt Ronnie en de overige forumleden :worshippy:
 

Gieliovd

Forumguru
Ach, typisch gevalletje van "geef het beestje een naam".

Quadlock, ISO, en andere fabrikanten hebben weer hun eigen naampje.

Al doende leert men.

Wat betreft die draden is het een kwestie van even proberen hoe het nu zit, toch?

Dat omdraaien wijst zichzelf wel. Meestal zijn het van die stekkertjes in een plastic blok waar je even een palletje van moet ombuigen zodat het stekkertje eruit kan.

Een beetje het tie-wrap principe.
 

Ronnie

Forumguru
Volgens mij staat achter in het instr. boekje van de radio een exact bedradingsschema, hier kun je dan controleren of de zaak goed is aangesloten.
+UB op de tekening is de geschakelde plus.
 

Bijlagen

  • anschluss_.jpg
    anschluss_.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 16

Hetzer

Forumguru
Radio gaat ook niet naar een minuut of 5 uit,

Volgens mij staat achter in het instr. boekje van de radio een exact bedradingsschema, hier kun je dan controleren of de zaak goed is aangesloten.
+UB op de tekening is de geschakelde plus.

welke kleur heeft wat , er zit dacht ik een bruin en een zwarte blok in de quadlock, of maakt dat niets uit?
 

Ronnie

Forumguru
Als ik het nog zo uit m'n blote bol doe dacht ik dat de rood/gele draad de geschakelde was in het zwarte blok (tegen de zekering)
Draden kun je uitwisselen door met een (horloge) kleine schroevendraaier in de uitsparing naast de draad te drukken aan de onderkant van de stekker, beetje friemelen en tegelijk trekken aan de draad.
 
Bovenaan Onderaan