Hulp nodig bij RCD300 aansluiten

Hetzer

Forumguru
volgens mij zit het zwarte blokje ook tegen de zekering, ik zal het morgen wel even checken, het word nu een beetje koud buiten en in mijn auto
 

Hetzer

Forumguru
Weet iemand meer over de V kabel, voor je antenne waar Ronnie het over had?, heeft iemand er een foto van toevallig???
 

Gieliovd

Forumguru
Ik denk dat V in dit geval gewoon een splitter kabel is?.

Meer info:
http://www.tyresmoke.net/forum/car-...multimedia/56146-rcd300-rear-connections.html

http://uk-mkivs.net/forums/p/215882/1395110.aspx

Conclusie:

Dit type aansluiting heet een "Fakra" aansluiting. Je moet een "Twin Fakra" antenne adapter hebben.

http://www.autosound.nl/aansluitmat...aal/antenne-adapters.html?manufacturer=42&p=4

Om precies te zijn dus deze:

http://www.autosound.nl/aansluitmateriaal/radio-inbouw-materiaal/antenne-adapters/d08556.html

23768
 

Hetzer

Forumguru
okay dank jullie heren,

maar moet de dubbelle aansluiting gewoon op de huidige antenne kabel gemonteerd worden ik denk het haast wel toch. of moet er een extra kabel getrokken worden, dat kan ik me namelijk bijna niet voorstellen
 

Ronnie

Forumguru
Ik was er nog.... 't is gewoon een (fakra, dank chiel, ik kwam er niet meer op) verloopstekkertje of snoertje, kan zo achter de radio weggestopt worden.
 

Hetzer

Forumguru
Ik was er nog.... 't is gewoon een (fakra, dank chiel, ik kwam er niet meer op) verloopstekkertje of snoertje, kan zo achter de radio weggestopt worden.


word wel laat met dat biljarten, Ronnie!!!!!!!!!!!!!!!!!

maar met zon dubbele ,fakra ( en weer wat geleerd) aan sluiting moet het ontvangst dus beter worden
 

Hetzer

Forumguru
Volgens mij staat achter in het instr. boekje van de radio een exact bedradingsschema, hier kun je dan controleren of de zaak goed is aangesloten.
+UB op de tekening is de geschakelde plus.

het gaat dus om pin 15, maar hoe herken ik de constante+, is dat de enige met 2 rood/gele draden
 

guitar_billy

Senior Member
Ik was er nog.... 't is gewoon een (fakra, dank chiel, ik kwam er niet meer op) verloopstekkertje of snoertje, kan zo achter de radio weggestopt worden.

dan krijg je dus een enkele fakra naar dubbele fakra verloop
http://www.autosound.nl/aansluitmateriaal/radio-inbouw-materiaal/antenne-adapters/s44-6030-120.html



over de 12V aansluiting(en) : wel opvallend dat de drie zgn RDC300 quadlock aansluiting plaatjes die in dit draadje nu de revu zijn gepasseerd alemaal verschillende pinnen niet aangesloten hebben...

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
voeding compleet; DWA is permanent +12V; +UB is geschakelde +12V, (maar geen rear speaker aansluitingen?):
http://www.skodaforum.nl/board/attachment.php?attachmentid=6322&d=1263321723

tweemaal not-connect op stekker van de +12V aansluiting, er lijkt maar 1x +12V te zijn
http://amtgarageforum.nl/forums/storage/3/89159/rdc300.jpg

tweemaal not-connect op stekker van de +12V aansluiting, er lijkt maar 1x +12V te zijn maar de pin omschrijving onder het plaatje is daarentegen wel compleet met permanent en geschakelde +12V
http://www.tyresmoke.net/forum/car-...multimedia/56146-rcd300-rear-connections.html
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

kijk dus eens goed naar de draden in dit stekkerblok.
als er maar 1 draad zit voor +12V dan moet de radio wel signaal van de CAN krijgen voor aan/uit schakelen?
als er twee zitten kunnen ze inderdaad gewisseld zijn... +UB en DWA meten is weten!


succes, verder zit de radio super zo in het dashboard vind ik !
 

guitar_billy

Senior Member
het gaat dus om pin 15, maar hoe herken ik de constante+, is dat de enige met 2 rood/gele draden

heb je een multimeter?
de twee aansluitingen om te meten zitten op pin15 en pin13, genaamd +UB en DWA
je meet altijd tussen de aansluiting en de NUL van de auto.

een constante+ is de draad waar altijd 12V op staat ook als de sleutel niet in het contact slot zit.
de geschakelde +12V zegt het ook al in de naam, voert alleen +12Volt als de sleutel op contact stand staat. met sleutel uit het contact moet het 0Volt zijn.


zonder multimeter kun je ook een 12V 5W auto lampje gebruiken met twee draadjes om te ´prikken´.
of zelfs twee 6V fietslampjes in serie...
 

Hetzer

Forumguru
op pin 16 zitten 2 rode draden , dit zal de constante + zijn op aansluiting 15 zit 1 rode draad, ik heb geprobeerd de draden te verwisselen maar ik kreeg ze er echt niet uit!!!!!!!, dit is niet voor mij weggelegd, overigens las ik op ergens anders op een duits forum, dat eerst dat turquoise plugje aan de bovenzijde eruit moet.

klopt dat??
 

Hetzer

Forumguru
ik laat vrijdag even de hoofdmonteur van Vepreda er naar kijken, en even de constante+ op de goede aansluiting plaatsen.
 

Ronnie

Forumguru
ik laat vrijdag even de hoofdmonteur van Vepreda er naar kijken, en even de constante+ op de goede aansluiting plaatsen.
't is dus nog niet gelukt?
Maar toch een goed idee!
Omdat de radio niet uigaat met het uitnemen van de sleutel (je hebt het toch wel met de sleutel eruit geprobeert?) heb ik n.l. de indruk dat er al de vorige keer draden verwisseld zijn.
 

guitar_billy

Senior Member
@Hetzer, om even op je laatste twee posts te reageren,

1) alle geposte aansluitdiagrammen laten zien dat het om pin 13 en 15 gaat, niet pin 16. dat is iets voor diefstalbeveiliging. goed dat je de draden niet hebt gewisseld.

2) het is niet alleen de constante+ 12V, juist de voeding van het contactslot geeft perfect aan wanneer je je auto gebruikt of niet (12V resp 0V), en dus of de radio uit kan.
als je er zelf niet zeker om bent is het goed iemand anders er even naar te laten kijken.


heb je wel een draad op de pin13 (die waar +UB staat) ???
 

Hetzer

Forumguru
@Hetzer, om even op je laatste twee posts te reageren,

1) alle geposte aansluitdiagrammen laten zien dat het om pin 13 en 15 gaat, niet pin 16. dat is iets voor diefstalbeveiliging. goed dat je de draden niet hebt gewisseld.

2) het is niet alleen de constante+ 12V, juist de voeding van het contactslot geeft perfect aan wanneer je je auto gebruikt of niet (12V resp 0V), en dus of de radio uit kan.
als je er zelf niet zeker om bent is het goed iemand anders er even naar te laten kijken.


heb je wel een draad op de pin13 (die waar +UB staat) ???

op ub+ zit 1 rode draad
 

Hetzer

Forumguru
Maar ik lees op verschillend fora's dat als je een radio voor can 2.0 gaat aansluiten op een auto met een lager can dat je dan kans hebt dat er lekstroom onstaat en zo de accu word leeg getrokken.

ik kijk het even aan, overleg het wel even met de dealer en anders bij twijfel haal ik wel de radio er weer uit..
 

Hetzer

Forumguru
ik kon via de dealer voor 262 euro all-inn een dance radio laten monteren inclusief garantie, dus ik heb die er maar in laten zetten, de RCD300 verkoop ik wel weer.

in ieder geval bedankt voor julllie, ik heb er veel van geleerd
 
Bovenaan Onderaan