Hulp nodig

Stripedkrijn

Forumguru
Als je de pakking laat vervangen MOETEN nieuwe kopbouten worden gebruikt. Vaak zit alles in 1 verpakking inclusief een set nieuwe kopbouten, klepdekselpakking etc.
Hergebruik van kopbouten gaat bijna altijd mis omdat de kop volgens een vastgesteld schema moet worden aangetrokken en bij hergebruik letterlijk "de rek" eruit is en de kop dus niet volgens het nieuwe voorschrift kan worden vastgezet.
 

Stripedkrijn

Forumguru
@turboturbo: Ik vermoed van wel omdat er niet volledig op torque wordt vast getrokken maar op een initiële lichte begin-torque en daarna een vastgesteld aantal graden verdraaiing van de bout in twee etappes. Hierbij wordt uiteraard uitgegaan van een nieuwe bout die nog niet door eerder gebruik opgerekt is. Daardoor komt het geheel onder de voorgeschreven spanning te staan. Deze is in het begin van de productie kennelijk door de fabriek te laag vastgesteld. Vandaar dat de eerste types MPI 1.4 last hadden van lekkage. Naderhand is dit aangepast. Ook met het vervangen van de koppakking zijn deze waardes aangepast. En dus, inderdaad, is de kans op lekkage met hergebruik van oude kopbouten levensgroot aanwezig.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat de kop voorzichtig wordt los gekanteld om verplaatsing van de cilinderbussen te voorkomen!
@Elroybok : Je woont in Amersfoort zie ik. Neem eens contact op met van Maanen Auto's in Nijkerk en doe ze de groeten van de blauwe Fabia Combi uit Blaricum. Die hebben mijn Faab uitstekend gerepareerd tegen de genoemde prijs.
Let op: mijn cilinderkop was nog helemaal vlak en hoefde niet gevlakt te worden!! Hou je koelvloeistofniveau in de gaten en vul bij en maak geen lange hoge snelheidsritten, dan is de kans groter dat jouw cilinderkop ook niet gevlakt hoeft te worden.
 

Cordoba

Forumguru
@turboturbo: Ik vermoed van wel omdat er niet volledig op torque wordt vast getrokken maar op een initiële lichte begin-torque en daarna een vastgesteld aantal graden verdraaiing van de bout in twee etappes. Hierbij wordt uiteraard uitgegaan van een nieuwe bout die nog niet door eerder gebruik opgerekt is. Daardoor komt het geheel onder de voorgeschreven spanning te staan. Deze is in het begin van de productie kennelijk door de fabriek te laag vastgesteld. Vandaar dat de eerste types MPI 1.4 last hadden van lekkage. Naderhand is dit aangepast. Ook met het vervangen van de koppakking zijn deze waardes aangepast. En dus, inderdaad, is de kans op lekkage met hergebruik van oude kopbouten levensgroot aanwezig.
Verder is het natuurlijk belangrijk dat de kop voorzichtig wordt los gekanteld om verplaatsing van de cilinderbussen te voorkomen!
@Elroybok : Je woont in Amersfoort zie ik. Neem eens contact op met van Maanen Auto's in Nijkerk en doe ze de groeten van de blauwe Fabia Combi uit Blaricum. Die hebben mijn Faab uitstekend gerepareerd tegen de genoemde prijs.
Let op: mijn cilinderkop was nog helemaal vlak en hoefde niet gevlakt te worden!! Hou je koelvloeistofniveau in de gaten en vul bij en maak geen lange hoge snelheidsritten, dan is de kans groter dat jouw cilinderkop ook niet gevlakt hoeft te worden.

Die bouten heten rekbouten: als je op het juiste moment aangetrokken worden vervormen ze iets (rekken iets op). Het voorschrift voor dergelijke bouten is meestal aantrekken met een bepaald moment en dan de bout nog een bepaalde slag geven (vaak een kwart of een halve slag). Bij het vervormen krijg je behalve de vervorming ook een bepaalde versteviging in het materiaal, waardoor er meer kracht nodig is om te vervormen, en de voorschriften dus niet meer kloppen (bovendien wordt zo'n rekbout bij het oprekken behalve langer, ook iets dunner, dus dat helpt ook niet voor de stevigheid van een opnieuw gebruikte rekbout).
 

Jewepe

Forumguru
Er zit ook een Skoda specialist in Amersfoort: Auto Veer (http://www.autoveer.nl). Is een klein familiebedrijf en ik dacht ook in het (grijze) verleden Skoda dealer geweest. Misschien daar een second opinion vragen. Alle succes verder met het oplossen van het probleem en laten we hopen dat de reparatie niet al te duur wordt.
 

Stripedkrijn

Forumguru
Kijk! Dat zijn leuke berichten om te lezen. Ik weet niet of je de app Spritmonitor kent. Die is verrekte handig. Ik merkte via de app dat de Faab een stuk zuiniger was geworden. Is natuurlijk logisch als de auto weer in goeie conditie is gebracht. Maar het grote voordeel is natuurlijk ook dat je sneller in de gaten kunt krijgen als er iets NIET goed in orde is.
Many happy miles!!!
 
Bovenaan Onderaan