Hulp vraag lease en motorisering

gio92

Lid
Beste forumleden,

Allereerst: ik kan bgrijpen als gedacht wordt dat deze vraag niet op het forum thuis hoort. Mocht dit ook zo zijn dan zal ik het verwijderden.

Ik ben pas van baan geswitched en mag een nieuwe leaseauto uitzoeken. Ik dacht gelijk: dat wordt de Skoda Octavia combi style bsn!
Dat bleek dus een flinke tegenvaller te zijn..... Zowel bezine als diesel zijn toegstaan, voorwaarde is echter dat de auto verplicht een A label dient te hebben. Heb je dan ook nog de wens om automaat te rijden dan valt er héél veel af.

Bij de Octavia is de 1.4 TSI een A label maar wel met 25% bijtelling. De 1.6 TDI diesel is 20% bijtelling maar dan een B label. Voor dezelfde 1.6 TDI motor (die in test overigens vaak als te licht wordt neergezet voor de Suberb) geldt voor de Suberb weer een A label (maar wel €400-, netto in de maand aan bijtelling) Vond het wel bijzonder.

Nu zag ik tevens de Seat Leon ST met diezelfde 1.4 TSI 110kw/150pk motor. Het lijkt erop dat dit dezelfde motor is als in de Octavia maar dan bij Seat wel met A-label.....
Heeft toevallig iemand ervaring met deze Leon ST? Mijn grote voorkeur gaat nog altijd uit naar de Octavia maar dat is €100 netto per maand verschil met de Leon (die ik persoonlijk minder mooi vindt). Qua bijtelling wordt alleen nog de auris st en 308 sw interessant in deze categorie

Ik ben er dus niet uit en weet dat ik alleen zelf kan beslissen. Maar zou het wel erg waarderen om ook jullie mening te horen en eventueel wat voors en tegens van de Leon ST. Vinden jullie de motorisering en labeling van de motoren ook niet opvallend?

Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Los van de papieren oefening zou ik vooral gaan rijden in de verschillende auto's.
Je schrijft dat de auto een B label dient te hebben, ik denk dat je een A label bedoeld ;)

Zit de golf niet in de 20% voor de 1.4 met dsg?
In business R uitvoering is dat ook een erg dikke en complete auto en niet duur..

gio92

Lid
@Bakkertje klopt inderdaad heb het aangepast, thnxs!
Heb eigenlijk met ze allemaal al gereden (tot de Outlander aan toe ) behalve de Leon, die kwam ik pas deze avond tegen als mogelijke optie toen ik op internet verder aan het zoeken was. Vandaar de vraag. Bij ons zitten alle VAG merken bij 1 dealer in 1 pand met dezelfde verkopers. Zullen ook denken daar komt die weer haha

Cordoba

Forumguru
Die energielabels heb je niets aan, je hebt er alleen last van. Een auto met label C kan zuiniger zijn dan een auto met label A, en dat komt omdat de labels per klasse worden ingedeeld, en soms is die klasse indeling nogal willekeurig. Een zuinigheidslabel, ongeacht in welke klasse een auto valt zou veel duidelijker zijn. Het verschil tussen de Leon en de Octavia zit blijkbaar in de cilinderuitschakeling, maar ook zonder dat zou er een ander label kunnen zijn, doordat ze bijvoorbeeld net in een andere klasse zijn ingedeeld.

gio92

Lid
@Bakkertje Ik kom van de Volkswagen Passat DSG af. Is ondertussen toch wel een must geworden, uiteraard is dat wel een tintje persoonlijk.

@MarcoO2 je topic verwoord inderdaad waar ik nu ook voor sta. Ik moet ook snel een keuze maken dus dit soort topics helpen mij wel daarbij. De Auris is bijvoorbeeld puur interessant voor de 14% (€200-, netto per maand minder) wat dit jaar nog is. Om te zeggen dat het een mooie auto is.... De Seat is qua bijtelling een mooi compromi daartussen (de 308 sw ook trouwens in automaat).

@Cordoba helemaal met je eens, je hebt alleen last van die labels en vaak ook onlogisch.

MarcoO2

Forumguru
De 308 met automaat valt ook niet in de 14% klasse he, maar goed, als je nu nog moet bestellen is de 308 sowieso niet zo interessant meer.

Spierings

Forumguru
@MarcoO2 je topic verwoord inderdaad waar ik nu ook voor sta. Ik moet ook snel een keuze maken dus dit soort topics helpen mij wel daarbij. De Auris is bijvoorbeeld puur interessant voor de 14% (€200-, netto per maand minder) wat dit jaar nog is. Om te zeggen dat het een mooie auto is.... De Seat is qua bijtelling een mooi compromi daartussen (de 308 sw ook trouwens in automaat).

.

Is maar net hoe je er tegenover staat, ben zelf helemaal een VAG man. Maar als je bedenkt wat voor leuke dingen je kunt doen met die 2400 op jaar basis.... Dan is de auto wat minder, maar je komt net zo goed van a naar b en die auris rijd ook niet verkeerd.
Dan zou ik eerder voor die extra vakantie kiezen;)

Of je moet zoveel verdienen bij je nieuwe baan.....

Ben met mijn huidige wagen Fabia ipv superb particulier ook een heel stuk goedkoper uit en moet zeggen dat we daar iedere maand plezier van hebben. Scheelt gewoon minimaal 100 in de maand en hebben toch niet zo'n grote wagen nodig.

Laatst bewerkt:

MarcoO2

Forumguru
Ik vind de Auris drie keer niks. Maar de meeste zaken (uiterlijk, interieur) zou ik nog wel mee kunnen leven. Maar die automaat... no way! Dat irriteert me dermate dat me dat écht geen 2400 euro waard is.

Spierings

Forumguru
Dan zal je ook wel genoeg verdienen, als je er zo over praat.
Voor mij is dat een heel dik maandloon extra dat je over houd...

MarcoO2

Forumguru
Da's wel lekker simpel geredeneerd.

Ik zit de hele dag in de auto, en niet op de snelweg. Onder die omstandigheden is een irritatiefactor die je continu tegenkomt, iets waar ik behoorlijk rekening mee houd - en wat inderdaad ook wel wat mag kosten. In mijn geval betekent dat dat ik verder ga kijken, en dat ik uitkom bij een auto die me wél aanstaat (de Leon ST), en die ook nog eens een dikke € 100,00 per maand goedkoper is dan mijn huidige auto. Ieder zijn eigen keuze hé.

Bakkertje

Forumguru
Even een out of the box idee: Is een Passat GTE niets voor je?
Is weliswaar kostbaar in catalogus prijs, maar met 7% bijtelling wellicht netto nog steeds interessant?

Nog even gekeken op startklaar.volkswagen.nl daar staan de voorraad modellen op, want om nog van de gunstige bijtelling te kunnen profiteren zul je toch nog dit jaar moeten rijden..
http://startklaar.volkswagen.nl/Gol...ls=A&selectedCo2Range=87&selectedCo2Range=162

De golf variant met 1.0 TSI is met DSG in 20% bijtelling en A label..

Seat heeft nog 5 Leon ST's op voorraad..
http://www.seat.nl/voorraad#

Laatst bewerkt:

Spierings

Forumguru
Da's wel lekker simpel geredeneerd.

. Ieder zijn eigen keuze hé.
Dat klopt lekker simpel geredeneerd en ieder zijn eigen keuze, maar Ik ga werken voor het geld, en als ik dan kijkt dat het verschil meer is als een maandloon. Het is maar net hoe hoog je de lat legt.

Maar het verschil is gewoon erg veel geld. En er wordt over gepraat alsof het zakgeld is (tenminste zo komt het over).

.

Pollewop

Forumguru
Ach, het is maar wat een auto je waard is. Als je, beroepsmatig, lange tijd in de auto doorbrengt, dan is het denk ik belangrijk om een goede, prettige "arbeidsplaats" te hebben. Als je voor 100 euro extra in de maand de auto kunt hebben die je graag wil rijden, dan heb ik het er graag voor over. Je rijdt dan toch met meer plezier van hot-naar-her, Dag in dag uit...
Als ook dan nog eens kijkt wat het kost om privé een auto te rijden... :)

Bovenaan Onderaan