Hulp vraag lease en motorisering

Bakkertje

Forumguru
Maar het verschil is gewoon erg veel geld. En er wordt over gepraat alsof het zakgeld is (tenminste zo komt het over).

Precies, zo hadden wij bij de meer en minderwerk discussie van ons huis het over een garage. Kostte volgens de makelaar maar 16.000 euro en was maar 50 euro in de maand. Mijn antwoord was 50 euro per maand, maal 12, maal 30 is een heleboel geld.
 

Spierings

Forumguru
Precies, zo hadden wij bij de meer en minderwerk discussie van ons huis het over een garage. Kostte volgens de makelaar maar 16.000 euro en was maar 50 euro in de maand. Mijn antwoord was 50 euro per maand, maal 12, maal 30 is een heleboel geld.
Dat is ook veel geld, maar in ieder geval van je eigen...

Als je zo 7 jaar met een goedkopere wagen rond rijdt heb je het geld voor zo'n garage al bij elkaar. En dat zonder er iets extra voor te doen.

Het lijkt dat mijn prioriteit elders ligt, dit klopt inderdaad ook wel. Vind mijn huis en vakantie ook belangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik niks om wagens geef. Kan wel zeggen dat ik een behoorlijke gearhead ben . Heb onder andere een hele tijd een '86 golf en '69 kever gehad welke inmiddels toch weer weg zijn, maar heb nog mijn motor welke compleet verbouwd is en mijn Fabia...
Maar dan heb ik het over dingen welke van mijn eigen zijn en die kosten ook veel. Snap dat een leasewagen ook geld kost en dat het soms goedkoper is als een eigen auto. Maar aangezien dat het simpelweg betalen is voor iets wat niet van je eigen is zou ik persoonlijk met iets minder ook genoegen nemen.... :jaja:
Maar ieder zijn keuze..
 
Laatst bewerkt:

Altos

Banned
Het is duidelijk waar Spierings zijn prioriteiten liggen.

Een ander denkt daar graag anders over...mijn huis mij minder waard, zijn maar bakstenen...waarde is ook niet vast, de markt kan zo weer zakken.
Iedereen moet gewoon doen wat ze zelf belangrijk vinden.

Ik geef graag geld aan mijn auto uit en laat daar weer andere dingen voor liggen (verbouwingen, vakantie, kinderen, kostbaar eten) maar dat is soms moeilijk te bevatten voor de rest van de straat en mensen die andere prioriteiten hebben zeg maar.
Heeft overigens ook weinig met het loon wat je verdiend, en waar we (gok ik) allemaal voor moeten werken, te maken maar gewoon wat je wel en niet belangrijk vind.
En daar kan niemand iets over zeggen vind ik.

Volgens mij is het handig voor de TS dat ie even gaat rijden en de onderlinge verschillen kan voelen. Op papier kan iets soms anders overkomen dan in het echt...pas dan weet je wat het je waard is.
 

gio92

Lid
Nou, ik verdien ok maar ook wij hebben 2 opgroeiende kinderen thuis (en eerlijk is eerlijk, ook die kosten veel geld ;) ).
Vandaag weer met de Auris TS gaan rijden. Ik vind de auto typerend als 'het gaat wel'. Er zit op de lease uitvoering eigenlijk alles op wat je nodig hebt, climatronic, cruise control, led koplampen etc. Alleen alles voelt zo plastic en gedateerd aan. Sommige delen van het interieur zijn echt niet meer van deze tijd haha. Zelfs de sleutel lijkt op een auto uit 1996 (niet dat het wat uitmaakt). Eerlijk gezegd, qua rijcomfort valt hij best mee. Zolang je niet hoeft te versnellen wil dat zeggen, wat geeft die motor dan een geluid en herrie... Wat dat betreft rijdt de DSG echt veel rustiger en prettiger.

Verder hoor je (als de radio/muziek uitstaat) ook de elektrische geluiden van de motor (zoemachtig). Al zal dit denk ik naar verloop van tijd niet meer opvallen als je er elke dag in rijdt.

Al met al is deze auto puur financieel aantrekkelijk, niet voor het rijplezier. Per jaar scheelt het met de Octavia €1.900-, per jaar dus voor de hele lease periode €7.600-, En dat is serieus geld. De Octavia is veel mooier om te zien en een spannendere auto qua rijbeleving.

Helaas was de Seat Leon ST niet beschikbaar bij de dealer (zijn er wel langs geweest). Vond deze wel sportiever ogen in de showroom, de Octavia is in mijn ogen iets 'volwassener'. Verder nog in de Superb gereden (wat een mooie auto!!) maar de 1.6TDI is echt veel te licht voor deze auto. Dit gaat ten koste van de rijbeleving. Scheelt overigens maar €27 per maand netto t.o.v. de Octavia. Helaas valt de 2.0TDI buiten onze leaseregeling om te kiezen (DSG geen A label).
 

Altos

Banned
Ik kan me vinden in je ervaring met een CVT automaat, dat zou voor mij )persoonlijk' dus een no/go zijn...misschien dan toch even zien te rijden in een Seat om het verschil te voelen.
Zeer begrijpelijk dat deze keuze lastig is met zo´n groot verschil qua maandelijkse kosten tegenover de variabele kosten in het verschiet (de kids o.a)
Hopelijk kom je er uit en zit je straks niet vast aan (evengoed) een maandlast zonder dat de auto je bevalt, dat lijkt me nog het doel...
 

gio92

Lid
Passat GTE inderdaad ook voor gekeken, is wel niet meer leverbaar dit jaar. Volgens de VW dealer hier. Wel voor volgend jaar met 15% maar kan inderdaad nog een optie zijn (wagenparkbeheerder is overigens geen favoriet van deze auto).

Mag ik eens een vraag stellen: zijn er hier mensen die 'zomaar' voor de 25% bijtelling auto's kiezen? Rijden jullie dergelijke auto's? Of hebben jullie de Octavia aangeschaft toen deze nog in de lagere bijtelling categorieen vielen?

Jammer dat de regering op deze manier dit allemaal minder leuk maakt. Je zou geneigd zijn om dit fiscale voordeel te pakken voor het einde v/h jaar wanneer weer alles omhoog gaat naar 21%.
 

MarcoO2

Forumguru
Mijn huidige O2 combi 1.8 TSI DSG is 25%. Kost me over die 34000 euro dus een bak geld. Vandaar dat bijna alle andere vergelijkbare opties goedkoper zijn.
 

Altos

Banned
Ik rijd puur privé (aankoop) dus betaal alles. Lijkt me dat alleen jij kan bepalen wat het je waard is...
 

hemi24

Forumguru
Nog even mijn mening naar je vraag voor de pro's en contra's van de Leon ST:

+ sportieve verschijning / uiterlijk;
+ fijne/sportieve stoelen t.o.v. de meeste octavia's;

- materiaalgebruik in de auto (hoewel het een grote sprong is t.o.v. het voorgaande model..!);
- ruimte achterin krap;

Dit laatste zal t.o.v. de 308sw nihil zijn, maar t.o.v. de Octavia ga je toch een hoop missen..!
 
Ik heb voor mijn Skoda een Audi A4 gereden met 25% bijtelling.
Ik heb gekeken wat is auto rijden mij waard en daar een bedrag aan opgehangen.
Kwam ik op 48000 voor een 25% bijtelling en 60000 voor een 20% bijtelling.
Het gaat niet om de bijtelling maar wat het per maand kost en wat je het waard vind.
En dus een A4 avant business edition gereden met leuke opties
 
Ik ben 50€ netto meer gaan betalen, maar ging van een Volvo v40 (klein!!!) Naar een Octavia. Ik rijd elke dag 350km woon werk en heb geen spijt ervan. Heb ook in de Auris gereden, dat had me echt tegen gaan staan. Leon kan ik niet over oordelen.
Een bak ruimte heb ik nu en vrouw en kids zitten er ook beter in.
 

gio92

Lid
Voor de geïnteresseerden:

Het interne gevoel heeft het gewonnen van het rationeel denken. Het wordt de Octavia en niet de Auris.
Ik voel me gewoonweg veel prettiger in de Octavia en deze auto past ook bij me t.o.v. Auris. Ook een stuk merkbeleving denk ik. Dan maar een 25% bijtelling auto en wat meer betalen per maand (hoop niet dat ik een van de weinige ben die dit doet haha). Happy!
 

Chiel

Actief lid
@gio92 Je bent zeker niet de enige die ervoor kiest om iets meer te betalen in ruil voor een auto die qua beleving de meeste voldoening geeft.

Heb zelf getwijfeld tussen de Octavia hatchback style business dsg met 1.6 tdi of 1.4 tsi motor. De kosten per maand inclusief brandstof liggen heel dicht bij elkaar, maar qua bijtelling is de diesel veel gunstiger voor mij.
Toch heb ik gekozen voor de 1.4 tsi omdat hierbij adaptive cruise control leverbaar is. Deze optie stond bovenaan mijn verlanglijstje en is niet te bestellen in combinatie met de 1.6 tdi Style business.

Een deel van de extra bijtelling t.o.v. mijn huidige leaseauto vang ik op met onderlease. Ik blijf ruim onder het normleasebedrag en het verschil wordt verrekend met mijn bruto salaris. Daardoor is het een betaalbare keuze waar ik 4 jaar lang heel veel plezier aan ga beleven.
 

rudolfi

Forumguru
Nog even mijn mening naar je vraag voor de pro's en contra's van de Leon ST:

+ sportieve verschijning / uiterlijk;
+ fijne/sportieve stoelen t.o.v. de meeste octavia's;

- materiaalgebruik in de auto (hoewel het een grote sprong is t.o.v. het voorgaande model..!);
- ruimte achterin krap;

Dit laatste zal t.o.v. de 308sw nihil zijn, maar t.o.v. de Octavia ga je toch een hoop missen..!

Ben het niet helemaal eens met je stelling. Vind de Leon die ik nu heb hoogwaardiger aandoen als de O3 Combi Elegance die ik hiervoor had. De beenruimte achterin is inderdaad wel krapper.

@gio92 het verschil met de 1.4 TSI in de Leon t.o.v. de Octavia is, is dat in de Leon cilinderuitschakeling zit en in de Skoda niet. Daarom is het een A-label.
 

Frenkie

Forumguru
Voor de geïnteresseerden:

Het interne gevoel heeft het gewonnen van het rationeel denken. Het wordt de Octavia en niet de Auris.
Ik voel me gewoonweg veel prettiger in de Octavia en deze auto past ook bij me t.o.v. Auris. Ook een stuk merkbeleving denk ik. Dan maar een 25% bijtelling auto en wat meer betalen per maand (hoop niet dat ik een van de weinige ben die dit doet haha). Happy!
Ik zat een aantal maanden terug met de zelfde afweging. Bij mij is de Auris al afgevallen omdat deze geen aanhanger kan trekken. Ik heb nog wel naar de A3 e-tron gekeken (te duur uiteindelijk ondanks 7%), de Golf GTE (ik pas niet in de sportstoelen), maar ben uiteindelijk terug bij de Octavia gekomen. Ik heb zitten rekenen met netto bedragen (wat het me daadwerkelijk kost) en de 25% benzine was uiteindelijk goedkoper dan de 20% diesel (ivm hogere leasebedrag en aanschafprijs). Voor het zelfde geld kon ik een veel beter aangeklede benzine krijgen en ben dus "gewoon" voor de 25% gegaan.
Nu is mijn vermoeden dat de auto over 2,5 - 3 jaar toch aan zijn kilometers zit, dus dan zoeken we de volgende wel weer uit. Misschien dan wel een goedkopere (als de bijtelling niet altijd naar 25% is tegen die tijd).
 

CDK

Forumguru
Mag ik eens een vraag stellen: zijn er hier mensen die 'zomaar' voor de 25% bijtelling auto's kiezen? Rijden jullie dergelijke auto's?
Ik rij mijn Superb zakelijk en ja ik heb klakkeloos voor die 25% gekozen, ik wilde er van genieten en ondanks de hoge kosten van verbruik en bijtelling en allerlei rare tuningsfratsen lukt dat nog vrij aardig moet ik zegen :)
 
Bovenaan Onderaan