HULPKREET - Jullie hulp hard nodig !!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tallguy

Forumguru
Ik zit in een conflict met Goodyear, mijn leasemaatschappij en ProfileTyreCenter.

Het gaat om het volgende:
Ik heb Goodyear Performance winterbanden maatje 205/55 R16 op mijn O2 laten zetten in november.
Sindsdien heb ik elke dag, als de banden nog "koud" zijn van gebok van de banden. Net alsof ze doorslippen, geen grip hebben.
Dit gebeurt terwijl ik of de koppeling gewoon laat opkomen, dus geen gas geven, of als ik een klein beetje gas geef. Allemaal normaal wegrijden dus.

De banden hebben de juiste bandenspanning, ze zijn inmiddels ook al verwisseld tussen voor en achter, maar dat heeft niet geholpen.
Goodyear zegt dat het komt omdat de VAG 140PK ervoor zorgt dat de voorkant van de auto iets omhoog komt bij wegrijden (sterk verhaal als je dat op de koppeling doet komt de neus niet zomaar omhoog, vooral met een zwaar TDI blok niet)
Profile wil best meewerken, maar heeft toestemming nodig van de leasemij of van Goodyear.
De leasemij zegt: het is garantie en dat moet Profile maar met GoodYear regelen.

Niets ten nadele van Profile, want ik kom er al jaar en dag en altijd(!) goed geholpen.

Mijn hulpvraag aan jullie is simpel:
1. Wie heeft ook een 2.0TDI blok en heeft winterbanden en heeft hetzelfde probleem als ik?
2. Wie heeft hetzelfde blok, met winterbanden en geen probleem?
3. Welke bandenmerk/type heb je?

Met deze info wil ik proberen duidelijk te krijgen bij Goodyear dat het echt niet aan de auto (cq het blok) ligt.

En ja…ik heb de banden nodig omdat ik zaterdag a.s. met de auto op wintersport ga.
 

nomad

Senior Member
Ik heb weliswaar geen 2.0 tdi, maar een 1,9 tdi maar wel Goodyear Ultra Grip 7 winterbanden, maar geen enkel probleem. Slipt niet door, super grip.
 

Jpoers

Lid
Het rare is dat het met 'koude' banden gebeurt, op het moment is het rond de 10 graden en is zelfs iets boven de juiste werkingstemperatuur van winterbanden.

Winterbanden moeten zo gemaakt zijn dat ze rond deze temperatuur optimaal werken. Dus juist absoluut geen slip veroorzaken.

Kan hier dus ook helemaal geen conclusie uittrekken, alleen dat het een opzich staand verhaal is. Als dit nog gebeurt in de echte wintergebieden, geloof ik dat er serieus iets mis is met de rubbersamenstelling van de banden. Even wachten op de wintersport.

Suc6 nog even.
 

Ad_O2

Lid
Winter banden moeten "optimaal" gaan werken vanaf 7 graden en lager.
Dat betekend niet dat ze mogen doorslippen als het warmer is...
De 140Pk tdi heeft inderdaad veel kracht in zijn lage toeren en vooral als je esp??? uit staat is je auto niet te controleren bij het wegrijden.
 

Exciter

Administrator
Even wachten op de wintersport?
Als je nu al last hebt van narigheid, ga je toch niet je kinderen in de auto laden en de dood opzoeken?

Sterk blijven vechten, desnoods iemand erbij halen (keuringsdienst, Anwb, weet ik veel wie...).

Dit is gewoon niet goed.
Als je als fabrikant beslist zulke maten te produceren, kan je toch ook verwachten, dat het hier niet om autotjes gaat met 45 pk? Kom nou...
 

Tallguy

Forumguru
Even een reactie van mijn kant nav jullie reacties:

Ten eerste mijn dank alvast voor het reageren. Ik snap het verhaal zelf ook niet (hoog X-file gehalte). De UG7 had overal lovende reacties vandaar dat ik het wilde proberen. De Performance is de opvolger. Niet dat die dan automatisch net zo goed of beter hoeft te zijn, maar toch...

Dat het met "koude" banden gebeurd is idd vreemd. De ene keer bij 5,5graden, dan bij 8,5 graden, dan bij 2,5 graden. Echt niet te traceren.

Ja, ik heb ESP, maar die doet echt 0,0 als ik zo wegrijdt. Er knippert ook niets in de dash, dus....verhalen die ik hoorde van iemand die zei "oh, misschien heeft de boordcomputer last ervan omdat er nu andere banden onder zitten dan de zomerbanden" verwijs ik ook naar het rijk der fabeltjes.

Over de kracht van de TDI. Uiteraard heeft die veel power, maar als je de koppelkromme bekijkt van de auto, zie je dat die pas tussen de 1750 en 2500 toeren ligt. Bij het weg laten rollen van de auto gebruik je eigenlijk niets van dat vermogen. Ook dat verhaal verwijs ik (logisch beredeneert hoop ik) naar hget rijk der fabelen.
Vergeet trouwens niet dat een dieselblok aardig wat meer weegt dan een alu benzineblok.

Eigenlijk wil ik graag voordat ik op vakantie ga de banden al vervangen hebben. Of dit lukt betwijfel ik. Als het, zoals gezegd door JPoers, ook in de kou voorkomt, dan kan je me helemaal lek schieten.

Als het niet gaat lukken, dan kan ik de zgn schadeafdeling van de leasemij inzetten. Die gaat het dan overnemen. Ik hoop echter dat het zonder hun kan.
Vooral omdat Profile ook, net als ik, tussen wal en schip zit. Ze willen best Conti's eronder hangen, maar ze moeten wel ergens de rekening kunnen indienen.
 

SmurfForLife

Actief lid
Spijtig genoeg te zeggen, maar leasemaatschappijen zijn net als banken (de meeste leasemij's zijn trouwens van een bank) en ze zijn er op gericht om maximale winst te behalen en niet op de kleintjes willen letten. Ook soms ter wille van (banden)veiligheid.

Ooit een eens leasebak op moeten rijden, de rest bespaar ik jullie, maar was beslits een veldslag om de auto goed te krijgen...

Suc6 met de banden en je vakantie. Lekprikken van je banden kan je alsnog doen................
 

ougie

Forumguru
Ik heb geen winterbanden maar wel een 20TDI eeennn wel banden van Goodyear de Eagle ntc-5, en ik kan je vertellen,,,,voor mij geen Goodyear meer. Na 30000km bonkerig oncomfortabel gevoel en veel herrie, ik mag wel zeggen heeeel veel herrie. Snelle slijtage, deels natuurlijk te wijten aan mijn rijstijl.
 

Dutch4x4

Senior Member
Mijn O1 met 210 pk heeft ook Goodyear UltraGrip en die krijgen ook wel wat koppel om hun oren - weliswaar uitgesmeerd over vier banden, maar goed. Geen problemen. Ben zelfs meer te spreken over de Goodyears dan over de Toyo-winterbanden onder de ST.
 
Ik rij met een 2 liter TDI met Vredestein Wintrack Xtreme 225x45x17. Ik heb geen enkel probleem met de banden bij het optrekken. Geen doorslippen en/of een bokkend geheel. Ik doe maar een paar suggesties.
Weet je echt zeker dat de banden goed gemonteerd zijn en dat het niet iets is met de wielmoeren ofzo??? Sommige banden hebben een linker en een rechter kant. Het loopvlak is dus niet symetrisch.
 

Tallguy

Forumguru
Ja, de banden zitten goed op de velg gemonteerd. Niet andersom dus.
Morgen maar weer de bokshandschoenen aan
smile.gif
en verder met Goodyear en consorten.
 

Octavia_II

Actief lid
Hoi Kensei,

heb zelf een Octavia 2.0 tdi met Goodyear Ultra Grip 7 winterbanden en ben super tevreden.
489.gif

Geen bebonk, niet al teveel lawaai en super grip! (slijtage kan ik nog niet over oordelen.....

Zal wel een produktiefout van jouw banden zijn......
frown.gif


Succes!

Charlie
 

japiejo5

Actief lid
Zijn het dan wel je banden? gekke vraag misschien! Maar als je alleen je koppeling op laat komen,..en de auto begint te rollen,..heb je al gebo(n)k?? Rij even langs je dealer,..vraag of je tijdelijk 2 wielen mag overzetten,...maakt niet uit welk merk!,...misschien zijn het je remschijven die vastplakken ofzo?
 

Ralph

Lid
Ik heb ook een 2.0 TDI met Conti's TS-810 HR 205 16 inch eronder. Uitstekende grip op zowel droog als nat en besneeuwd wegdek onder de 10 graden. Auto "dwijlt" wel meer dan mijn normale 225 17inch banden.

Heb je je winterbanden op andere velgen gezet of op je "zomer" velg?
 

Jpoers

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Exciter</font><hr />

Even wachten op de wintersport?
Als je nu al last hebt van narigheid, ga je toch niet je kinderen in de auto laden en de dood opzoeken?


[/ QUOTE ]

ik bedoel natuurlijk niet dat je de dood moet opzoeken, maar zoals kenzei zelf zegt gebeurt het alleen met banden die stil hebben gestaan, misschien dat in het wintergebied ze veel beter functioneren.

Op het moment is het gewoon slecht weer voor winterbanden in Nederland.

@Kensei, hoeveel kilometers heb je inmiddels gereden met de banden?
En heeft kwikfit de wielbouten op het juiste moment vast gezet? Bij mijn volvo had ik die met een luchtratel iets te strak gezet en ontstond er een raar geluid bij mijn achteras, bleek dat de velg wrijving veroorzaakt met een wiellager (die dus bij de vervanging gedeeltelijk verbrand was)

mogelijke oorzaken:
- productiefout (maar dan moet je gewoon niet de enige zijn, dan moet het over een hele serie gaan)
- montage verkeerd om, zoals gezegd is dit niet het geval.
- wielbouten te strak
- banden op een te hoge spanning.
- bij montage karkas van de band beschadigd en knelt net niet genoeg om de velg. (komt soms voor)

Hoop dat het allemaal goed komt! Sterkte verder!
 

Tallguy

Forumguru
De wielen zijn reeds van achter naar voor gegaan en andersom. Als het dus aan het vastzatten van de moeren zou liggen zou het wel erg vreemd zijn als het nu nog steeds voorkomt.
De banden zitten op stalen velg. Normaal heb ik de 17" Pegasus, nu gewoon 16" stalen velg met de band erop.

Aantal KM's gereden met deze banden: schatting is zo'n 8000

Bij de 30.000beurt 1,5 week geleden zijn de remmen nog schoongemaakt (is een standaard actie van elke dealer volgens mij). Nu komt het gebonk nog steeds voor, dus dat kan ook uitgesloten worden.

Bij het wisselen van voor naar achter en andersom heb ik wederom de spanning laten checken en was nog steeds goed.

Als de band zou knellen op de velg zou het probleem nu naar achteren zijn verhuisd, dat is dus niet het geval.

Zoals ik al zei: enorm hoog X-file gehalte.
 
Hier ook een 2.0 Tdi met Michelin winterbanden, geen problemen. Wel bij het wegrijden met (te) hoge temperaturen vrij snel last van wielspin, maar dat lijkt me logisch met deze temperaturen.
Heeft iemand van Profile al in de auto gereden en het zelf geconstateerd?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan