Hulpveren Fabia Greenline

Gerke

Forumguru
En dat heeft het zelfde effect als de standaardveren met hulpveren?
Sent from my Lumia 900 using Board Express
 

Noord26

Forumguru
Euhm.. Welke modeljaar? Want de eerste GL staan op een sportonderstel en MJ2012 niet meer? Worden er niet gewoon de kortere veren gemonteerd zoals ik heb bij MJ 2011?
 

PureFox

Nieuw lid
In ieder geval MJ2011. Dat is de mijne. Wellicht de MJ2012 ook, maar daarvoor........ raadpleeg je dealer.
 

Ligflits

Senior Member
De bij mij door skoda geadviseerde hulpveren zijn vervangende veren (HV-193258 van MAD) dus niet in de orginele veer geplaatst.
Ik kreeg de orginele mee...
Het betreft een Fabia 2 GL MJ2012 (juli 2011)
 

Gerke

Forumguru
En inderdaad, niet voor de 1e generatie GL met sportonderstel ;)
Sent from my Lumia 900 using Board Express
 

Chatslet

Forumguru
Ik kan alvast bevestigen dat voor MJ 2012 hulpveren ook geen overbodige luxe zijn. Vandaag met de winterwielen in de kofferbak even bij de brezan geweest om wat spulletjes te halen, rijd ik daar vervolgens het heuveltje af en ja hoor, trekhaak tegen de grond. Schrok me half kapot wat een klap gaf dat! :shocked: Naar wat ik zo snel heb kunnen zien geen schade maar ga morgen nog eens goed kijken.
 

laagvlieger

Forumguru
De Fabia hatchback heeft daar bij mijn weten geen problemen mee. De Combi wel, simpelweg omdat die achter de achterwielen 25 cm langer is.
 

RefleCs

Forumguru
Onder de RS Combi ook niet. Degene die dat verzonnen heeft om hem daar niet op te laten type goedkeuren mag wat mij betreft ook aan het gas. Is nl. voor mij de reden geweest om niet voor de RS te gaan maar voor de Scout
 

Chatslet

Forumguru
Op de Greenline kun je fabrieks af ook geen trekhaak bestellen. Is ook iets wat de dealer achter af monteerd. Op de RS kan het waarschijnlijk niet vanwege de achterbumper die een stuk lager ligt.
 

RefleCs

Forumguru
Elke trekhaak in NL wordt achteraf gemonteerd. De af fabriek trekhaak heb ik nog nooit geleverd zien worden. Maar de Greenline is wel type goedgekeurd voor een trekhaak. Dat is zelfs bij de RS niet het geval. Dus als je het op een RS al zou willen moet je er eerst mee langs de RDW.
 

Chatslet

Forumguru
Daar wil ik toch even enige nuance aanbrengen:

Vroeger moest men eerst de trekhaak laten keuren. Tegenwoordig niet meer. De eisen die aan auto en trekhaak worden gesteld vervallen niet:

1. De trekhaak moet een typekeuring hebben (staat op het typeplaatje van de trekhaak). Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg en de aanhangwagen inclusief lading mag niet meer wegen dan wat de trekkende auto op dat moment weegt.

2. De trekhaak mag de kentekenplaat van de auto niet afdekken. Is dat wel het geval dan moet het kenteken verplaatst worden of moet er gebruik worden gemaakt van een afneembare trekhaak.

3. De auto moet bij het trekken van een aanhangwagen aan de zijkant voorzien zijn van richtingaanwijzers.
 

andrehj

Forumguru
En nu het meest gekke: Dat typeplaatje van de trekhaak hoeft dus niet zichtbaar te zijn. :ahum:
Bij mijn Westfalia vaste trekhaak zit dit plaatje namelijk ergens op de ronde balk die verborgen zit achter de plastic bumper. Dus wat je hier nou mee op schiet....
 

Chatslet

Forumguru
Dat wist ik niet. Lijkt me spannend als je wordt aangehouden voor controlle. Waar zit het typeplaatje? Nou ergens achter de bumper en success!
 

andrehj

Forumguru
@Ligflits: Als jij een Nederlandse auto hebt, heb je geen af-fabriek trekhaak, want die wordt in NL niet geleverd. Grote kans dat je dan een Bosal, Thule (= Brink) of Westfalia trekhaak hebt.
 

Ligflits

Senior Member
daarom stond af-fabriek ook tussen aanhalingstekens:tongue:
maar ik heb nog geen speurtocht gedaan naar merktekens.
 

cali05

Forumguru
Gisteren de hulpveren van de hulpverenshop onder de fabia greenline gezet en de zomervelgen erop gezet. Ik heb de indruk dat de auto meer dan de aangegeven 1,5 cm omhoog is gekomen, vind ik wat minder mooi maar goed. Het was wat meer dan een half uur werk omdat met name rechts het even een gepriegel was om de veren tussen de hoofdveer te draaienWat rijden betreft is het allemaal prima.
IMG_0602.jpg
 

skodaboy

Forumguru
Dat is zelfs bij de RS niet het geval. Dus als je het op een RS al zou willen moet je er eerst mee langs de RDW.

een fabia RS heeft idd géén goedkeuring voor het plaatsen van een trekhaak, dit is voor mij ook een reden om geen fabia RS meer aan te kopen,mocht dit wel dan wist ik het wel..:grin:
op het gelijkvormigheidsattest staan bij de RS géén aanhangwagen gewichten in gevuld en mag hij dus niet gebruikt worden om een aanhangwagen te trekken,een fietsendrager mag dan volgens de BE-keuring weer wel..:crazy:
en een trekhaak past op de wagen zonder al te veel problemen of aanpassingen (heb een fabia I-RS gehad)

hier in BE dient wel elke wagen gekeurd te zijn als hij over een trekhaak beschikt.
zelfs als je hier een nieuwe wagen bij de dealer met trekhaak buiten rijdt moet je deze aan bieden bij de autokeuring (apk).
gebruik je de trekhaak voor kleine aanhangwagens (mtm 750 kg) of fietsendrager is je 'apk' keuring 4 jaar geldig,want na 4 jaar moet hier de wagen eigen pas voor het eerst gekeurd worde.
gebruik je hem voor een grote/zware aanhangwagen of caravan is de keuring maar 1 jaar geldig en mag je tot het max sleepgewicht (bv:1200kg) gaan.
 
Bovenaan Onderaan