Ondertussen heb ik 2 tests gedaan:
- 6 tal 50x50 tuintegels achterin.
- Identieke Skoda gereden op dezelfde route.
Na het plaatsen van de tuintegels, oogde de O3 op normale hoogte (zonder hulpveren). Uiteraard drukken de hulpveren alsnog mee met de test rit, maar het was een redelijk indicatie hoe het zou moeten zijn.
Dit reed best lekker, niet alles was verholpen, maar het doorgeven van elke oneffenheid werd wel stukken minder. Ok, tegels er uit en verschil was meteen voelbaar, in negatieve zijn.
Nu wil het feit dat mijn werk een identieke zakelijke O3 FL 1.0 TSI combi heeft staan als de mijne. Zonder hulpveren, staat op Continental WinterContact 205/55/R16 op dezelfde velgen als ik heb.
Na overleg mocht ik de auto een avond mee nemen, dezelfde route rijden als altijd. Naar huis en terug naar kantoor.
En die voelde....exact zo slecht als de mijne (zonder lading)

Ok, dat maakt het verhaal weer anders. Dan blijft er maar 1 factor over: Mezelf.
Dat wordt de volgende test, vriend van me heeft een nagenoeg gelijke O3 FL, alleen geen hulpveren en 17" velgen met dezelfde Goodyear all-season die ik heb.
Het rij gevoel is heel subjectief natuurlijk, wat hij normaal vind, kan ik vreselijk vinden. Wellicht komen we daar dan achter.
Wat hier ook uit komt, er is geen duidelijk oplossing nu de zakelijke O3 hetzelfde voelt met stock vering en dergelijk.