Hulpveren verwijderen, maar wat dan?

Tees

Donateur
Ah jah, dat heb ik niet nagezocht. De ST veren zijn idd erg vergelijkbaar met de MAD veren, en iig niet progressief.

Slider

Forumguru
Ondertussen heb ik 2 tests gedaan:
- 6 tal 50x50 tuintegels achterin.
- Identieke Skoda gereden op dezelfde route.

Na het plaatsen van de tuintegels, oogde de O3 op normale hoogte (zonder hulpveren). Uiteraard drukken de hulpveren alsnog mee met de test rit, maar het was een redelijk indicatie hoe het zou moeten zijn.

IMG_20250312_121126477-2.jpg

Dit reed best lekker, niet alles was verholpen, maar het doorgeven van elke oneffenheid werd wel stukken minder. Ok, tegels er uit en verschil was meteen voelbaar, in negatieve zijn.

Nu wil het feit dat mijn werk een identieke zakelijke O3 FL 1.0 TSI combi heeft staan als de mijne. Zonder hulpveren, staat op Continental WinterContact 205/55/R16 op dezelfde velgen als ik heb.

Na overleg mocht ik de auto een avond mee nemen, dezelfde route rijden als altijd. Naar huis en terug naar kantoor.

En die voelde....exact zo slecht als de mijne (zonder lading) :oops:
Ok, dat maakt het verhaal weer anders. Dan blijft er maar 1 factor over: Mezelf.

Dat wordt de volgende test, vriend van me heeft een nagenoeg gelijke O3 FL, alleen geen hulpveren en 17" velgen met dezelfde Goodyear all-season die ik heb.
Het rij gevoel is heel subjectief natuurlijk, wat hij normaal vind, kan ik vreselijk vinden. Wellicht komen we daar dan achter.

Wat hier ook uit komt, er is geen duidelijk oplossing nu de zakelijke O3 hetzelfde voelt met stock vering en dergelijk.

Slider

Forumguru
Nou ja, als je er serieus over nadenkt, zou je gewicht in de ruimte van het reserve wiel kunnen plaatsen. Heb je er met de kofferbak ruimte geen last van. Met vakantie belading, haal je het er even uit.

• Leuk
Waarderingen: EdK

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Als ik dit zo lees, herken ik mijzelf en Senior in dit verhaal.
Ik blijf, sinds de eerste keer dat ik IETS heb gevoeld, altijd wel wat voelen. Verschilt per weg, velgenset en weer. Uiteindelijk kan je ook gaan micro-/ overvoelen. Je zal altijd, net als ik en Senior, wel wat blijven voelen omdat je er naar op zoek bent. Mijn vriendin, broertje, collega's en vrienden voelen HELEMAAL niets. Dus in mijn geval, en als ik het zo lees ook bij jou, ligt het aan mijzelf. Op sommige wegen voel ik niets, en die zijn visueel echt recht en rijdt hij soepel als wat, op sommige wegen (zodra ik iets voel) ga ik erop letten en valt het heel erg op.

Hoe minder ik erop let, hoe minder ik het voel.

EdK

Forumguru
Hoe minder ik erop let, hoe minder ik het voel.
Maw het is toch iets wat tussen de oren zit ??
Heb met de Fab 3 ook wel eens op stuk snelweg trillingen gehad, en tijd erna was er een nieuwe laag asfalt gelegd en was het trillen weg.
Dus ja, voor mij de conclusie dat het asfalt het probleem was op die plek, ondanks dat het er super glad uit zag...

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Juist, zit denk ik tussen de oren. EDIT; Dat weet ik natuurlijk niet, want ik voel niet wat jij voelt. Maar herken mijzelf er wel in, en ik verklaar mijzelf wel voor gek ;).
Het hangt ook af van banden-inch, -soort, XL of niet, bandenspanning en ga zo maar door. Ik had 18 inch met stugge banden, nu 17 inch met XL-banden maar lagere bandenspanning. Daar zit wel wat verschil tussen, maar geen enkele auto voelt als een ufo, maar kan wel voelen als een bulldozer als je erop gaat letten.
Zelfs op nieuw ogend asfalt zitten soms oneffenheden, waar op een ouder ogende weg deze minder zitten. Mijn route van huis naar werk is hobbeliger dan andersom, en de verschillen tussen de 80 wegen zijn ook enorm.
Kortom, het is niet altijd te zien, maar wel altijd te voelen. Ik durf te wedden dat jij precies weet, en dus actief oplet, waar het hobbelig voelt. Daardoor voelt het 10x zo erg.

Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Had de fab 3 en die vond ik swabberen in bochten tov de Yeti die ik had ingeleverd.
Kon toen een 2e hands setje KW streetcomfort overnemen van een Lid hier.
En ja me bochten waren stukken scherper en niet meer swabberend, maar voelde wel meer de staat van het wegdek onder me.
Maar goed dat was de keuze die ik had gemaakt en heb door wat met de instellingen te spelen van de dempers / veren dit kunnen verminderen.
EN ja het was er nog wel uiteraard (minder) maar doordat je dat wist berust je daar dan in en dan word het normaal en accepteer je dat als normaal
Maar dat de Fab messcherp door de bochten ging ............ohh wat een genot...
En toen ik de Fab4 aanschafte , had ik zoiets van dan binnenkort weer een streetcomfort set eronder, maar met de Fab 4 heb ik het bochtengevoel wat ik met de Yeti had weer terug.
En doordat ik dus met de Fab4 niet swabber door bochten was het voor mij ook geen reden meer om naar een KW set te gaan.....

EdK

Forumguru
Maar je kunt beter wat voelen dat tussen de oren zit dan dat je dingen gaat zien die er niet zijn wat ook tussen de oren vandaan komt..... :D

Slider

Forumguru
Allemaal wijze woorden, ik had altijd al in mijn achterhoofd dat het aan mij lag. Maar toch hoop je op iets technisch en dus oplosbaars te vinden.

Kan ook nog type afhankelijk zijn, in mijn vrouw d'r Fiesta voel ik dit alles niet.
De hele vering en dergelijke upgraden kan ook, met de kans dat ik er veel geld aan uitgeef zonder goed resultaat (voor mezelf dan) is best groot.

GeeVeeDeeVee

Forumguru
Uiteraard, die hoop is logisch maar eindeloos omdat je toch altijd wel wat zal blijven voelen.
Ik hoor wel vaker, volgens mij ook hier op forum, dat VAG-modellen wel eens trillingen en dingetjes vertonen.

Bovenaan Onderaan