Hydraulische klepstoters

Roomsterke

Nieuw lid
Ik heb een Roomster van 2008. Vorige week is mijn ketting van mijn oliepomp stuk gegaan.
:(Ik ben direct gestopt en heb me laten takelen naar de garage. Heb ook ineens mijn distributieriem laten vervangen (132000 km)
Vorige week woensdag ben ik hem terug gaan halen, maar bij het naar huis rijden, klonk er een verschrikkelijk getik in de motor.
Heb me terug laten takelen naar de garage en daar zeggen ze dat het de hydraulische klepstoters zijn.
Ik heb nu al een week ruzie met mijn man die zegt dat het komt omdat de garage de distributieriem niet goed geplaatst heeft. Kan iemand mij zeggen hoe het komt dat de hydraulische klepstoters stuk zijn kunnen gaan?
Ik ga regelmatig naar de garage voor nazicht en dit is het eerste probleem dat ik tegen ben gekomen met mijn roomsterke!
ze hebben me ook gewaarschuuwd dat de turbo nu ook stuk kan gaan!!:(
groetjes en een fijne dag!
 

pansaebr

Actief lid
Roomsterke,
Allereerst welkom op dit forum, het wordt op prijs gesteld als je officieel voorstelt, dit doet nu niks aan je woede om je defecte wagen.Je kan best vermelden welke motor er in je roomster zit ( diesel / benzine) normaal staat ergens in de handleiding de motorcode vermeld. Dit is reuze handig voor de techniekers onder ons zodat ze je gerichtere vragen / oplossingen kunnen aanbieden.

Groeten
Bruno
 

Ronnie

Forumguru
De distributieriem zou best eens een tandje ernaast kunnen staan......, zal niet de eerste keer zijn! Als dit het geval is (wat ik vermoed) raken de zuigers net ietsje de kleppen. Kortom: terug en laten controleren, voordat de zaak helemaal in de soep loopt!
 

Roomsterke

Nieuw lid
Ik ben Astrid, en heb 5 jaar geleden voor het eerst een skoda gekocht. Het is een1.4 Tdi diesel. De code weet ik niet, want de auto staat nog steeds in de garage. Ze hebben gisteren gebeld dat het nog steeds niet in orde is. De klepstoters enzo zijn veranderd, maar dat was het niet. De garagist spreekt nu over een nieuwe motor. Als het de distributieriem is, is dit toch de schuld van de garage, en moeten zij dan niet opdraaien voor de kosten? Hoe kan je dat bewijzen? Ze zeggen dat het komt door de oliepomp en dat het probleem dieper in de motor ligt. Misschien de krukas en de cilinders. De garage gaat maandag naar skoda bellen voor een oplossing; De zaak is dus al helemaal in de soep gelopen!!!
Hun opmerking was ook dat hij al 5 jaar oud is, en dat er al 132000 km opstaan. Ik heb echter wel geen auto gekocht voor 5 jaar.
Dit is mijn eerste nieuwe auto, heb hiervoor altijd tweedehands wagens gehad, en nooit zoveel problemen gehad.
We denken eraan maar een andere auto te kopen want een bevriende mecanieker van VW zei ons da
 

Roomsterke

Nieuw lid
het afwachten is voor de turbo nu ook stuk zal gaan. Ik wacht nog tot maandag voor de oplossing van de garage en dan zien we wel.
Het ziet er echter niet goed uit.
 

pansaebr

Actief lid
Astrid,
Mijn persoonlijke mening is ik zou de dealer eens uitnodigen voor een deftig gesprek de auto had dit gebrek niet als hij getakeld werd,ik vermoed dat het oliepeil nog wel ok was toen.Eventueel via de rechtsbijstand een onderzoek vragen bij een andere dealer. Hier op het forum valt het best mee met 1.4 TDI blokken die de soep ingedraaid zijn.
Veel sterkte toegewenst , dealer klinkt als enkel verkoper de blokken moeten meer aankunnen van kilometers mits goed onderhoud.
groeten
Bruno
 

turboturbo

Forumguru
Hun opmerking was ook dat hij al 5 jaar oud is, en dat er al 132000 km opstaan.
Wat is eigenlijk de vervanginstermijn (hoeveel jaar of km's) van de distributieriem bij een Roomster uit 2008?
Want als je die overschreden hebt, ook al heeft dat niets met het breken van de ketting van de oliepomp te maken, wordt het verhalen van de schade wel ietsje lastiger misschien.
 

Roomsterke

Nieuw lid
Ik heb het opgezocht: bij 120000km. De garage had gezegd dat bij het volgende onderhoud: ik denk op 140000 km de distributieriem moest vervangen worden, en dat geloofde ik ook. De distributieriem was ook het probleem niet: het was de oliepomp die kapot was, en ik heb dan gevraagd om de distributieriem te vervangen omdat hij toch uit elkaar gehaald was.Dan moest ik volgende keer weer niet die kosten betalen. Ze hebben hem ook vervangen: blijkbaar niet goed denk ik, want toen ik hem terug ging halen, begonnen de problemen. Een ratelend geluid in de motor. En echt hard, het geluid overstemde mijn radio :(
 

Ronnie

Forumguru
Het zou natuurlijk kunnen zijn dat de motor tijdens het breken van de ketting al schade heeft opgelopen, echter lijkt me dit sterk..... De ketting drijft tevens de balans as aan(om de 3 cilinder diesel rustiger te laten lopen) ook wordt de oliepomp door de ketting aangedreven. Deze ketting bevindt zich binnen in het blok, aan de distributiezijde. De distributieriem bevindt zich aan de buitenzijde van het blok. Beide aandrijvingen moeten zeer nauwkeurig afgesteld worden! ik denk dan ook dat het bij de afstelling mis is gegaan. In de bijlage zie je een overzichtje van de ketting, oliepomp en balans as, de distributieriem staat hier niet op.
 

Bijlagen

  • Montageoverzicht smeersysteem.doc
    154,5 KB · Weergaven: 39

Roomsterke

Nieuw lid
Dank je wel lieve mensen voor jullie snelle reactie. Maandag ga ik naar de garage bellen, en ook tevens naar mijn verzekering voor het inschakelen van de juridische hulp. Ik wil er het fijne wel eens van weten. Als de garage in de fout is gegaan, zullen zij de kosten voor een nieuwe motor moeten betalen denk ik. De experten van de verzekering zullen dit wel kunnen uitzoeken hoop ik.

Ik ben nu al een stukje gerustgesteld, want ik zag het echt niet meer zitten.
bedankt voor de goede raad.
 

turboturbo

Forumguru
Toch vreemd dat ze dat geluid niet zelf hebben gesignaleerd / geinterpreteerd. En helemaal schandelijk om jou weg te sturen met 'oh dat zijn de klepstoters, is normaal'.

Ben wel benieuwd wat voor garage dat is, inmiddels? Een officiële Skoda dealer?
 

Roomsterke

Nieuw lid
Ja, het is de garage waar wij de skoda gekocht hebben. Ze verkopen trouwens alleen maar Skoda. Ze zitten ook al jaren in dit vak.
Mijn schoonbroer heeft er vroeger ook 1 gekocht. Ze hebben na de herstelling van de oliepomp en de vervanging van de distributieriem naar eigen zeggen de auto een kwartier laten draaien en daarna een korte testrit gedaan. Toen ik hem ging ophalen was er trouwens nog geen gebonk. Toen ik bijna thuis was, begon de motor te bonken. Heb hem toen meteen terug naar de garage laten takelen.
Ik heb er niet verder mee gereden. Dat ging niet trouwens, ik dacht dat hij anders uit elkaar zou vallen; zp'n hard geluid was het.
 

turboturbo

Forumguru
Oke, dat het geluid zich pas later openbaarde, verklaart wel (dat de dealer zelf niks gehoord heeft)
Hoop op een goede afloop voor je!
 

Roomsterke

Nieuw lid
Hier een update hoe het er nu voorstaat. De auto is nog steeds niet gemaakt. De garage heeft nieuwe klepstoters geplaatst, maar na het laten draaien van de motor, is het getik terug gekomen. Bij nazicht waren er weer 2 klepstoters stuk. Nu beweren ze dat er in 1 van de leidingen een verstopping zou zitten. Er komt geen olie tot boven bij de nokkenas, maar vanonder meten ze 4 bar druk.
Ik ben mijn auto nu al 3 weken kwijt, en mijn geduld is op. Ik ga straks nog eens bellen om te horen of het nu in orde is. Ik vind nu echt wel dat de garage flink in de fout is gegaan om de auto te starten en weer 2 klepstoters stuk te maken. Ze hadden eerst met de hand moeten zien of er olie vanboven in de nokkenas toekwam. Zogauw hij weer werkt, als hij ooit weer werkt, koop ik maar een andere auto. Deze is volgens mij niet meer te vertrouwen. En tot mijn spijt zal het geen skoda meer zijn. Die is mij te duur. 5 jaar rijden en dan al stuk!!!
 

turboturbo

Forumguru
Erg jammer dat er zo geprutst wordt en dat kennelijk de garage niet weet wat ze ermee aan moeten (waarom moet het idd zo lang duren?)

Ik kan je teleurstelling goed begrijpen, maar je ervaring / pech met jouw Roomster is natuurlijk niet Skoda-breed te trekken....
 

Ronnie

Forumguru
Vorig jaar bij een vriend een stukgelopen 1.6 (zelfde type motor) vervangen in een Audi A3. Gekocht in Duitsland (kaal blok met 114.000 Km) voor € 250,- Na alles erop en eraan gebouwd te hebben (carter pan gewisseld met de originele van de oude motor i.v.m. oliepeilsensor) de motor gestart met nieuwe filters en 10W40 semi-synth. olie. Ook toen klapperden de klepstoters erin, zelfs toen de olie al op temperatuur was. Toen maar alle moed samengeraapt en een stuk gaan rijden, zo'n 25Km totaal. Daarna waren de klepstoters stil en de motor loopt heden ten dage nog als een zonnetje.(en zonder noemenswaardig olie verbruik).
 

peperskoda

Forumguru
De hydraulische klepstoters kunnen inderdaad flink lawaai produceren als er een een beetje lucht in zit. Het klinkt alsof de hele motor naar z'n mallemoer gaat, maar dat is niet zo. Na verloop van enige tijd gaat het geluid weg omdat de klepstoters dan weer lekker gevuld zijn met olie, hier hebben met name VW-motoren last van.
 

turboturbo

Forumguru
Dus.... tikkende klepstoters kan op zich geen kwaad? Wat is het verschil dan met de herrie die Roomsterke overkwam? M.a.w. wanneer is het wel (goed) 'mis'?
 

peperskoda

Forumguru
Je stelt een vraag die niet zonder meer te beantwoorden is. Om op zeker te gaan moet je eigenlijk altijd bij een dergelijk lawaai op onderzoek gaan. In een groot deel van de gevallen zal blijken dat er niets aan de hand is, maar in sommige gevallen stuit je wel degelijk op een defect. Als ik aan mijn auto bijzondere geluiden hoor dan sta ik direct bij de dealer en geef aan wat ik hoor(meestal kan ik wel aangeven waar ik denk dat het geluid vandaan komt, dat is het voordeel van een opleiding aan "Driebergen")
Ik heb het geluid van de Roomster van Roomsterke niet gehoord en heb geen idee wat er kan zijn, daarvoor moet je het lawaai gehoord hebben en dan moet je stukje bij beetje gaan uit sluiten(eigenlijk de anamnese doen zoals een arts dat ook doet) zodat je uiteindelijk uitkomt bij de oorzaak. Meestal is daar bij dealers geen tijd voor, want zoeken kost tijd en tijd is weer geld.
 
Bovenaan Onderaan