Icon van stoelen in display en blauw lichtje

hemi24

Forumguru
Blauw licht van een Red Box..?

redbox-loyalty.jpg
 

Jordlusk

Actief lid
Ik begreep dat toen ik nog mijn supurb had mijn Skoda module achter mijn instrumenten paneel zat en dat er geen lichtje zichtbaar was.
Verder was ik in het begin tevreden over mijn Skoda app tot dat ze met een nieuwe update kwamen.
Ik heb daarop ook besloten om het niet meer in mijn Octavia in te bouwen.
 

kwillems

Donateur
Inmiddels ben ik erachter dat die blauwe lichtjes van deze CAN-interface zijn: https://www.beijer.com/producten/can-oplossingen/bci-can-interfaces/bci-standaard-interfaces/bci-2/

Mijn vraag is nu waarvoor die interface later na de aanschaf van de auto is ingebouwd.

Ik begrijp dat zo'n interface een functionaliteit mogelijk maakt die niet standaard in de auto aanwezig is.
Het gaat om type BCI-2. Als ik het goed begrijp kun je daarmee de snelheid en de 'switched power' (?) 'uitlezen'.

Kan iemand er iets meer over zeggen?
 

widojo

Actief lid
Filmpje op de site van Beijer zegt denk ik alles wat het doet. Is voor een werkgever / wagenparkbeheerder een mooi middel om, afhankelijk van de versie, rijsnelheden en meer te controleren.
Mijn advies, eruit met dat ding. Voor hetzelfde geld worden online nog steeds jouw rijdgegevens bekeken.
 

kwillems

Donateur
Mijn advies, eruit met dat ding. Voor hetzelfde geld worden online nog steeds jouw rijdgegevens bekeken.

Ik begrijp wat je bedoelt.
Maar als er gegevens over de snelheden vanuit mijn auto worden doorgegeven aan bijvoorbeeld een server (vermoedelijk van Beijer?) dan zal er toch ook een module in mijn auto moeten zijn ingebouwd met tenminste een SIM-kaartje en een bijbehorend abonnement om die data te kunnen versturen.
Toch?
 

hemi24

Forumguru
3G/4G USB-dongles zijn maar weinig groter dan een USB-stick, dus waarom zou dit niet in het kastje kunnen zitten?
 

EdK

Forumguru
Hoe werkt het met TomTom work dan ?
Zit ook geen SIM kaart in, maar mijn werkgever kan via site van TT wel zien waar en hoe hard etc ik met zijn vervoermiddel omga.
En tsja zal toch via uniek nummer en de GPS gaan lijkt me !?
 

LdN

Forumguru
Als het ding geen nut meer heeft voor je zou ik zeggen er uit met dat ding, het is puur voor een 3rd party extern apparaat
en heeft niets met het normaal functioneren van de auto van doen.
Je wil niet weten wat voor ellende het oplevert als dit apparaat door een storing de Canbus communicatie staat te verzieken.
 

kwillems

Donateur
Als het ding geen nut meer heeft voor je zou ik zeggen er uit met dat ding, het is puur voor een 3rd party extern apparaat
en heeft niets met het normaal functioneren van de auto van doen.
Je wil niet weten wat voor ellende het oplevert als dit apparaat door een storing de Canbus communicatie staat te verzieken.

Ja, dat wil ik wel eerst weten wat ik precies uit de auto laat verwijderen. Anders gezegd: staat het voor jullie vast dat die interface er alleen maar zit zodat een externe partij bepaalde data kan ontvangen?
Of kan het zijn dat het voor iets is dat wel nuttig is voor mij?
 

LdN

Forumguru
Het ding is een module van een extern bedrijf bedoeld om bepaalde op de CANbus aanwezige signalen beschikbaar te maken voor extern gebruik, heeft niets met de originele
installatie van je auto te maken.

Als je nieuwsgierig bent of er nog meer goed bedoelde systemen in je auto gebouwd zijn die de beschikbaar gemaakte signalen gebruiken dan kan je daar maar op een manier achter komen
De link hieronder laat de aansluitingen van de module zien, kijk of daar iets op aangesloten zit en volg de draden, dan moet je het apparaat vinden en kan je misschien meer achterhalen.

https://www.beijer.com/wp-content/uploads/2014/09/BCI-QuickstartDEF_NC_jan2013_geensnijlijnen.pdf

Het apparaat zelf lijkt op zich onschuldig en doet niets anders dan de signalen waar het voor gemaakt is uit de CANbus communicatie halen en beschikbaar maken, verdere functionaliteit
heeft het niet.
Is er behalve de CANbus en de voeding niets anders meer aangesloten, weg met dat ding, alle elektronica die je niet nodig hebt en die mogelijkerwijs ooit een storing kan veroorzaken moet je ook niet in het hart van het totale systeem (de CANbus = de aorta voor alle modules in de auto) hebben.
 
Laatst bewerkt:

kwillems

Donateur
...
Is er behalve de CANbus en de voeding niets anders meer aangesloten, weg met dat ding, alle elektronica die je niet nodig hebt en die mogelijkerwijs ooit een storing kan veroorzaken moet je ook niet in het hart van het totale systeem (de CANbus = de aorta voor alle modules in de auto) hebben.

Dank je. Ik ga proberen te ontdekken waar die draden naar toe gaan.
 

Jewepe

Forumguru
@kwillems

Ik snap het even niet meer. Je vraagt aan de deskundigen hier op het forum waar een "vreemd" apparaatje voor dient, je wordt op je wenken bediend en het advies is helder: eruit met dat ding. En toch wil je kijken of er toch nog iets is wat heel misschien voor jou eventueel wel interessant is. Vraag dan niets en doe eerst een studie naar het apparaat. Eigenwijs ;)?
 

kwillems

Donateur
@kwillems

Ik snap het even niet meer. Je vraagt aan de deskundigen hier op het forum waar een "vreemd" apparaatje voor dient, je wordt op je wenken bediend en het advies is helder: eruit met dat ding. En toch wil je kijken of er toch nog iets is wat heel misschien voor jou eventueel wel interessant is. Vraag dan niets en doe eerst een studie naar het apparaat. Eigenwijs ;)?

Ik had deze zinsnede van LdN in gedachten: "Is er behalve de CANbus en de voeding niets anders meer aangesloten, weg met dat ding".
Lijkt me logisch om eerst nog even te checken of daar verder nog iets zit en pas daarna dat ding eruit te laten halen. Dat had ik idd even anders kunnen formuleren.
En idd, ik ben op mijn wenken bediend, waarvoor dank!
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan