Iemand ervaring met chippen Fabia 1.2 TDI

Hallo allemaal,

Ik overweeg uit zuinigheids en ook wel praktisch oogpunt om mijn Fabia 1.2 TDI te chippen (bij Tunex) heeft iemand hier ervaring mee positief dan wel negatief?
De Fabia heeft nou bijna 290k km gelopen, en ik rij er altijd rustig mee.
Ik hoor het graag!

1983jeroen

Forumguru
Ik heb mijn laatste 3 auto's allemaal laten chippen bij verschillende bedrijven.
Het extra vermogen is leuk, maar ik heb nooit wat gemerkt van extra zuinig rijden. Als dat al zo zou zijn is het zo minimaal dat je daarmee de kosten van de tuning echt niet terugverdient

Ik heb ook wel meerder vag modellen gereden in het verleden (Audi en seat) beide diesels beide laten chippen en dat beviel ook goed! De 1.2 tdi is al zuinig natuurlijk, het zou alleen mooi meegenomen zijn!
Het praktische oogpunt waar ik het over had is dat ik voor de vakanties (2x per jaar ongeveer) een bagage aanhanger achter de auto doe, en dan wordt het toch wel werken voor die 1.2 met het gezin + de aanhanger, dus daarom overweeg ik ook wel de tuning!
Ik was vooral benieuwd of andere mensen ervaring hadden met het chippen van de 1.2 TDI.

Tman0961

Forumguru
Ik heb een Skoda Fabia Combi 1.2 TDI GreenLine uit 2012 gehad. Deze heb ik toendertijd laten chippen en de egr uit laten schrijven bij VVT in Marum. Na het chippen liep de motor veel beter:thumbsup:

Enige advies wat ik heb, zoek een gerenommeerde tuner. Ik ken persoonlijk Tunex niet, dus ik kan hier niets over zeggen.

@Tman0961 is het uit laten schrijven van de EGR aan te raden? Ook met het oog op de APK en de deeltjes meeting? Blijft het roetfilter bijvoorbeeld wel gewoon werken?

Tman0961

Forumguru
De eerste beste hit op Google :pardon:

Ik had toendertijd egr problemen. Na het wegschrijven van de egr, niet meer. Ik heb nooit roetfilter problemen gehad. Echter moet ik wel eerlijk bekennen dat ik altijd goed oplette wanneer het roetfilter begon te regeneren, en dan altijd doorreed totdat ie daarmee klaar was.

gjhu

Forumguru
Ooit een Ford Focus tdci laten chippen bij garage plus in Eindhoven en ook EGR laten uitzetten. Nooit problemen gehad.

Pindasaus

Forumguru
Ik heb zowel in een gechipte als originele Fabia 1.2 TDI gereden en merkte eigenlijk geen verschil.

Als het je om het milieu te doen is, moet je het niet doen. De uitstoot van NOx neemt namelijk toe. Dat komt door de hogere piektemperatuur tijdens de verbranding. De Fabia 1.2 TDI was al een sjoemeldiesel en met chippen maak je dat nog erger.

Ik heb 1,5 jaar (15000 km) geleden mijn Fabia 1.2 tdi laten chippen bij Tunex.
De motor heeft iets meer pit. Rotondes waar ik vroeger terug moest schakelen naar de twee, neem ik nu in de drie.
Het gemiddelde verbruik is gedaald van 4,60 naar 4,55 L/100km. De tuning terugverdienen met brandstofbesparing zit er dus voorlopig niet in.

Excuses voor de late reactie, de tuning vind op dit moment plaats en na het uitlezen bleek dat de EGR een storing gaf dus met de garage overlegd en deze meteen laten uitschrijven en afdoppen.

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb mijn Fabia Greenline 2011 destijds bij de dealer in Assen laten ontsjoemelen en ben daarvandaan meteen rechtstreeks naar VVT in Marum gereden. Aldaar gechipt en EGR weggeschreven. Hij liep wel iets vlotter, maar een strepentrekker was het nog steeds niet. Nog een paar jaar mee gereden, in 2018 vervangen door de huidige Leon. Mede vanwege minder km/jaar wilden we van de diesel af.
De tweede eigenaar rijdt er inmiddels ook al weer een jaartje of 7 mee en de tellerstand is nog steeds logisch volgens de RDW, dus hij zal wel bevallen...

Bovenaan Onderaan