Ik ben nieuw

dj.verhulst

Forumguru
Ik ben Dion en kom uit Almelo

IMG_3129.jpg


dit is mijn 3e Skoda.

De Octavia is een ALH (tdi) uit 2004
Die heb ik laten chiptunnen door VVVT stage II
Heb er PP520 erin laten zitten

IMG_3132.jpg


Ik heb gekozen voor een milde tunning, omdat ik niet te veel koppel ineens wil om de koppeling en versnellingsbak en assen te sparen
SkodaOctaviavermogenVVT01.jpg


En ik wil geen rook , bij stevig optrekken en niet onnodig verbruik.

Heb er geen spijt van deze auto rijd alweer 40 K zonder problemen ( wel nieuwe accu )
IMG_3291.jpg

bij normaal gebruik 1 op 20 a 22 , bij sportief 1 op 18 a 19 , en bij door trappen 1 op 15 a 17 ( duitse snelheden op duitse snelwegen )

Ik heb VAG com 3.11 en dito kabel
 

dj.verhulst

Forumguru
Dat zijn verstuivers , met grotere gaatje en meer gaatjes ,, zo dat er meer vernevelde diesel in gespoten kan worden en nu zijn er meer mogelijk heden ,, voor het tunnen , ik ben niet voor de max gegaan , omdat ik er lang van wil genieten en geen rook.
IMG_3290.jpg

Bij de roetmeting lach ik me helemaal ,, omdat de EGR uitgeschakeld is in de software is de roet al heel erg laag maar door de fijnere nevel is ie ook echt schoner ,, nu meten ze echt 0,000001 qua roet is ie al euro 6
 

___JC___

Forumguru
Owkee, maar dit is toch de welbekende 1.9TDI van VAG? Daar halen ze makkelijk 190pk uit toch? Dan heb je wel een flinke marge gehouden.
 

dj.verhulst

Forumguru
Owkee, maar dit is toch de welbekende 1.9TDI van VAG? Daar halen ze makkelijk 190pk uit toch? Dan heb je wel een flinke marge gehouden.


om 190 pk te halen dan moet je aardig wat verbouwen ,, andere turbo ,, iveco intercooler erin , andere pomp met meer opbrengst , er zijn er bij die dat doen maar ik vind dat extreem ,, ik moet er wel betrouwbaar naar m'n werk mee kunnen rijden en op vakantie etc met m'n gezin.

Met 150 is ie al erg pittig , had een 165 a 170 kunnen halen , maar heb liever 10 pk minder dat ie niet zuipt , rookt , of rauw loopt , en te explosief erin komt.
hang er ook wel eens een trailer achter . wil dan ook wat mechanische reserve overhouden, en m'n vrouw rijd er ook wel eens in.

Al zou ik wel al ik een volgende auto koop een TDI 2.0 met 140/170 op 190 willen laten zetten


Hier voor had ik een Fabia sw uit 2002 en uit 2006 maar ik ging meer rijden voor het werk,, en we hebben 2 kinderen en dan heb je altijd bagage ruimte nodig ,, en toen ik ging rekenen wat het extra kost was zo weinig ,, heb nu wel aanzienlijk meer auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Welkom Dion!

Jij bent goed bezig met die Octo! Het is weloverwogen gedaan blijkt.

Veel plezier op het forum en hou de rode kant boven he ;)
 

dj.verhulst

Forumguru
Welkom Dion!

Jij bent goed bezig met die Octo! Het is weloverwogen gedaan blijkt.

Veel plezier op het forum en hou de rode kant boven he ;)


Ik doe m'n best :D

Het is toch een hoop geld,, heb hem als 3 jaar oud bij een dealer gekocht.
met als voorwaarde geen ex leaser ,, ding is ook als nieuw ,, wel de schermen en motor kap laten spuiten , maar je ziet alleen 170 K op de klok staan , en met een paar weken mag ie weer voor onderhoud terug..

Heb net een aventar gekoppeld en een handtekening ,, eens zien of ie ze laat zien ,, het werk niet met terugwerkende kracht
 

Gieliovd

Forumguru
Géén avatar. Wel een handtekening.

Ja, een hoop geld. Persoonlijk is het me ook niet waard om er zoveel geld in te pompen. Alleen al nieuwe verstuivers...

Als je maar lol hebt!
 

dj.verhulst

Forumguru
Géén avatar. Wel een handtekening.

Ja, een hoop geld. Persoonlijk is het me ook niet waard om er zoveel geld in te pompen. Alleen al nieuwe verstuivers...

Als je maar lol hebt!


die verstuivers waren € 350,- maar die zijn beter af te regelen dan die van de 110pk uitvoering ,, met de orginele ALH was ik niet voorbij de 135 pk gekomen
en dan minder goed en makkelijk.

Wel heb ik iets als ik weer een andere TDI moeten kopen dan koop ik een pompverstuiver die kan je ook van 105 naar een 160 zetten , zonder andere verstuivers . of als ik meer geld ervoor heb een 2.0 140.

wel neem ik een maatchip met rollenbank , dan kunnen ze echt op maat afstellen precies zoals ik het wil ,, nu heeft ie bij 1500 al aanzienlijk meer , kan heel laag zonder bokken terug laten zakken ,, ( geen olie druk probleem )

onderschrift doet het nu wel maar de aventar nog niet .. ff knutselen
 

dj.verhulst

Forumguru
Die van mij gaat over 4 maanden uit de lease dus grijp je kans zou ik zeggen. Zit net een nieuwe turbo op!
:D



Dat is snel ,, turbo kapot ?? hoor wel dat die oude blokken daar minder last van hebben dan die nieuwe..... ( niet getuned ) ?

Maar ik koop voorlopig niks,, de markt is compleet in gestort door dat gedoe met die nieuwe bmp regels is m'n auto ineens 7 K minder waard geworden, hoe langer ik ermee kan rijden hoe lager de afschrijving per jaar word.....
 

___JC___

Forumguru
De 2.0TDI'tjes hebben redelijk vaak last van kapotte turbo's inderdaad. Hij is bij mij vervangen bij 60.000km en nu dus bij 110.000km. Zou zelf niet snel zo een ding privé kopen dus...
 

dj.verhulst

Forumguru
De 2.0TDI'tjes hebben redelijk vaak last van kapotte turbo's inderdaad. Hij is bij mij vervangen bij 60.000km en nu dus bij 110.000km. Zou zelf niet snel zo een ding privé kopen dus...


Dat is iedere 60 K ,, dat is gewoon crap .......

De eerste zal zonder meer garantie zijn,, een turbo moet bij normaal gebruik & onderhoud een autoleven mee kunnen ,, een 350 K of 15 jaar .......

Nu heb jij een lease wagen dus het zal je jeuken, maar als particulier een turbo kost toch snel enkele honderden €€€€ ( een modaal bruto weekloon )

en wat gaat er stuk , de verstelling schoepen ? de afdichting en of de lagers ? of de regelunit ( vacuüm klep )
voor het zelfde geld zit er iets met de olie leiding dat ie wel olie krijgt maar te weinig ??
 

___JC___

Forumguru
Ik durf niet te zeggen wat er stuk gaat aan de turbo, maar hij gaat van tevoren wel onzettend veel herrie maken in ieder geval...
 

dj.verhulst

Forumguru
Yep, fluittonen of zingen hoe je het wil noemen. En hij rook inderdaad veel meer.


mmmm , meestal doen ze wel langer met een turbo ook de jongens die andere software hebben ,, een 80 a 120 K .........

Wat ik ook een nadeel vind van de 2.0 ze verbruiken meer ..
het is interessanter om een 1.9 serieus te tunen die zal minder verbruiken , alleen die hebben geen 6 bak ,, en dat is ook wel lekker op de snelweg als je 120 kan rijden ,, en hier net over de grens 160 +
 

___JC___

Forumguru
De nieuwe common-rail 2.0TDI schijnt er ook geen last van te hebben. Maar die is weer lastiger te tunen ivm de roetfilter. De 1.9 met 190pk is een heerlijke motor, maar ja die emissienormen he...
 

skodaoctavia2

Actief lid
Welkom hier op het forum. jij bent behhorlijk bezig met tuning. klasse
Ik denk dat je de O1 bedoelt 1,9 tdi ?
de O2 1,9 van mij heeft een 6 bak. Daar komt volgende maand een chippie in van JD. die p520 ken ik die had ik in mijn Polovariant 1,9 150pk (110pk standaard) die ging als een raket. die zit in de pers daar kreeg ik nog een mooie 2500 eutjes voor :) had de 300k dik bereikt.
 
Bovenaan Onderaan