Ik denk, ik laat em toch maar tunen....

Nog nooit gehoord van groene stroom? Wordt gemaakt met windmolens en zonnepanelen, heel wat beter dan 18.000 liter benzine of diesel er door te draaien op de levensduur van een wagen.

Laatst bewerkt:

rhaak1991

Forumguru
Nog nooit gehoord van groene stroom? Wordt gemaakt met windmolens en zonnepanelen, heel wat beter dan 18.000 liter benzine of diesel er door te draaien op de levensduur van een wagen.
Of de verbranding van biologisch afval. En ja dit is misschien CO2 neutraal, maarja, als je het over een hele lange termijn bekijkt is fossiele brandstof dit ook.... T heeft alleen heel lang in de grond gezeten en die CO2 komt nu in de lucht

Noord26

Forumguru

En de productie van die zonnepanelen/windmolens incl randtoebehoren als omzetters DC>AC en bekabeling moet ook geproduceerd worden. Onderhouden worden, etc, etc.

Je beeld is iets te rooskleurig hoor.

Een betere 'wereld' begint bij jezelf. Dan begrijp ik. En ik bewonder je standpunt en inzet omtrent de effecten op langere termijn. Zo wilen wij binnenkort zonnepanelen gaan leggen op de nieuw aan te schaffen woning. Maar in de praktijk valt het zwaar tegen onder aan de streep of het echt beter voor de natuur en de portemonnee is. ;)

Helemaal mee eens dat er alternatieven zullen en moeten ontwikkeld worden. Maar zo als er nu mee op gegaan wordt zal het geen oplossing op langere termijn zijn.

Neem nu eens als voorbeeld van de nieuwe Mercedes C klasse 350. Die kan 31km maximaal op stroom rijden. Waarom? Omdat in Japan oid de belastingen voor auto die 30km of meer veel gunstiger zijn. En wie rijden er hier in NL in electrische auto's? De ondernemers. Omdat die er belastingtechnisch ook veel meer voordeel uit kunnen halen als een particulier. Ik zou het ook wel weten om voor 6 a 7000 een Nissan Leaf te kunnen rijden, splinternieuw. Kun je nog geen 2e hands Citigo voor kopen..

Laatst bewerkt:
Sorry mensen, binnenkort (en dat duurt écht geen 20 jaar meer) worden wagens met een verbrandingsmotor gecatalogeerd onder de noemer "voorbijgestreefde technologie". Zij krijgen dan een plaatsje in het museum naast de stoomlocomotief.

Het énige wat nog moet gebeuren is schaalvergroting en bijhorende kostprijsreductie, zodat de consument de switch maakt.

Rosinfield

† In Memoriam
Iedereen die zich bekommert om het milieu of de ecologie en tegelijkertijd nog steeds dierlijke producten consumeert, heeft een berg boter (ook dierlijk) op het hoofd. Verreweg het grootste deel van de ecologische ramp die gaande is, wordt veroorzaakt door de intensieve veehouderij. Zie hier voor de feiten:http://www.cowspiracy.com

En dat terwijl we prima gezond en lekker kunnen eten zonder dierlijk voedsel. Om die reden is het ook sowieso niet moreel te rechtvaardigen om anderen (dieren zijn ook voelende wezens en doen er daarom moreel gezien toe) geweld aan te doen en te doden (maakt moreel gezien niet uit of je een ander daarvoor betaalt).

Daarom denk ik vaak: mensen, wat let jullie toch. Het is zo lekker zegt men dan vaak. Maar lekker kan nooit een reden zijn voor geweld tegen anderen. Net zoals dat geldt voor bv een verkrachter, die het ook lekker vindt.

Zo, dat moest ik even kwijt

Rosinfield

† In Memoriam
Ik beweer toch niet dat die andere doden onbelangrijk zijn en dat je je daar niet druk over hoeft te maken? Wat ik slechts beweer is dat veganisme het minste is dat je kunt doen, het is de morele nullijn ahw. Je moet tenslotte toch 3 x per dag eten ;). Ik zeg niet dat we ons om al het andere niet druk hoeven te maken. Wat betreft doden in het verkeer. Daarbij is iha geen sprake van intentie om te doden, noch bij de wegenbouwer, noch bij de weggebruiker. Als het gaat om geweld en moord ten behoeve van de bevrediging van onze smaakpapillen, is die intentie er duidelijk wel. Ook al zijn we ons dat meestal niet bewust en beschouwen we dieren consumeren als iets doodnormaals.

Ik heb er zelf ook het grootste deel van mijn leven aan bijgedragen, de meeste tijd als vegetariër, maar dat maakt moreel gezien geen enkel verschil. Ik heb bewust nooit hier een discussie over dit onderwerp willen aangaan, omdat er dan al snel sprake is van topic vervuiling. Het is tenslotte een autoforum. Maar ik ben alleszins bereid die op een andere plek (bv de stamtafel) voort te zetten. En dan kan ik je wellicht ook eea duidelijk maken, peterrapid. Ik vul mijn dagen voor een groot deel met zgn vegan advocacy, zowel on line als IRL.

peterrapid

Forumguru
@Rosinfield zoals je al vermeld is de stamtafel een betere plaats voor zoiets. Heb zelf ook vegetarische momenten maar is puur uit eigenbehoud dan uit wereldverandering. Door die momenten kan ik ieder stukje vlees echt smaken en er ook van genieten met mate.

Kogamyata

Senior Member
@Rosinfeld Hallo,

Grotendeels met je eens, maar dieren lijden niet alleen door mensen maar ook door andere (roof) dieren. Ooit gezien hoe die zgn. koning leeuw in groepen 'n olifant dood! En dat heeft de mens niet uitgevonden! Maar ik ben grotendeels vegetariër. Nou ja, dat moest ik dan weer even kwijt.

Groeten en succes met je campagne,

Joop.

Rosinfield

† In Memoriam
Joop, de discussie loopt inmiddels volop in het topic Stamtafel (voor het geval dat je dat was ontgaan).
Wat betreft de leeuw, die is afhankelijk van dierlijk voedsel, wij niet. Hij heeft geen moreel bewustzijn, wij wel.
Wij kunnen er voor kiezen het niet te doen. Mensen komen idd vaak met dit argument, waarbij dan voorbij wordt gegaan aan allerlei andere natuurlijke gedragingen van leeuwen, zoals het verkrachten van elkaars vrouwen en het doden van elkaars kinderen.

Cordoba

Forumguru
Ongeveer 5% van de stroom in NL is groen.

En als je dan nog even meerekent dan meer dan 50% van de plug-in hybrides nooit wordt opgeladen aan de stekker. Dan ga je dus eerst brandstof verstoken om stroom op te wekken (verliezen bij de omzetting dus), die stroom sla je op, en daarbij gaat er ook nog energie verloren, en als al zoveel energie hebt verspild, dan ga je een auto die 2 keer zo zwaar is als zijn 'vervuilende' broer op gang trekken, waardoor je ook nog eens veel meer energie nodig hebt.

Overigens is de kostprijs van een kWh aan zonne-energie, de laatste jaren ook in West-Europa steeds dichter bij de prijs van een conventioneel opgewekte kWh gekomen, dus dat is zo langzamerhand niet meer het probleem. Het echte probleem zit in een goede opslagmethode van de energie: accu's zijn zwaar en hebben een beperkte capaciteit, brandstofcellen die waterstof gebruiken, zijn gevaarlijk vanwege de waterstof opslag (Hindenburg-effect), of zijn zo beveiligd dat ze nauwelijks praktisch bruikbaar zijn, of in elk geval geen echte verbetering geven in vergelijking met electrisch rijden.

Overigens is elektrisch rijden en 4-wiel aandrijving heel ouderwets: Spyker had dat al in het begin van de vorige eeuw.

Antera

Donateur
Tja dat is pas een echte sleeper. Zon simpele Yeti. Tja een echte bochtenridder zal het niet zijn vermoed ik maar je zal er wel menig mond van zien open vallen bij ene sprintje

Kogamyata

Senior Member
@Rosinfeld Ik hoop dat ik nu op die zgn. Stamtafel zit. Ik ben absoluut tegen het lijden van dieren, laat ik dat voorop stellen. Edoch voordat je er erg in hebt, heb je al heel veel vlees gegeten en gebruik gemaakt van dierlijke producten waar dieren meer of minder voor hebben moeten lijden. Dons, wol, misschien ook wel melk, maar vooral vlees. Toen je kind was, waren het je ouders die dat bepaalden. Later ging je daarover nadenken, nadat je gruwelijke praktijken zag, en nam je zelf 'n standpunt in. Inmiddels waren al heel veel kinderen jij misschien ook wel, min of meer verslaafd aan de fijne smaak van vlees en kom er dan nog maar eens van af. Maar ik huldig je standpunt, dat wij niet van vlees en uiteraard ook vis! afhankelijk zijn. Doktoren en voedseldeskundigen vinden immers dat je minstens 1x p/week vis moet eten, om zo gezond mogelijk te leven en die vissen sterven de verschrikkelijke verstikkingsdood. Leve de nieuwe haring, tonnetje naar de koning. Zelf eet ik plantaardige vleesvervangers waarin lupine is verwerkt.

Maar het punt van het lijden van dieren is niet te voorkomen omdat roofdieren geen enkele emotie kennen en van vlees e/o vis afhankelijk zijn.Dus dieren en vissen blijven lijden!

Joop.

Homefront

Nieuw lid
Om terug te komen op het tunen van je Yeti, deze auto waar leon naar verwijst is eigendom van een forumlid van het Engels Skodaforum Briskoda waar hij onder de naam Bossfox gekend is. Bossfox is eigenaar van verschillende modellen van Skoda, allen zijn flink onder handen genomen, dit gaat van een Citygo, Roomster tot een Yeti, daarbij heeft hij nog genoeg tweede hands Skoda's om een dealer het rood op de wangen te laten krijgen, dus als je vlot Engels verstaat kan je op Briskoda boeiende verhalen lezen over het wedervaren van Bossfox en het tunen van al zijn wagens

Canon-Eye

Forumguru
zijn gevaarlijk vanwege de waterstof opslag (Hindenburg-effect
Even helemaal los van het al of niet tunen: zijn die tanks van textiel dan? Nee toch?
Waterstof-opslag lijkt me bij vergelijkbare voorzorgsmaatregelen en opslagmethodiek niet significant gevaarlijker dan LPG.
Niet dat ik zelf een LPG-auto zou willen rijden, hoor. :nono: Ik zou 'm niet binnen durven zetten.
Er staan me nog net iets te veel krantenberichten voor ogen over mensen die het licht in de garage aanknipten en toen plotseling geen garage meer hadden...

Cordoba

Forumguru
@Canon-Eye gevoelsmatig lijkt het risico misschien vergelijkbaar met LPG, objectief gezien is het echt anders. Het is net zoiets als het gevaar/risico van buskruit vergelijken met een kernbom.

Bovenaan Onderaan