Allereerst is het omslagpunt ook verschillend voor een gebruikte en een nieuwe auto. Daarnaast moet je jezelf goed afvragen, hoe je de auto gaat gebruiken: een benzineversie vindt het vervelend om steeds korte ritjes te rijden, zonder een keer goed warm te worden, maar overleeft dat wel. Als je met een diesel veel korte ritjes rijdt, is dat echt funest voor de levensduur van een motorblok.
Een mooi voorbeeld van het laatste: ik had ooit een Golfje diesel en 90% van mijn ritten waren langer dan 50 km, en ritten met een koude start en korter dan 5 km waren een zeldzaamheid. Met ruim 2 ton op de teller de auto ingeruild, en ik heb hem daarna nog een jaar of 8 af en toe rond zien rijden in de regio. Een buurman had een Golf diesel in een ander kleurtje, en reed vooral ritjes van 1 á 2 km, en zo af en toe een rit van 300 km heen, 300 km terug. De buurman reed zo'n 50.000 km/jaar, maar met een goede 60.000 km was het gebeurd met het blok. Door vervuiling van het rijden van extreem veel korte ritjes zat er vanalles dichtgekoekt, waardoor het blok uiteindelijk is vastgelopen.