Ik rij 16000km per jaar is een Diesel dan niet interressant

DareDevil

Actief lid
Goedemiddag iedereen,

Ik vroeg mij het volgende af:

Ik rij tegenwoordig mee kilometers voor mijn werk, is een Diesel dan niet interressant?

Ik rij 16000km per jaar.

Heb nu 137800 km op de teller staan.

Wat denken jullie.
Graag hoor ik het graag!
 

Lexris

Lid
Als je overgaat naar een diesel zou je in overweging kunnen nemen om een Fabia Greenline aan te schaffen, dan betaal je in ieder geval tot 2013 geen wegenbelasting. Wat er daarna gebeurd is nog niet bekend. Wat Marco opgeeft heeft met andere diesels te maken, die niet zijn vrijgested van de wegenbelasting.
 

Cordoba

Forumguru
Allereerst is het omslagpunt ook verschillend voor een gebruikte en een nieuwe auto. Daarnaast moet je jezelf goed afvragen, hoe je de auto gaat gebruiken: een benzineversie vindt het vervelend om steeds korte ritjes te rijden, zonder een keer goed warm te worden, maar overleeft dat wel. Als je met een diesel veel korte ritjes rijdt, is dat echt funest voor de levensduur van een motorblok.

Een mooi voorbeeld van het laatste: ik had ooit een Golfje diesel en 90% van mijn ritten waren langer dan 50 km, en ritten met een koude start en korter dan 5 km waren een zeldzaamheid. Met ruim 2 ton op de teller de auto ingeruild, en ik heb hem daarna nog een jaar of 8 af en toe rond zien rijden in de regio. Een buurman had een Golf diesel in een ander kleurtje, en reed vooral ritjes van 1 á 2 km, en zo af en toe een rit van 300 km heen, 300 km terug. De buurman reed zo'n 50.000 km/jaar, maar met een goede 60.000 km was het gebeurd met het blok. Door vervuiling van het rijden van extreem veel korte ritjes zat er vanalles dichtgekoekt, waardoor het blok uiteindelijk is vastgelopen.
 

darkprojectx

Forumguru
Neem in je berekening ook maar mee hoeveel km's je per dag rijdt.

ik rij in een jaar een goede 25000 km.

maar ik rij elke doordeweekse dag maar 24 km totaal op en neer naar mn werk.
Een diesel wordt op die afstand nog niet bijna warm, waardoor je dus altijd koude, dikke olie door je motor aan het stuwen bent.
Turbotje houdt daar niet van, zuigerveren en klepstoters nog veel minder.
Conclusie -> diesel NIET doen.

Dan maar op benzine rijden en wat meer betalen. Onderaan de streep ben je toch minder kwijt.
 

Cordoba

Forumguru
darkprojectx: jouw verhaal maakt nog duidelijker wat ik bedoel, ik reed destijds ook 25000 km/jaar, maar weinig korte ritten. Als ik wel korte ritjes moest maken, probeerde ik altijd ritten te combineren, of kort achter elkaar te doen zodat je blok wel warm wordt. In jouw geval zou een diesel ook nog kunnen als je niet langer dan een kwartiertje zou werken, om dan weer huiswaarts te gaan met een nog warm dieselblok. :winkie:
 

turboturbo

Forumguru
buurmannetje hier heeft ook een diesel en maakt er uitsluitend korte ritten mee (is altijd binnen 1 a 2 uur weer terug, laat vaak z'n honden ergens uit, boodschappie doen met de mrs, je kent het wel). Je hoort de motor per seizoen achteruitgaan, hij gaat steeds droger lopen en klinkt steeds harder (dat nagelende geluid) als hij start. En dan laat 'ie em 's winters ook nog 'warm' lopen alvorens te gaan krabben....:biggthumpdown:

Ik wilde eigenlijk zelf ook altijd een zuinig dieseltje (lekker veel km's per tank, en nog goedkoper tanken ook!), totdat ik schrok van
- het verschil in wegenbelasting (heft bovenstaande in mijn geval weer op)
- iemand me vertelde dat je voor regelmatige korte ritten absoluut geen diesel moest nemen (om de hier genoemde redenen) aangezien ik ook in de stad rij (Amsterdam) en relatief veel ritjes van 5 ~ 15 km maak.
- tot slot de herrie binnen in de auto bij een gemiddelde diesel (in mijn prijsklasse en bouwjaar :winkie:)
 

Noord26

Forumguru
maar ik rij elke doordeweekse dag maar 24 km totaal op en neer naar mn werk.
Een diesel wordt op die afstand nog niet bijna warm, waardoor je dus altijd koude, dikke olie door je motor aan het stuwen bent.

Hoe kom je erbij dat dieselolie met 24km nog niet warm, cq dik, zou zijn? Na 2 km staat mijn koelwater al op 90 graden. En na maximaal 8min geeft de olie 100 graden celsius aan.

Hoorde van mijn collega dat de lease-maatschappij voor iemand die minder als 30K per jaar rijdt geen diesel mag nemen? Dit zal wel te maken hebben met de hogere totaalkosten bij een nieuwe auto tov de benzine variant.
Al eens aan gas gedacht?
 
Als de koelwater meter voor het eerst op 90 graden staat dan is je koelwater temp net 70c. Onze auto producenten houden ons gemiddeld zo'n 20 graden voor het lapje. Omdat we anders maar in de paniek zouden schieten als je je motortemperatuur zo veel op en neer zou zien vliegen. (vooral in de winter)
 

Skoder

Lid
Als de koelwater meter voor het eerst op 90 graden staat dan is je koelwater temp net 70c. Onze auto producenten houden ons gemiddeld zo'n 20 graden voor het lapje. Omdat we anders maar in de paniek zouden schieten als je je motortemperatuur zo veel op en neer zou zien vliegen. (vooral in de winter)
Dat is wel een beetje kort door de bocht vind je niet ?

Bij 90 graden gaat de thermostaat langzaam open en dan gaat het koelwater ipv. alleen door het motorblok en je verwarmingselement ook door de radiator stromen. Logisch dat je je meter snel ziet stijgen en daarna iets ziet dalen.
Gemiddeld duurt het zo'n 15 km bij niet winterse condities voordat de olie van een motorblok boven de 70 graden komt, soms zelfs langer! Dus de eerste 15 km moet je je motor niet te zwaar belasten.

Moderne auto's hebben ook olie-temperatuur indicatie op het dashboard, de maxidot zeker.
 

Noord26

Forumguru
Zelfs als dat zo zou zijn:

100 graden olietemperatuur na 8 min rustig rijden (max 2500tpm), uit eigen ervaring, staat in zwaar contrast met wat er beweerd wordt over 24 min en dikke, koude olie.

Toen het van de winter -15 was kwam mijn olietemp niet boven 80 graden. Maar dat zijn extreme omstandigheden. Zelfs dan is het absoluut geen dikke of koude olie.
 

Cordoba

Forumguru
Hoe kom je erbij dat dieselolie met 24km nog niet warm, cq dik, zou zijn? ...

Volgens mij was het 12 km enkele reis als ik darkprojectx goed heb begrepen. Hoe snel een motor op temperatuur komt is ook afhankelijk van de grootte van het blok en het wegtype dat je rijdt. In een stadscentrum waar je alleen van het ene naar het andere stoplicht hobbelt, hoeft zeker een behoorlijk uit de kluiten gewassen blok weinig prestatie te leveren ten opzichte van zijn kunnen. Het zal dan ook lang duren onder zulke omstandigheden voor een blok op temperatuur komt. Voor een kleiner blok op bijvoorbeeld provinciale wegen, zal de bedrijfstemperatuur veel sneller in het zicht komen.

Mijn ervaring is, dat je na die genoemde 8 minuten, zo'n beetje rond de 50 graden olietemperatuur uitkomt, de koelwatertemperatuur zit dan vaak zo rond de 80 graden.
 

jos_br

Actief lid
Iemand er ooit aan gedacht dat ook een benzinemotor korte ritten absoluut niet fijn vindt. Deze gaan dan net zo snel stuk als een diesel. Kijk eens onder de oliedop van zo´n auto of in de aanzuigzeef van de oliepomp. Ook geven dit soort auto´s problemen met de lamdasensor, egr e.d.

Juist dankzij dit soort reacties zijn de diesels goedkoop in de aanschaf en verbruik en kan het behoorlijk snel uit een diesel te rijden.

Jos.
 
Ik voor mijn huidige auto 2 dieselauto's gehad. Eeerst 1 prive en darana 1 lease. Bij mijn huidige auto die ik begin 2010 kon uitzoeken keek ik ook steeds naar diesels maar toen bleek dat de 1.8tsi eigenlijk veel betere reviews kreeg heb ik gevraagd waar het omslagpunt wat betreft km lag. Het vergelijk hierbij werd gemaakt tussen een 1.6tdi en een 1.8tsi (beide in 4x4 uitvoering dus geen 20% bijtelling op de 1.6). De leasemaatschappij gaf aan dat het omslagpunt op 35.000km lag. Toen heb ik direct gekozen voor de benzine uitvoering. Uiteindelijk heb ik hem nu bijna een jaar en kom ik waarschijnlijk op 37.000km uit.
 
ik lees hier diesel als vraagstelling maar waarom geen lpg g3
de fabia combi op g3 weegt dermate weinig dat de WB € 51 per maand is terwijl de auto met automaat en airco (verbruikt beide tot 10% meer) nog steeds 1:12 loopt (en ik heb en harde rechter voet)
daar kan geen diesel tegenop.
ook de greenline niet (daarnaast; hoe lang blijft het nog WB vrij)
verbruik cijfers af fabriek voor greenline en diesels kloppen absoluut niet
het verbruik van mijn auto is gemeten in de praktijk en klopt dus wel
lpg kost 0,62 cnt de liter
diesel kost al bijna hetzelfde als benzine
mn zoon is monteur en APK keurmeester en heeft altijd geroepen dat je op gas moet koken.
enfin
hij rijdt nu zelf op gas en lacht bij elke tankbeurt
fabia, combi, automaat en airco doet dus omgerekend naar diesel 1: 28 met WB € 51
brandstof prijzen stijgen en zullen de komende tijd door stijgen
prijs per vat schijnt weer rustig naar de $ 150 terug te gaan
betekent gewoon dik over de € 150 per liter voor de diesel
ik rijd 3000 km voor € 201 per maand (dit is incl de WB)
diesel kan daar niet tegenop
rens
 

Fabia

† In Memoriam
Dat idee heb ik dus ook bija al die Fabia GL. Kijk ook eens naar het prijsverschil tussen een 1.2TSI en de 1.2TDI. En ga dan eens goed rekenen wat het meest voordelige is.
 

RPAR

Nieuw lid
Het is niet direct te zeggen of het interessant is. Je zult moeten gaan rekenen.
Wat kost een diesel meer als een benzine bij aanschaf (nieuw of gebruikt scheelt enorm).
De verzekeringspremie ligt voor een diesel hoger ivm een hogere nieuwprijs, de wegen belasting is tenminste 2 maal zo hoog.
En hoe hoog is je gemiddeld verbruik.

Ik heb zelf altijd diesel gereden ivm met de caravan, maar met de huidige TSI motoren is dat niet meer nodig.
Bij 20000 km/jr kwam ik in mijn berekening uit op een verschil van 0 euro (hierbij het aanschaf verschil niet meegerekend).
Nu komt het: in de praktijk blijkt dat mijn huidige auto op benzine zuiniger als in de berekening en blijkt de afschrijving van mijn O2FL combi 1.4 tsi veel minder te zijn (nieuw aangeschaft / heb deze vorige week ingeruild voor een S2C 1.8 tsi). Op mijn O2 combi 1.9 tdi had ik enorm afgeschreven.
Reken alles goed door zou ik zeggen.
 

VEEJAY

Forumguru
Ja maar dat verhaal (uit 2006)is gebaseerd op prijzen in Belgie, verder zie je dat alleen dat milieu gezeur (roetfilter) slecht is voor de diesel. Als ik een roetfilter had zou ik er alles aan doen om hem eronder uit te halen.

Voor wat betreft turbo hebben nu ook de kleine benzine autootjes dat ook. En de Egr klep van de diesel kan dicht zie andere draadje. Is dat probleem ook opgelost.

Alleen dieselaars lachen nu nog bij de pomp.
 

van_der_P

Senior Member
ik rijd 3000 km voor € 201 per maand (dit is incl de WB)
diesel kan daar niet tegenop
rens
3000 km delen door een verbruik van 1 op 22 (gemiddeld pratijkverbruik) is 136,4 liter diesel, en dat vermenigvuldigen met € 1.329 (prijs van de diesel in onze regio) is €181,-- WB-vrij. Het voordeel is € 20,-- maal 12 maanden in een jaar is € 240,--. Plus geen zware tank in de kofferbak, waardoor je vaak ook nog hulpveren kunt laten monteren, geen gedoe met het reservewiel, wat je steeds in de weg licht.
Geef mij mijn dieseltje maar.
 
Bovenaan Onderaan