Ik rij 16000km per jaar is een Diesel dan niet interressant

Cordoba

Forumguru
Het Belgische verhaal geeft beslist goede overdenkingspunten maar er zijn behalve de eerder genoemde verschillen nog meer zaken die meespelen:
- diesel uitvoering is zwaarder, dat heeft invloed op de wegenbelasting (ook voor de GL over een paar jaar)
- het extra gewicht van een diesel werkt ook door in het WA-deel van de verzekering: hoe zwaarder de auto, hoe meer schade je kunt aanrichten, dus hoe meer premie (versimpelde redenering van verzekeringsmaatschappijen)

Gas, heeft dan niet meer zoals vroeger de extra wegenbelasting, maar wel een aantal andere nadelen:
- vaak beperkte actieradius op gas
- extra gewicht op achteras, wat niet alleen niet altijd prettig is, maar ook voor extra belasting van veren en schokdempers zorgt. Het verschil in bandenslijtage en remmenslijtage (door extra gewicht) zal te klein zijn om echt invloed uit te oefenen
- gas-installatie betekent ook nogal eens dat oplossen van problemen met de motorregeling vaak complex (duur) is, omdat men vaak niet direct weet of het in de gasinstallatie zit of in een ander deel van de auto.
 
1:22 dan rijd je als een drol op de weg en moesten ze je je rijbewijs ontnemen
ik rijd gewoon 130
maar het is een keuze
en mbt problemen
Ruimte ? - wanneer heb je voor het laatst een lekke band gehad. Je rijdt wel jaren lang rond met extra gewicht van een reservewiel. electrische pomp of gasflesje is practischer
tank gewoon in de plaats van het reservewiel dus.
Extra gewicht of vering ? - 40 liter tank LPG is niet zwaarder dan een volle tank benzine of diesel
Motorische problemen ? - kleppen stellen en motorische problemen is met de VW motoren en het huidige lpi systeem een fabel uit het verleden.
natuurlijk heeft LPG een hogere verbrandingswaarde maar brandt dus ook schoner.

heb je welk eens de gasklep van een diesel bekeken na 100.000 km
daarnaast worden diesels steeds complexer. heb er maar eens een probleem mee.
vaak heb je al mazzel als je uberhaubt de verstuivers er nog uit krijgt. (of als ze niet gaan lekken na 100.000 km)

met een lpg auto moet je gewoon niet maximaal belasten (niet harder dan 140 dus)
maar als ik 1:22 lees dan krijgt deze meneer eerder een bekeuring voor het ophouden van het verkeer.
ik lach in ieder gevalk bij een volle tank van € 21

rens
 

Cordoba

Forumguru
@rens: de inhoud van de gastank zal inderdaad niet zoveel verschillen qua gewicht, maar veel gasauto's hebben ook nog de normale benzinetank nog. Bovendien is de lege gastank (vanwege de veiligheidseisen en de mogelijke drukken behoorlijk zwaarder dan een lege benzinetank). Het gewicht op zich is niet zozeer een probleem, maar dat gewicht komt vaak wel achter de achter-as waardoor achterveren en schokdemper onevenredig veel voor hun kiezen krijgen als je die niet aanpast.

Ik bedoelde met motorische problemen níet het stellen van kleppen en dat soort zaken. Ik bedoelde meer dat bijvoorbeeld gasinjectoren kunnen lekken, of juist de benzine-injectoren en dat het voor garages een veel lastigere puzzel is dan een auto met één type brandstof. Je heb bij een gasinstallatie veel extra onderdelen die ook kapot kunnen gaan of verslijten. Een poos terug hoorde ik ook van iemand met een auto op gas, die allerlei problemen had de eerste paar minuten na het wegrijden als de auto stil had gestaan. In eerste instantie heeft men toen de gas-injectoren schoon gemaakt en voorzien van nieuwe rubbertjes en dergelijke. Het probleem bleef bestaan. Na lang denken, en aanvullend onderzoek heeft men vervolgens hetzelfde gedaan voor de benzine-injectoren, en daar bleek er uiteindelijk 1 exemplaar tussen te zitten die wat lekte als de auto stilstond. Heb probleem zat dus uiteindelijk niet eens in de gas-installatie, maar door de extra complexiteit had dat wel een extra kostenpost als gevolg.
 
een aantal zaken kloppen wel maar mensen zweren teveel bij diesel auto's. monteurs beginnen langzamerhand te gruwen van de nieuwe dieseltechniek.
het is gewoon een gegeven dat de extra tank meer gewicht met zich meebrengt. maar zoals gesteld zit er in je gewone benzine tank max 10 liter en het reservewiel heb je niet nodig. een lege lpg tank (formaat reservewiel) weegt leeg max 15 kg meer (als je het reservewiel eraf telt)
nieuwe LPI techniek start en loopt de eerste km's op benzine. injectoren enz zijn dus niet meer zoals vroeger alleen maar voor nood. kans op lekken is daarmee nihil.
het is gewoon een keus
laese rijders kunnen deze keuze niet maken maar mensen die veel km's rijden en zelf af moeten tikken wel.
ik heb altijd sport en race wagens gehad en ben pas net overgestapt naar waterleven (boot) maar mn woon/werk bakken moeten gewoon zo goedkoop mogelijk.
vandaar dat ik 2 LPG auto's heb waarvan 1 fabia

eigen zoon (monteur, specialist, apk keurmeester en gewerkt in raceteam) was een grote tegenstander van LPG maar rijdt het nu ook zelf. om zichzelf te rechtvaardigen stelt hij dat sinds de komst van LPI de techniek veel verbeterd is.
natuurlijk helpt het dat wij beide de handen op de juiste plaats weten.
 
Financieel gezien wel
diesels van tegenwoordig zijn relatief zuinig en hebben een hoog koppel
de benzine auto's missen dit een beetje
WB + pomp kosten zijn echter gewoon in het voordeel van de LPG G3 LPI installatie.
rens
 

Falcon

Donateur
Ik rij nu 120.000km op een gasinstallatie van Vialle in combinatie met de 1.6mpi. Eigenlijk geen serieus probleem mee gehad. Maar dit is wel vanaf het begin. Mocht je zorgen maken om een sportieve rijstijl in combi met deze gasinstallatie, trust me .. geen probleem ;)
 

yal

Lid
rens914 , heb je weleens een diesel gezien met gasklep?
Lekkende verstuivers, of verstuivers die je er niet uitkrijgt?
Wat een onzin.

Sinds 1997 heb ik tdi's gehad, sinds 2001 heb ik een tdi(rode DI), altijd starten en lopen.
Nooit problemen gehad.
Bij 2 ton turbo vervangen uit voorzorg, ivm. veel speling op asje en tandempomp daarnaast alleen onderhoud.

De auto is 1 ton geleden gechipt door JB/JD en wanneer warm rijd ik regelmatig langere stukken +180km/h.

Leuk dat je blij bent met je gasauto en dat je niet harder wil dan 140km/h maar kraak dan niet de TDI's af.

Ik heb ook nog een 1,8tsi 160pk octavia elegance, feit is dat de diesel veel zuiniger is (1:19 a 1:20 tdi tegen 1:12 a 1:12.5 tsi) en veel meer koppel heeft en dus prettiger rijd.
Conclusie: na ruim 22.000km in 1 jaar in de octavia combi elegance 1,8tsi DSG7 hadden wij liever een tdi gehad.
De motor loop super mooi, maar de brandstof kosten zijn absurd.

Indien je een lekke band hebt in de 'middle of nowhere' ben je maar wat blij met je reservewiel, pompje of gasflesje is leuk voor Runflat banden maar anders werkt het niet met groot lek.

Yal
 

Cordoba

Forumguru
yal: het argument van het koppel is een wijdverbreid non-argument. Een diesel heeft inderdaad meer koppel, maar kan minder toeren maken en heeft daarom ook totaal andere verhoudingen in de versnellingsbak.
Om een auto te laten acceleren is geen koppel maar vermogen nodig. (ja inderdaad, vermogen is het product van koppel én toerental). Met koppel op zich kun je ook geen caravan trekken of een helling nemen, het gaat om de combinatie. Om een auto een soepel (schakel-lui) rijgedrag te laten vertonen, is niet het (maximum) koppel op zich van van belang, maar het verloop van het koppel in het toerenbereik van de motor.

Wat de tankkosten betreft: op een tank diesel zul je beslist verder komen dan op een tank gas, zowel door het verschil in tankinhoud als door het verschil in gebruik. Alleen is een liter diesel wel 2 tot 2,5 keer zo duur per liter.
 

yal

Lid
Cordoba, wat wij als 'fijn' ervaren met de tdi is dat deze zeer schakellui te berijden is en het max. koppel/trekkracht al bij 2000rpm heeft.
De tsi motor heeft veel meer toeren nodig om te versnellen, vooral bergop moet je met de tsi toeren draaien en dat is met de tdi niet het geval.

Indien ik 120km/h in de 6 de versnelling rijd met de tdi en ik geef gas dan versnelt de auto ook, de tsi moet eerst 1 of 2 versnellingen terug wil deze een beetje bij de les zijn.
De actieradius is ook een pluspunt met de tdi, makkelijk 1000 km p/tank en met de tsi met moeite 500km p/tank (nog minder indien vol geladen).

Tsi loopt zo mooi rond dat men zich soms afvraagt of er een start/stop systeem in zit en denkt dat motor niet loopt.

De reden dat wij voor een tsi kozen:
-heeft een turbo dus relatief veel trekkracht bij lage toeren,
-zou zuinig zijn volgens fabrieksopgave is niet het geval(fabrieksopgave is totaal niet haalbaar, tdi wel gek genoeg).
-en last but not least , het verschil in de maandelijkse MRB!

Yal
 
@Yal
volgens mij gaat deze discussie over zo goedkoop mogelijk rijden en niet over koppel, pk's of fijn rijden
daarbij geef ik alleen maar aan dat LPG in vergeethoek komt waar hij qua goedkoop rijden niet hoort
en als je niet gehoord hebt van dieselproblemen neem dan eens kontact op met de dieseldokter of een ander gespecialiseerd bedrijf.
gasten kunnen het werk niet aan en monteurs van autobedrijven gruwen van problemen met lekkende verstuivers, vervuilde gaskleppen, turbo's die kapot lopen en carterventilatie die verstopt raakt. het is allemaal moeilijk los te krijgen en het hele blok zit onder de zwarte troep.
techniek wordt steeds verfijnder en motoren lopen onder steeds hogere druk.

ik heb het vervoermiddel niet voor fijn rijden maar zoals gesteld voor goedkoop rijden
heb er altijd een "auto" naast gehad.
auto's zijn voor mij nl iets anders dan vervoermiddelen
even een fototje erbij van mn TVR Tuscan
dat is voor mij vermogen en fijn rijden
de rest is voor mij woon/werk vervoer
 

Bijlagen

  • tuscan en laro.jpg
    tuscan en laro.jpg
    71,8 KB · Weergaven: 24
Bovenaan Onderaan