Cordoba
Forumguru
Het Belgische verhaal geeft beslist goede overdenkingspunten maar er zijn behalve de eerder genoemde verschillen nog meer zaken die meespelen:
- diesel uitvoering is zwaarder, dat heeft invloed op de wegenbelasting (ook voor de GL over een paar jaar)
- het extra gewicht van een diesel werkt ook door in het WA-deel van de verzekering: hoe zwaarder de auto, hoe meer schade je kunt aanrichten, dus hoe meer premie (versimpelde redenering van verzekeringsmaatschappijen)
Gas, heeft dan niet meer zoals vroeger de extra wegenbelasting, maar wel een aantal andere nadelen:
- vaak beperkte actieradius op gas
- extra gewicht op achteras, wat niet alleen niet altijd prettig is, maar ook voor extra belasting van veren en schokdempers zorgt. Het verschil in bandenslijtage en remmenslijtage (door extra gewicht) zal te klein zijn om echt invloed uit te oefenen
- gas-installatie betekent ook nogal eens dat oplossen van problemen met de motorregeling vaak complex (duur) is, omdat men vaak niet direct weet of het in de gasinstallatie zit of in een ander deel van de auto.
- diesel uitvoering is zwaarder, dat heeft invloed op de wegenbelasting (ook voor de GL over een paar jaar)
- het extra gewicht van een diesel werkt ook door in het WA-deel van de verzekering: hoe zwaarder de auto, hoe meer schade je kunt aanrichten, dus hoe meer premie (versimpelde redenering van verzekeringsmaatschappijen)
Gas, heeft dan niet meer zoals vroeger de extra wegenbelasting, maar wel een aantal andere nadelen:
- vaak beperkte actieradius op gas
- extra gewicht op achteras, wat niet alleen niet altijd prettig is, maar ook voor extra belasting van veren en schokdempers zorgt. Het verschil in bandenslijtage en remmenslijtage (door extra gewicht) zal te klein zijn om echt invloed uit te oefenen
- gas-installatie betekent ook nogal eens dat oplossen van problemen met de motorregeling vaak complex (duur) is, omdat men vaak niet direct weet of het in de gasinstallatie zit of in een ander deel van de auto.