Dennis Nijholt
Forumguru
De Zweedse en Nederlandse fiscus ( elke andere ook trouwens) heffen de belasting pas als er een kenteken op gezet wordt , dus die auto staat niet in de boeken van een fiscus.
Nope Rudolfi als je een nieuwe auto koopt in het buitenland krijg je een auto met nettoprijs dus zonder BTW en belastingen de BTW en belastingen betaal je aan het land waar hij op kenteken word gezet
En is het zo dat accessoires/uitrusting tegenwoordig niet meer meetellen bij de bpm, alleen de uitstoot? Dus m.a.w. dat wanneer de uitstoot gelijk is aan de NL-uitvoering, je gewoon het bpm-bedrag betaalt dat in de Nederlandse Skodaprijslijst staat? In de prijslijst zie ik dezelfde bpm-bedragen bij verschillende uitrustingsniveaus en andere bedragen bij andere motortypes.
Een auto moet met import toch ook door een bepaalde bureaucratische molen en opnieuw gekeurd worden enzo (ongeacht de leeftijd?) Daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken plus ik denk dat de gemiddelde Nederlandse dealer je wellicht geen garantie kan/wil/mag verlenen.
je zal wel stom zijn als je BTW gaat betalen in het buitenland, gebeurd ook niet want het wordt gerekend als exportauto.
klopt! veelal een verkeerde opvatting..Om vergissingen te voorkomen: Noorwegen is géén EU-land - volgens deze site dan toch (en dat klopt met mijn ervaringen uit de vakantie van dit jaar).
Denemarken hoort gewoon bij de EU, dus daar zeker geen problemen met invoerrechten.Vergeet ook niet: non EU landen kost je 10% invoerrechten over de aankoop en transportkosten. Zwitserland en uit mijn hoofd weet ik niet of Scandinavische landen er nu wel of niet bij zitten. Dit moet je overigens bij een regionaal Douanekantoor (niet die bij de RDW keuring! Die is alleen voor de BPM) apart aangeven.
Autoweek calculator is niet echt heel erg betrouwbaar, wil je het zeker weten: www.autotelex.nl/import. Die moet je ook gebruiken (kosten een paar tientjes) bij de aangifte bij de Douane.