Import goedkope nieuwe O3 uit Duitsland en BPM bij import

Dennis Nijholt

Forumguru
De Zweedse en Nederlandse fiscus ( elke andere ook trouwens) heffen de belasting pas als er een kenteken op gezet wordt , dus die auto staat niet in de boeken van een fiscus.
 

JJB

Lid
Nope Rudolfi als je een nieuwe auto koopt in het buitenland krijg je een auto met nettoprijs dus zonder BTW en belastingen de BTW en belastingen betaal je aan het land waar hij op kenteken word gezet


Geldt dit ook voor particulieren? Krijg je dan een blauwe envelop voor de btw en de bpm zodra je bij de rdw bent geweest of moet dat betaald worden bij een Douanekantoor?

En is het zo dat accessoires/uitrusting tegenwoordig niet meer meetellen bij de bpm, alleen de uitstoot? Dus m.a.w. dat wanneer de uitstoot gelijk is aan de NL-uitvoering, je gewoon het bpm-bedrag betaalt dat in de Nederlandse Skodaprijslijst staat? In de prijslijst zie ik dezelfde bpm-bedragen bij verschillende uitrustingsniveaus en andere bedragen bij andere motortypes.
 

Canon-Eye

Forumguru
Vermoedelijk wel.
Zelfs als toerist kun je (in veel landen - zeker in Noorwegen, heb ik deze zomer ondervonden) allerlei zaken direct voor uitvoer aanschaffen en dan belasting terugvragen. Kwestie van de juiste procedures en voorwaarden achterhalen in het betreffende exportland...
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Dit geld ook voor particulieren, bij de RDW is een belastingkantoortje en daar betaal je je (rest) BPM en btw (in geval van nieuwe auto) aan de hand van wat de RDW jou import auto bepaald bij een vergelijkbare Nederlands model
 
  • Leuk
Waarderingen: JJB

emzed

Nieuw lid
En is het zo dat accessoires/uitrusting tegenwoordig niet meer meetellen bij de bpm, alleen de uitstoot? Dus m.a.w. dat wanneer de uitstoot gelijk is aan de NL-uitvoering, je gewoon het bpm-bedrag betaalt dat in de Nederlandse Skodaprijslijst staat? In de prijslijst zie ik dezelfde bpm-bedragen bij verschillende uitrustingsniveaus en andere bedragen bij andere motortypes.

Voor zover ik het heb kunnen uitzoeken, ja. Dus per gram co2 een bepaald bedrag, zie de bpm calculator van autoweek.
 
  • Leuk
Waarderingen: JJB

Wild Chocolate

Senior Member
Een auto moet met import toch ook door een bepaalde bureaucratische molen en opnieuw gekeurd worden enzo (ongeacht de leeftijd?) Daar komen natuurlijk ook kosten bij kijken plus ik denk dat de gemiddelde Nederlandse dealer je wellicht geen garantie kan/wil/mag verlenen.

Er wordt aan de auto zelf alleen gecontroleerd of het chassisnummer klopt, en of de optielijst goed is ingevuld.

De auto moet een geldige APK hebben (vanaf een bepaalde leeftijd, dus bij nieuw niet van toepassing), maar daarvoor is men verplicht om een buitenlandse periodieke keuring over te nemen. (Daardoor hoeft mijn Diesel pas 2 jaar na invoeren APK gekeurd te worden, de Duitse TUV keuring is 2 jaar geldig).
 

MaRco2

Forumguru
je zal wel stom zijn als je BTW gaat betalen in het buitenland, gebeurd ook niet want het wordt gerekend als exportauto.

Bij een nieuwe auto inderdaad.

Bij een gebruikte/geregistreerde/demo als particulier betaal je gewoon de BTW in het buitenland (bedrijven met BTW nummer en KvK inschrijving kunnen zonder BTW kopen als het een BTW auto is, tenminste).

Dat is in Nederland ook zo als het een ex zakelijke auto is (denk aan de vele ex lease auto's die aangeboden worden).

Maarrrrr is hij nog geen 6 maanden oud, moet je in Nederland de volle mep BTW betalen over de nieuwprijs (ze gaan uit van een nieuwe auto...) en als je die in het buitenland dan ook hebt moeten betalen, ben je zuur. Even in de gaten houden!

Vergeet ook niet: non EU landen kost je 10% invoerrechten over de aankoop en transportkosten. Zwitserland en uit mijn hoofd weet ik niet of Scandinavische landen er nu wel of niet bij zitten. Dit moet je overigens bij een regionaal Douanekantoor (niet die bij de RDW keuring! Die is alleen voor de BPM) apart aangeven.

Autoweek calculator is niet echt heel erg betrouwbaar, wil je het zeker weten: www.autotelex.nl/import. Die moet je ook gebruiken (kosten een paar tientjes) bij de aangifte bij de Douane.

RDW int geen belastingen overigens, die checken alleen of de auto klopt.

Douane (zit een loket verderop) controleert de opties, bedragen en bij tegenbewijs taxatie de schades/minpunten. Die bevinden gaan naar een lokaal belastingkantoor die alles controleert en de betalingsoproep stuurt. Zodra de BPM binnen is, gaat er een seintje naar de RDW waarna het kentekenbewijs aangemaakt wordt.
 

Dennis Nijholt

Forumguru
Dat klopt MaRco2 het gaat ook over nieuwe auto's die nog niet geregistreerd zijn. Want op geregistreerde auto's is al belasting betaald en die krijg je niet terug ( rest bpm wel bij export Nederlandse auto). Maar bij geregistreerde auto staat een all in vraagprijs en niet meer de belasting apart. En is aan jou of je de prijs naar beneden krijgt. Noorwegen en Zweden zitten in de EU Finland ook en Denemarken ook.
 

emzed

Nieuw lid
Los van het kostenaspect, moest ik er natuurlijk wel over uit zijn dat ik werkelijk deze auto wil rijden. Dus afgelopen zaterdag heb ik dankzij Skoda dealer Ab Mulder in Apeldoorn kunnen proefrijden. Het was mijn tweede rit in een O3, dit keer een uur in 1.4 TDI DSG en met het hele gezin. De DSG met deze motor rijdt fantastisch en komt zeer goed mee op de snelweg. Het Columbus systeem had ik gekoppeld aan mijn eigen telefoon en dat biedt leuke functionaliteit! De prijs kwam inderdaad een stuk hoger uit dan wanneer ik zelf zou importeren, maar hier zou ik me nog wel in kunnen vinden. Alle lof naar Ab Mulder, ik werd hier zeer vriendelijk ontvangen, als ik voor de Octavia zou gaan, zou ik hem hier bestellen. (Hegeman Arnhem, hier kunnen jullie nog wat van leren!!) Echter, ik had twijfels bij het zit- en rijcomfort van de Skoda.

Ik kwam dezelfde middag om kwart voor vijf nog langs een Volvo dealer. Hij bleek nog open en ik kon snel even een ritje maken in een V60 D2 automaat. Misschien geen eerlijk vergelijk maar in deze auto had ik meteen het 'wow' gevoel dat ik in de Skoda miste. Ik snap dat deze duurder is en minder compleet voor hetzelfde geld. Maar de auto staat simpelweg op een veel hoger niveau als je kijkt naar rij- en zitcomfort en afwerking.
Iedereen bedankt voor de info in diverse topics, maar voor mij is de kogel door de kerk en wordt het definitief geen Skoda.
 

Joske

Forumguru
Om vergissingen te voorkomen: Noorwegen is géén EU-land - volgens deze site dan toch (en dat klopt met mijn ervaringen uit de vakantie van dit jaar).
klopt! veelal een verkeerde opvatting..

Noorwegen heeft vier keer geprobeerd toe te treden tot de Europese Unie. In 1962 en 1967 stelde Frankrijk zijn veto en later in 1972 en 1994 werd het door de Noorse bevolking in een referendum afgewezen.

En ik vermoed dat dat nog niet gauw zal veranderen..
 

andrehj

Forumguru
Vergeet ook niet: non EU landen kost je 10% invoerrechten over de aankoop en transportkosten. Zwitserland en uit mijn hoofd weet ik niet of Scandinavische landen er nu wel of niet bij zitten. Dit moet je overigens bij een regionaal Douanekantoor (niet die bij de RDW keuring! Die is alleen voor de BPM) apart aangeven.

Autoweek calculator is niet echt heel erg betrouwbaar, wil je het zeker weten: www.autotelex.nl/import. Die moet je ook gebruiken (kosten een paar tientjes) bij de aangifte bij de Douane.
Denemarken hoort gewoon bij de EU, dus daar zeker geen problemen met invoerrechten.
En bij een nieuwe auto is Autotelex.nl nu zeker niet meer nodig, omdat de BPM alleen nog maar over de CO2 uitstoot gaat, en die staat netjes op het bij de auto geleverde CoC document.
Maar ook in 2011 (toen de opties nog wel belangrijk waren voor de BPM) kon ik mijn auto al met wat eigen rekenwerk ter plekke bij het douanekantoor gewoon zonder hulp van Autotelex.nl invoeren. Toen was enige voorkennis en rekenkunst alleen wel handig.
 
Bovenaan Onderaan