Indicatie tankinhoud

Status
Niet open voor verdere reacties.

nemo

Senior Member
Hi guys :D

Nog meer vreemds met mijn (inmiddels 2mnd in mijn bezit) Fabia.

Vanmiddag had ik getankt, 39,49 liter, mijn dashboard gaf aan dat ik daarmee 605 km kon rijden. En net na 85 km rijden, zegt hij dat ik nog 685 km kan rijden! Hoera! Hoe meer ik rijd hoe meer ik kan rijden, mijn benzine voorziet zichzelf!! Ik heb een zichzelfvullende tank, jippie.

Dus mijn vraag. Hoe meet mijn Fab hoeveel km ik nog kan rijden?
 

Red Devil

Actief lid
ik denk dat de computer kijkt naar de inhoud, en het verbruik, van wat je er op dat moment mee rijd..
dus als je heel rustig(zuinig) rijd, zal die aangeven dat je er meer mee kunt rijden, dan als je het gasbedaal goed intrapt
 

neoproject

Actief lid
Uw fabia weet hoeveel liter benzine je nog in je tank hebt liggen. Via het gemiddeld verbruik berekent de boordcomputer hoeveel km's je nog kan doen. Als ik met een bijna lege tank eens volop gas geef zie ik mijn km's ook heel snel dalen. Ik weet nu niet of hij het gemiddeld verbruik neemt per 1OOkm of actueel maar ik vermoed het tweede aangezien hij vaak bokkesprongen maakt. Ben nu juist terug van de pomp en er stond nog 120km op, heb voor ongeveer 45 liter getankt en ongeveer 700km gereden met mijn vorige tank. In totaal kon ik dus 820km rijden. Als ik de laatste dagen wat rustiger had gereden had dit gemakkelijk 900km geweest :-)
 

Esje

Lid
Ik vraag me af hoe het kan dat mijn boordcomputer zegt dat ik nog maar 10 km kan rijden op mijn tank en dat ik er dan met moeite 40 liter in kan gooien terwijl ik 45 liter tank heb!
 

Roel

Lid
Hi guys :D
Dus mijn vraag. Hoe meet mijn Fab hoeveel km ik nog kan rijden?

Het aantal kilometers wat je nog kunt rijden wordt op de volgende wijze berekend:

Gemiddeld verbruik over de laatste 50 kilometer (km/liter) * aantal liters in de brandstoftank.

vb: is het gemiddelde over de laatste 50 km: 14km/l (dus 1 op 14) en zit er nog 35 liter in je tank, dan kun je volgens de berekening nog 14*35 = 490 km rjden. Rij je de volgende 50 kilometer 1 op 10 (bijv. veel stadsverkeer), dan heeft je auto 5 liter verbruikt en zit er nog 30 liter in je tank. De boordcomputer zal dan het volgende aangeven: 300 km (10 * 30).

Gr,

Roel.
 

Gieliovd

Forumguru
Waarom jouw auto zegt nog 10 km te gaan maar vervolgens maar 40 liter tankt, is dat de computer een afstand incalculeert om te voorkomen dat mensen hem op de computer leegrijden.

Leeg op het scherm is nog 50 km te gaan.
 

Esje

Lid
hoef ik me dus niet meer zenuwachtig te maken als ik weer eens denk dat ik nog wel eventjes heen en weer naar mijn werk kan gaan en dan de terugreis ff langs de tank. haha thanks!!
 

Desperado

Forumguru
Ik zou me niet teveel blindstaren op de computerberekingen.Er zit niet voor niets een brandstofmeter in.....
 

Gieliovd

Forumguru
hoef ik me dus niet meer zenuwachtig te maken als ik weer eens denk dat ik nog wel eventjes heen en weer naar mijn werk kan gaan en dan de terugreis ff langs de tank. haha thanks!!
Let wel dat dat metertje niet voor niets op dat moment op reserve staat. Je hebt dan nog genoeg voor heel wat KM, maar dat is voornamelijk bedoeld om naar een pomp te geraken.

Hier in Nederland heb je elk dorpje 2 pompen maar als je in veel buitenlanden met een reserve komt te lopen zul je vaak heel wat meer afstand moeten afleggen, daar is het voor.

Heeft een Fabia trouwens een reserve lampje?

Als ik de benzine nou gewoon leeg rij, zal hij starten op gas? :2133: Nee dus.
 

joergarms

Senior Member
Ik zou me niet teveel blindstaren op de computerberekingen.Er zit niet voor niets een brandstofmeter in.....
En zelfs die meter is electronisch, dus storingsgevoelig.
GEwoon je kilometers in de gaten houden en sowieso niet altijd tot op de laatste druppel rijden.
Als je binnen een paar jaar je benzinepomp wil vervangen moet je zoiets elke keer doen, de pomp wordt namelijk gesmeerd en gekoeld door de brandstof, op het moment dat je dus echt aan het leegrijden bent, wordt de koeling minder en de smering ook niet echt genoeg, dan draait je pomp kapot.
Heb dit uit ervaring meegemaakt, heb namelijk bij een heel aantal volvo's benzinepompen vervangen die ook dit kunstje flikten. En zeg nou zelf, tanken moet je toch, dus waarom zenuwachtig rond gaan rijden i.p.v. 30 km eerder tanken.
 

Gieliovd

Forumguru
Joër, een pomp slijt als hij droog loopt. Als de pomp droogloopt dan heb je dus geen brandstof meer. Als je geen brandstof meer hebt dan is het allemaal al te laat!

Dus ja... :)
 

Desperado

Forumguru
Doorrijden tot het laatste moment is ook niet goed omdat de pomp dan alle vuiligheid uit de tank op gaat zuigen.
Ik tank als ik de tank 3 kwart leeg heb, voorkomt heel veel problemen.
 

Gieliovd

Forumguru
Die discussie is al eens eerder voorgekomen hier op het forum.

Normaliter is al het vuil opgelost en rondgeslingerd in de tank onder het rijden. Als hij leeg raakt wordt alles verzameld.

Weet iemand waar de brandstofpomp zit? Onderin of met een aanzuigbuis bovenin?
 

Esje

Lid
Het komt meestal dat ik me als ik van huis ga bedenk dat ik nog mooi heen en weer kan rijden en dat ik dan op mn werk denk oef.. kan nog maar 70 km rijden en het is 65 km rijden naar mn huis. En vind het zonde om te tanken als ik nog een keer heen en weer kan. En daar komt bij dat ik perse bij de shell express wil tanken want dat scheelt me teveel centjes!
 

Desperado

Forumguru
En vind het zonde om te tanken als ik nog een keer heen en weer kan
In verhouding maakt het niks uit, je tankt iets vaker voor minder geld.
Als het nou echt niet anders kan....dan tank ik bij de Shell.Normaal gesproken tank ik altijd bij Tango.Dat scheelt gauw 12 cent tov de adviesprijs.
 

joergarms

Senior Member
Het scheelt geloof ik per auto waar de pomp zit, maar vaak toch wel onderin dacht ik.

Ik tank zelf eigenlijk overal, spaar dus ook geen zegeltjes, ik tank wanneer en waar het me uitkomt.
Maar als ik redelijk leeg ben, en ik weet toevallig een Tango of een tinQ dan bezoek ik die wel eventjes.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik rank eigenlijk ook maar net waar het uitkomt. Texaco laat ik bij voorkeur meestal links liggen, maar in Alkmaar is hij verrassend goedkoop altijd, maar die hebben geen gas dacht ik.

In Alkmaar tank ik meestal bij de eeeuh wat is dat? Esso? Of als ik terug kom uit het werk bij een andere in Alkmaar. Die heeft erg goedkoop gas momenteel.

Ik let eigenlijk maar weinig op het merk, als ze maar goedkoop zijn. Ik geloof niet in minder kwaliteit brandstof, de enige differentiatie zit hem in de prijs.

Eigenlijk geldt als ik moet tanken dan doe ik dat. Ik rijd vaak dezelfde routes dus ken de pompen wel, en dan kies ik de goedkoopste automatisch.

Ik heb nu 390 op de teller staan en gisteren ging het laatste ledje al van groen naar rood. Dat betekent spoedig tanken.

Als je echt op de puntjes zou letten dan is zo lang mogelijk wachten tot tanken wel goedkoper hoor. Je auto wordt namelijk maximaal 40 kilo lichter! Is toch al gauw zo'n 4 procent besparing, wat misschien 2 procent brandstof scheelt! :)
 

Desperado

Forumguru
40 kilo?
Ik weet niet hoe zwaar jou gas is ;) maar als ik nog een kwart tank benzine heb is dat ongeveer 10 liter=minder als 10 kg.
Met 40 kg zou je dus met een zo goed als volle tank alweer gaan tanken dunkt me, of in het geval van de wat grotere tanken van zo'n 70 liter zou het ook wel erg vroeg zijn.
 

Gieliovd

Forumguru
40 kilo?
Ik weet niet hoe zwaar jou gas is ;) maar als ik nog een kwart tank benzine heb is dat ongeveer 10 liter=minder als 10 kg.
Met 40 kg zou je dus met een zo goed als volle tank alweer gaan tanken dunkt me, of in het geval van de wat grotere tanken van zo'n 70 liter zou het ook wel erg vroeg zijn.
Een liter brandstof, of het nou vloeibaar gas is of vloeibare benzine, is in mijn boekje ongeveer 1 kilo zwaar.

Als je dus wacht met tanken tot je nog maar 5 liter hebt, is je auto op dat moment 40 kilo lichter dan hij zou zijn met een volle tank!

Je haalt een paar getalletjes door elkaar denk ik.

Nou ga ik mijn tweewieler van wat benzine afhelpen. Motorrijden!!!!! Lekker zo'n vrije dag ;)
 

Desperado

Forumguru
Je maakt het vergelijk van een volle tank met een tank met nog 5 liter.
Ik spreek over tanken bij een tank met nog een kwart = 10 liter is dus een verschil van 5 liter = minder als 5 kilo.

Enjoy the motorride :rockon:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan