Canon-Eye
Forumguru
Ik vrees dat die interpretatie niet klopt. Het overzicht dat je hier laat zien benoemt alle ADAS-functies die verplicht (gaan) worden voor "Commercial Vehicles" van de categorieën M2, M3, N2 en N3. Anders gezegd: deze hele timetable preciseert de gefaseerde invoering voor alléén de genoemde subcategorieën.ISA is onderdeel van nieuwe GSR2 regelgeving, implementatie is voor nu alleen voor categorieen M2, M3, N2 en N3. Dus niet voor M1 (auto's).
Als je even ( ) het "Explanatory Memorandum" doorleest dat tevoorschijn komt achter de link in post #35 van @ertromp, zul je al in de allereerste alinea zien dat die tekst betrekking heeft op "motor vehicles of categories M and N", zonder de subcategorieën te benoemen - en wel "from 6 July 2022 for new vehicle types and from 7 July 2024 for all new vehicles". Dat is dus volgens mij de basisregel.
Als je vervolgens kijkt naar Annex 1 - technische eisen en test procedures, dan zie je dat vrijwel alles betrekking heeft op alle voertuigen, pas in punt 3.5.6 gaat het specifiek over "vehicles of categories M2, M3, N2 and N3 that are equipped with a speed limitation device and a tachograph", zeg maar vrachtwagens dus. Zo'n specifieke verwijzing zie je ook verderop in 3.6.3, waaruit ik de conclusie trek dat de overige punten betrekking hebben op de gehele categorieën M en N, dus niet beperkt tot vrachtwagens.
<edit>
En dat laatste snap ik wel, want er rijden uiteindelijk veel meer personenauto's rond dan vrachtwagens dus wil zo'n maatregel zoden aan de veiligheidsdijk zetten dan moet je die zo breed mogelijk inzetten. Dat vrachtwagens wat extra tijd wordt gegund om e.e.a. in te voeren zal wellicht te danken zijn aan de transportlobby...
Laatst bewerkt: