Inhouden 1.9TDI vanaf 2500-3000 rpm

Rolle

Senior Member
Hoi allen,

Vanmiddag een probleem vastgesteld met mijn O2 (1.9TDI met DPF). Bij het versnellen viel rond 2500 rpm ineens het vermogen weg in 2e versnelling. Zolang ik in 2e bleef reageerde hij zeer traag op het gaspedaal (precies of de turbo weg was). Bij opschakelen naar 3 reageerde hij dan wel normaal (heb wegens drukte echter niet kunnen proberen of hij het in 3-4 of 5 ook doet). Hij geeft geen waarschuwingslampjes op het display

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Waarschijnlijk morgenvroeg toch even langs de garage om hem te laten uitlezen.

Vanmorgen zonder problemen kunnen vertrekken. Na een half uurtje gemengd verkeer (snelweg, stad) bij het terug de snelweg oprijden zelfde probleem. Bij het gas geven in 2e om de oprit op te rijden ineens geen vermogen meer (de motor draait, geen alarmlichtjes) gaspedaal even lossen en terug induwen en dan trekt hij wel door.
Gebeurt in alle versnellingen en zit zo rond 2000 rpm da thet vermogen weg valt.
 

Zwapp

Forumguru
Heb precies hetzelfde gehad met mijn vorige auto, dat was toen een slechte luchtmassameter. Die gaf bij mij ook geen foutmelding... succes
 

Rolle

Senior Member
Sinds daarstraks brandt het motor lampje. Volgens de handleiding is dit een storing in het uitlaatgassysteem, maar geen melding in de maxidot. Maandag ochtend naar de garage. Is daarstraks niet meer gelukt.

Enig idee over welke kosten we spreken als het de luchtmassameter is?
 
E

Ex-lid 2926

Vorig jaar december kreeg mijn 1.9 TDI met roetfilter ook wat probleempjes. Een tweetal lampjes, waaronder het motormanagement, gingen branden en de auto had merkbaar minder vermogen. Liep dus duidelijk in de noodloop. Bleek dat een uitlaatgastemperatuursensor defect was. Ook was toen al enige tijd een fluittoon hoorbaar wanneer ik vanuit lagere toerentallen gas gaf. Toen had ik ook de indruk dat er wat vermogen tijdens het fluiten "ontsnapte". De onderhoudsbeurt iets vervroegd, de sensor laten vervangen en de dealer attent gemaakt op het fluitende geluid. Wat ze er aan gedaan hebben weet ik niet, maar na de onderhoudsbeurt liep de Octavia weer zoals vanouds. Sinds deze zomer hoor ik het fluitende geluid ook weer en mis ik weer een paar pk's bij de lagere toerentallen. Met een paar 2.0 TDI's van mijn werkgever hetzelfde fluitgeluid waargenomen. Na vervanging van één of ander slangetje was het weer verholpen. Binnenkort dus maar weer eens bij de dealer langs gaan.
 

Rolle

Senior Member
Dank allen voor de reacties ik hou jullie op de hoogte wat het nu uiteindelijk was.

Ter info hij zit nu op 120K.
 

Constant

Erelid
Bij mijn VW Golf III was het destijds een klein gaatje in de turboslang die een fluittoon en aanzienlijk vermogensverlies veroorzaakte.
 

Rolle

Senior Member
Het was uiteindelijk een druksensor voor de turbo. Kosten iets van een kleine 100€ incl. BTW, recyclagebijdrage en werkuren (uren kosten meer dan de sensor).

@zwapp: heb je die fluittoon contstant en even luid bij alle toerentallen? Anders kan het gewoon de turbo zelf zijn ook. Of anders ergens een lager of remblok oid dat wat aanloopt?
 

Zwapp

Forumguru
Nee de fluittoon is niet constant, ik hoor hem als de turbo opspint zeg maar tussen een bepaald toerental van de motor. Ik had al gelezen dat de bkd motoren hier last van hebben. Oplossingen heb ik nog niet gelezen tot dit draadje waar iemand het over een slangetje had. Ben dus wel benieuwd welk slangetje.
 
Ik heb ook bij mijn 1.9 TDI een fluittoon, 2e versnelling hoor je het als je rustig aan gas geeft met radio uit. Alles functioneert goed en geen vermogens verlies, vind hem aardig goed trekken voor standaard 1.9 TDI met 105 pk.
 

dhe019

Actief lid
Ik had dat ook. Luchtmassameter vervangen en nog steeds een probleem. Bleek uiteindelijk dat de voeding van de LMM los zat.

Het was ontstaan na het monteren van de trekhaak.
 

Zwapp

Forumguru
Ik had dat ook. Luchtmassameter vervangen en nog steeds een probleem. Bleek uiteindelijk dat de voeding van de LMM los zat.

Het was ontstaan na het monteren van de trekhaak.

Bedoel je dat enkel de steker van de LMM los zat en daardoor een fluittoon genereerde?
En wat is de link met de trekhaak eigenlijk? Bij mijn O2 is deze er ook later onder gekomen namelijk...
 

Rolle

Senior Member
Hoi allemaal,

Na het wegvallen van het vermogen een paar maand geleden heb ik nu een nieuw symptoom. Bij het (nogal fel) versnellen loopt het toerental vanaf iets boven de 2000 rpm soms wel vlot op naar 2500 a 3000 rpm en meer maar heb ik de indruk dat de versnelling van de wagen niet evenredig is. De motor begint dan ook luider te brommen (te vergelijken met gas geven wanneer de versnelling in neutraal staat)
Als ik dan wat later opnieuw versnel gaat de versnelling van de wagen wel evenredig met het toerental.

Het is moeilijk te omschrijven wat er juist gebeurt maar het lijkt precies dat hij het vermogen niet op de wielen krijgt. Suggesties iemand?
 

Cordoba

Forumguru
Geen slippende koppeling Rolle? (even toerentallen en snelheid vergelijken, en kijken of die verhouding in dezelfde versnelling gelijk blijft)
 

LT83

Forumguru
Klinkt inderdaad als wielspin of een slippende koppeling.
Slecht vliegwiel is ook een bekend probleem bij de 1.9 tdi's, vaak zit het "inhouden" dan bij een steeds terugkerend toerental en versnelling.
 
Bovenaan Onderaan