Inhouden 1.9TDI vanaf 2500-3000 rpm

Rolle

Senior Member
Is geen wielspin (lampje van de asr gaat niet branden of knipperen). Als hij het heeft zit het inderdaad steeds rond hetzelfde toerental en ik heb het gemerkt in 2e, 3e en 4e versnelling. De wagen heeft nu bijna 130K op de teller staan. Is dit ergens uit te lezen als foutmelding ofzo?

Cordoba

Forumguru
Volgens mij is daar geen foutmelding voor, omdat het toch nog lastig is vast te stellen met de aanwezige sensoren, en een mechanisch probleem is, wat zich steeds duidelijker zal manifesteren.

Als je toerental en snelheid vergelijkt kun je bepalen in welke versnelling je rijdt als er geen wielspin is, maar als je een andere maat banden monteert, nieuwe banden of versleten banden geeft allemaal weer een afwijking in de verhouding snelheid/toerental, en zo zijn er meer zaken die het allemaal net even complexer maken.

Ronnie

Forumguru
Bakje moet er achterweg voor een nieuwe koppeling........

Als het steeds bij hetzelfde toerental is betekent dat dat de koppeling begint te slippen omstreeks het maximum koppel,
dus wanneer de meeste kracht op de plaat uitgeoefend wordt.
Dat de plaat al begint te slippen in de 2e versnelling betekent dat ie al in verregaande staat van ontbinding is.......
Ik zou er maar een beetje haast mee maken, anders slijten de nieten van de plaat diepe groeven in je vliegwiel, ook wordt het vliegwiel blauw van de hitte (het kan roodgloeiend worden) en is de kans op kromtrekken zeer groot!

Rolle

Senior Member
Hij moet binnenkort binnen voor onderhoud. Zal dan rekening houden met een grote factuur zeker. als ik me niet vergis moet de distributieriem dan ook vervangen.

Rolle

Senior Member
Heel af en toe heeft de auto nog eens kuren gehad. Hij is gisteren binnengeweest voor onderhoud en nieuwe distributieriem.
Toen ik het probleem schetste aan de mecanicien zei die direct: "oei de koppeling".

's avonds bij het ophalen van de wagen meldde hij dat de koppeling nog OK was.
De man aan de receptie zei dat het eventueel ook de EGR klep zou zijn, maar die zou weggeschreven zijn.

Bovenaan Onderaan