Inhouden 2.0 TDI DPF

Inmiddels ben ik aan mijn 2e octavia bezig, de 1e is me goed bevallen. Wat me echter bij de nieuwe opvalt is dat er bij flink accelereren na het overschakelen even een dip is. Het motor management moet dan even 2sec nadenken om vervolgens weer vol goede moed door te gaan...

Herkend iemand dit die ook over gestapt is van een 2.0TDI zonder DPF naar een met?
Volgens de dealer heeft het e.e.a. te maken met het DPF...goed, roeten doet hij niet meer, maar als dit de consequentie is...

Grt,
Tuim
 
Ik heb precies hetzelfde in met mijn Altea 2.0 TDi DPF. Ook bij het fors wegtrekken bij lage toeren in de 2e versnelling doet ie het. En je dealer heeft gelijk. Het zit hem in de manier waarop het motormanagement en het roetfilter samenwerken.

Tja, de pompverstuivertechniek zit gewoon aan zijn maximum met deze motoren. VW gaat niet voor niets over op common rail. Rijdt minder leuk, maar lopen wel beter.

Dus, het is een beetje lullig voor je, maar er is echt helemaal niks aan te doen.

Stumpie
 
Da's mooi balen... het voelt nu echt alsof die motor enorm geknepen wordt en blijkbaar gebeurd dat ook... Het doet me denken aan de commonrail van een 307 die ik gereden heb. Was ook een beetje "gezapig".

Maar de vraag is dan of de CR 2.0 dat ook heeft... lang leve het milieu... :(
 

nomad

Senior Member
Het gekke is dat de mijne dat even heeft gedaan gedurende een paar 100 kilometer, maar er ook mee is gestopt. Hij trekt nu in alle versnellingen prima door.
 
De mijne trekt ook wel goed door hoor. Alleen als ik bij een hoog toerental snel doorschakel, wil ie nog wel eens een denkpauze nemen. Ik heb het voor mezelf opgeslost door wat meer op koppel te rijden. Heb ik toch genoeg van :D.

Ik schakel bij een iets lager toerental op, geef niet meteen vol gas, en daarna de pin op de plank. Boem! Zeker bij tussenacceleraties zie ik maar weinig andere auto's die meekunnen. Stoplichtsprinten werkt wat minder, maar dat heb je met alle diesels wel.

Die CR hangt wat minder aan het gas (vriend van me heeft een A4 met een 2L CR 140PK), maar loopt wel heel soepel. Alleen, van 90 naar 190 in Duitsland kan ie niet helemaal meekomen, maar dat heeft ook met de verhoudingen van de versnellingen te maken. De Altea is eerder bij de 180, haalt de 200 net niet en de A4 gaat er makkelijk overheen.

Stumpie
 
Hmm, dus wellicht dat het nog wat beter wordt dus... hij heeft nu ongeveer 2100km gereden en is dan ook nog redelijk "vers"... En dat de Altea de 200 niet haalt heeft o.a. met wat meer luchtweerstand te maken? Overigens is die van mij wel wat gekieteld en merk gewoon dat er minder vermogen uit komt dan de oude...maarja, misschien kan ik dat pas na 10K km beoordelen...

Wel lijkt de auto minder motor geluid door te geven, wellicht dat ze nog wat aan de demping gedaan hebben.
 

___JC___

Forumguru
Je zal met een gechipte altijd iets minder vermogen hebben met een DPF dan zonder. Dat is nu eenmaal het nadeel van een beter milieu. De motor wordt gewoon iets geknepen.

*Het wachten is op Sitechris met het verhaal dat zijn 2.0TDI DPF met chip wel gewoon zonder problemen hard gaat. :grin:*
 

JVL

Nieuw lid
Ik schakel bij een iets lager toerental op, geef niet meteen vol gas, en daarna de pin op de plank. Boem!

Mijn Scout 2.0 tdi dpf doet net hetzelfde en ik heb inderdaad ook al gemerkt dat als ik niet direct terug volgas geef na het schakelen, het wel vlot gaat!

J.
 
Huh ? Mijn 2.0 heeft de 217 al aangetikt in Duitsland.

Ik zeg al, de verschillende merken hanteren andere overbrengingsverhoudingen. Bij Seat zijn de bakken over het algemeen net iets sportiever, dus met kortere versnellingen. Dat levert een sportievere auto op met iets fellere acceleraties. Maar dat gaat wel ten koste van de topsnelheid. En daarbij: heb je het frontale oppervlak van een Altea en een O2 al eens vergeleken? Een Altea moet wel een hoop meer lucht wegduwen...

Stumpie
 

___JC___

Forumguru
@Stumpie
De Altea heeft gewoon dezelfde 6 bak als de Octavia hoor. Anders wordt het wel een hele dure hobby.
 

Skody

Actief lid
Inmiddels ben ik aan mijn 2e octavia bezig, de 1e is me goed bevallen. Wat me echter bij de nieuwe opvalt is dat er bij flink accelereren na het overschakelen even een dip is. Het motor management moet dan even 2sec nadenken om vervolgens weer vol goede moed door te gaan...

Herkend iemand dit die ook over gestapt is van een 2.0TDI zonder DPF naar een met?
Volgens de dealer heeft het e.e.a. te maken met het DPF...goed, roeten doet hij niet meer, maar als dit de consequentie is...

Grt,
Tuim

Heb hetzelfde probleempje. Zit met m'n 2.0 TDI met roetfilter inmiddels op 108000 km en ben hiervoor enkele malen bij de dealer geweest. De ene keer is het dan weer minder als de andere keer. Bij mij doet het verschijnsel zich rond de 2300 toeren voor als je bijvoorbeeld in z'n twee de bocht uit komt en dan gas bij geeft. Lijkt dan net of de moter even geen toevoer krijgt en stokt.
 
@Stumpie
De Altea heeft gewoon dezelfde 6 bak als de Octavia hoor. Anders wordt het wel een hele dure hobby.

Technisch is het wel dezelfde bak, anders zou het idd heel duur worden voor VAG. En het hele idee van die verschillende merken is nou precies om meerdere marktsegmenten met dezelfde spullen te bedienen. Alleen, het is wel zo dat de overbrengingsverhoudingen per merk verschillen, afhankelijk van het feit of het iets sportiever of iets comfortabeler moet. En dat is alleen een kwestie van andere tandwielen in versnellingsbak. Da's niet zo duur hoor.
 

___JC___

Forumguru
Technisch is het wel dezelfde bak, anders zou het idd heel duur worden voor VAG. En het hele idee van die verschillende merken is nou precies om meerdere marktsegmenten met dezelfde spullen te bedienen. Alleen, het is wel zo dat de overbrengingsverhoudingen per merk verschillen, afhankelijk van het feit of het iets sportiever of iets comfortabeler moet. En dat is alleen een kwestie van andere tandwielen in versnellingsbak. Da's niet zo duur hoor.

Als je alle tandwielen vervangt dan zijn dus alleen het omhulsel en de assen nog gelijk. Dan heb je toch eigenlijk een andere bak? Ik ga er nog altijd van uit dat de bak van een 2.0TDI in een Altea precies hetzelfde is als die in een Octavia.
 

sitechris

Donateur
Je zal met een gechipte altijd iets minder vermogen hebben met een DPF dan zonder. Dat is nu eenmaal het nadeel van een beter milieu. De motor wordt gewoon iets geknepen.

*Het wachten is op Sitechris met het verhaal dat zijn 2.0TDI DPF met chip wel gewoon zonder problemen hard gaat. :grin:*

Ha ha, not again not again ;)
 

Oli4

Actief lid
Ook hier hetzelfde 'fenomeen'. Ongeacht "D" of "S" drive... bij verandering van 'gezapig' energiezuinig meerollen naar 'even de mouwen opstropen'& dóórrijden zit m.i. het motormanagement haast voelbaar te twijfelen, voordat íe 'm de sporen geeft.

Toen ik 1½jaar gelden 'm voor een proefrit testte - nog zònder retrofit DPF- kan ik mij dit niet herinneren (was waarschjnlijk nog helemaal in de wolken van het verschil met m'n toenmalige GolfIII station 1.8 benzine 90Pk 140Nm).

Heeft iemand al JD & Den Hartog hier een mailtje over gestuurd ?
Tijdens het op maat chippen kunnen zij misschien ook de response-tijden aanpassen ?
 
Inmiddels ben ik aan mijn 2e octavia bezig, de 1e is me goed bevallen. Wat me echter bij de nieuwe opvalt is dat er bij flink accelereren na het overschakelen even een dip is. Het motor management moet dan even 2sec nadenken om vervolgens weer vol goede moed door te gaan...

Herkend iemand dit die ook over gestapt is van een 2.0TDI zonder DPF naar een met?
Volgens de dealer heeft het e.e.a. te maken met het DPF...goed, roeten doet hij niet meer, maar als dit de consequentie is...

Grt,
Tuim
Hier zijn eerder meldingen over geweest, onder de noemer te weinig vermogen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, en dit bleek uiteindelijk aan de EGR (of ERG) klep te liggen die niet goed was afgesteld. De leverende garage gaf de schuld aan het roetfilter, en de garage die nu het onderhoud uitvoerde gaf meteen aan dat er voldoende vermogen in zat voor een 1.9, maar dat we te maken hebben met een 2.0. Zij hebben de klep afgesteld, en het "probleem" was over.
 

Oli4

Actief lid
Hier zijn eerder meldingen over geweest, onder de noemer te weinig vermogen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, en dit bleek uiteindelijk aan de EGR (of ERG) klep te liggen die niet goed was afgesteld. De leverende garage gaf de schuld aan het roetfilter, en de garage die nu het onderhoud uitvoerde gaf meteen aan dat er voldoende vermogen in zat voor een 1.9, maar dat we te maken hebben met een 2.0. Zij hebben de klep afgesteld, en het "probleem" was over.

Aangezien ook ik (=> mijn O2:grin:) er last van heb, heb ik bovenstaande voorgelegd aan m'n dealer (Van Loon, Gouda). Weliswaar waren zij bekend met een 'basis-afstelling' van de EGR-klep, het 'bij-stellen' hadden zij echter nog niet van gehoord.
Als mogelijke (tijdelijke) oplossing heb ik een "conditioner" http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Brandstof/Advanced+Diesel+Fuel+Conditioner.html meegekregen.
=> Ik zal dat in de loop van de week gebruiken en kijken of 't wat doet.....

@JdoubleU: Zou jij de de exacte werkzaamheden aan "jouw:super:" EGR-klep , danwel de contact-gegevens van je "wonder"-dealer kunnen doorgeven, dan kunnen wij allen van die kennis profiteren...

Ik zal ná de eerstvolgende leeggereden tank incl. de conditioner hier een update met m'n bevindingen plaatsen (over ±2wkn).
 

___JC___

Forumguru
Een goeie conditioner is natuurlijk van levensbelang voor mooi glanzend haar en een niet sputterende DPF diesel....
:tongue:
 

Oli4

Actief lid
Een goeie conditioner is natuurlijk van levensbelang voor mooi glanzend haar en een niet sputterende DPF diesel....
:tongue:

:xyxthumbs:Wat ik aan eigen conditioner uitspaar (heb alleen Gillette, Turtlewax & 'n zeemleren lap nodig) gooi ik dan maar in de auto !
Even gegoogled: http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/ton...ieselmotor-kampt-met-vervuilingsproblemen.htm , naast 179 andere NL-'hits'.....
En 't pdf-je is ook interessant (is 0.98Mb, dus hier rechtsreeks uploaden lukt niet met een max. van ±20Kb) : http://www.amt.nl/web/show/file/id=...age=84832/filename=2007_7_8_58_werkplaats.pdf
 
Bovenaan Onderaan