Inhouden 2.0 TDI DPF

Hier zijn eerder meldingen over geweest, onder de noemer te weinig vermogen. Ik heb hetzelfde probleem gehad, en dit bleek uiteindelijk aan de EGR (of ERG) klep te liggen die niet goed was afgesteld. De leverende garage gaf de schuld aan het roetfilter, en de garage die nu het onderhoud uitvoerde gaf meteen aan dat er voldoende vermogen in zat voor een 1.9, maar dat we te maken hebben met een 2.0. Zij hebben de klep afgesteld, en het "probleem" was over.

Klinkt op zich als een mogelijke oorzaak. Ik zal het eens aankaarten bij mijn dealer, wellicht is e.e.a. op deze manier op te lossen.

Wordt vervolgt......
 
Als je alle tandwielen vervangt dan zijn dus alleen het omhulsel en de assen nog gelijk. Dan heb je toch eigenlijk een andere bak? Ik ga er nog altijd van uit dat de bak van een 2.0TDI in een Altea precies hetzelfde is als die in een Octavia.

Niet mee eens. Een versnellingsbak bestaat uit nog wel meer onderdelen dan alleen de assen en de tandwielen, zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Manual_transmission

OK dan. Heb je een Tom Tom? Voorstel om dit eens uit te zoeken: zet je TomTom aan en zorg dat ie je snelheid weergeeft. Ga exact 50 km/h (op de TomTom) rijden in z'n 3 en noteer het toerental. Doe hetzelfde voor 100 in z'n 5, 120 in z'n 5 en 120 in z'n 6. Post je toerentallen hier. Ik zal het ook doen.

Als we dezelfde toerentallen hebben, zat ik fout, maar mijn inschatting is, dat mijn Altea meer toeren draait bij gelijke snelheden.

Deal? We moeten het wel snel doen, want aan het eind van de maand heb ik de Altea niet meer.

Stumpie
 

___JC___

Forumguru
OK dan. Heb je een Tom Tom? Voorstel om dit eens uit te zoeken: zet je TomTom aan en zorg dat ie je snelheid weergeeft. Ga exact 50 km/h (op de TomTom) rijden in z'n 3 en noteer het toerental. Doe hetzelfde voor 100 in z'n 5, 120 in z'n 5 en 120 in z'n 6. Post je toerentallen hier. Ik zal het ook doen.

Als we dezelfde toerentallen hebben, zat ik fout, maar mijn inschatting is, dat mijn Altea meer toeren draait bij gelijke snelheden.

Deal? We moeten het wel snel doen, want aan het eind van de maand heb ik de Altea niet meer.

Stumpie

Okee, Ik ben benieuwd en heb een TomTom. Zal eens snel kijken dan. Als jij het nou alvast post voordat je je auto in moet leveren?

Ik bedenk me nu wel dat die van mij gechipt is en dus meer vermogen heeft met dezelfde bak. De topsnelheid is dus ook iets hoger (in alle versnellingen) waardoor ik altijd iets minder toeren zal draaien dan een ongechipte versie bij dezelfde snelheid.
 
Okee, Ik ben benieuwd en heb een TomTom. Zal eens snel kijken dan. Als jij het nou alvast post voordat je je auto in moet leveren?

sgoed. Ik moet vanmiddag toch nog weg, dus dan schrijf ik ze ff op.

Ik bedenk me nu wel dat die van mij gechipt is en dus meer vermogen heeft met dezelfde bak. De topsnelheid is dus ook iets hoger (in alle versnellingen) waardoor ik altijd iets minder toeren zal draaien dan een ongechipte versie bij dezelfde snelheid.

Hoezo? Heb je bij het chippen ook je versnellingsbak laten veranderen dan? Het feit dat je motor mee power levert, wil niet zeggen dat je overbrengingsverhoudingen anders worden. Die worden bepaald door de tandwielen in de versnellingsbak. Da's ook meteen het nadeel van chippen: je hebt wel meer power, maar niet de overbrenging om dat helemaal uit te nutten.

Stumpie
 

___JC___

Forumguru
Ja maar hij loopt dus wel harder qua topsnelheid en de bak maakt niet meer toeren. Dat moet betekenen dat ik iets minder toeren maak bij 120 in zn 6 dan een standaard 2.0tdi toch?

Ik ben geen expert op dit gebeid, gebruik gewoon 'gezond' verstand.
 

TL@

Forumguru
Ja maar hij loopt dus wel harder qua topsnelheid en de bak maakt niet meer toeren. Dat moet betekenen dat ik iets minder toeren maak bij 120 in zn 6 dan een standaard 2.0tdi toch?

Ik ben geen expert op dit gebeid, gebruik gewoon 'gezond' verstand.

Je topsnelheid is hoger omdat je meer toeren draait in z'n 6. Je zal exact even veel toeren draaien op een gewone snelheid dan een ongechipte O2. De mechanische verbinding tussen motor, versnellingsbak en wielen is niet verandert hé.
 

TL@

Forumguru
Mijn 1.9TDI met dsg draait exact evenveel toeren in 6de bij 120km/u, dan is jouw versnellingsbak wel heel kort hé.

Mijn Golf IV draait iets meer dan 2000tr/min in 6de bij 120km/u (TDI130)
 
Mijn 1.9TDI met dsg draait exact evenveel toeren in 6de bij 120km/u, dan is jouw versnellingsbak wel heel kort hé.

Mijn Golf IV draait iets meer dan 2000tr/min in 6de bij 120km/u (TDI130)

Yup. Hij is ook echt heel erg snel, ook in zijn 6. :grin: Nadelen: er gaat een sloot diesel doorheen elke week en de top ligt niet zo hoog, maar ja, daar heb je in NL niet zo'n last van. En een hoop lawaai natuurlijk. Maar dat is zowieso een probleem met de Altea. Alsof je in een stofzuiger met dieselmotor rijdt.

Stumpie
 

___JC___

Forumguru
120 km/h in 6 levert 2.450 tpm
Stumpie

Ik heb ze nog niet allemaal gemeten, maar deze komt precies overeen met mijn auto, dat weet ik wel.

De lagere top van de Altea komt door de luchtweerstand volgens mij. Zo een bussie vangt wat meer wind he.
;)
 

___JC___

Forumguru
50 km/h in 3 levert 1.550 tpm (dacht ik in de gauwigheid te zien)
120 km/h in 5 levert 2.900 tpm
120 km/h in 6 levert 2.450 tpm

Stumpie

Ik heb het gisteren nog even gecheckt.
Klopt als een bus. We hebben dus dezelfde versnellingsbak. :xyxthumbs:
 
Dus toch :ahum:

Nah, dan is het echt alleen de luchtweerstand. Ik ga toch eens kijken wie mij destijds dat verhaal over anders gestoken bakken op de mouw heeft gespeld. Als ik snel ben, kan ik hem nog net een keer ondersteboven rijden met m'n Altea :winkie:

In ieder geval een zaak verhelderd.

Stumpie
 

Oli4

Actief lid
Aangezien ook ik (=> mijn O2:grin:) er last van heb, heb ik bovenstaande voorgelegd aan m'n dealer (Van Loon, Gouda). Weliswaar waren zij bekend met een 'basis-afstelling' van de EGR-klep, het 'bij-stellen' hadden zij echter nog niet van gehoord.
Als mogelijke (tijdelijke) oplossing heb ik een "conditioner" http://www.forte-nwe.com/NL/Forte+producten/Brandstof/Advanced+Diesel+Fuel+Conditioner.html meegekregen.
=> Ik zal dat in de loop van de week gebruiken en kijken of 't wat doet.....

Ik zal ná de eerstvolgende leeggereden tank incl. de conditioner hier een update met m'n bevindingen plaatsen (over ±2wkn).

UPDATE: of 't alléén toe te schrijven is aan voornoemd spul (of een combinatie is van smallerewinterbanden / 90km restrictie op de A12 / koudere luchtmengsel / 2opgelegde bijdragen t.b.v. het CJIB..vanwege een béétje haast) het eindresultaat is wèl dat:
*) het gemiddeld verbruik van 6,2/100km gedaald is naar 5,6/100km !(over tot nog toe 1400km)...
*) de gasresponse weliswaar niet sneller, maar wel feller geworden is !

De €20,= voor de "Fuel Conditioner" was m.i. welbesteed :bye:.
 
Bovenaan Onderaan