Inhouden motor bij koude start

Frank C

Forumguru
'S morgens bij het wegrijden ("koude start") merk ik dat de motor iets inhoud. Niet dat het met horten en stoten gaat maar wel merkbaar. Rij ook altijd beheerst weg. Na ongeveer een kleine km is het weg. Dealer zegt dat het normaal is en een soort bescherming voor de motor. Hebben meer leden deze ervaring (1.4 TSI) cq gehad? Kon het opgelost worden? Of heeft het te maken met nog nauwelijks ingereden auto (+/-5000 km)? Tank altijd 95 Ron.

Joske

Forumguru
mijn ervaring (met een 1.4 TDI, 2.0TDI, 1200 benzine) is dat ze allemaal een beetje "anders" aanvoelen bij koude start.. het blok lijkt altijd een beetje los te moeten komen, althans zo ervaar ik het ;) (ongeacht kmstand trouwens)

ertromp

Forumguru
Geheel eens met @Joske
Vanwege emissieregeling zal je motor bij koude start anders lopen dan wanneer deze op temperatuur zal komen.
En inderdaad natuurlijk moet het wel zonder horten of stoten gaan.

Import Yeti

Forumguru
Heel erg herkenbaar. Ik heb het met mijn 1.6TDI ook bij het wegrijden na koude start. Ook is bij mij het toerental begrenst tot 2500tpm. Na enige minuten te hebben gereden staat het volledig toerental en vermogen tot mijn beschikking. Denk dat het wel normaal is.

TL@

Forumguru
Ik rij altijd zo traag met een koude motor dat ik het eigenlijk nog nooit gemerkt heb, met geen enkele wagen. Ik krijg het gewoon niet over mijn hart om gas te geven op een koude motor, eens warm is het een heel ander verhaal :D

Alleen de Astra werd koud afgetrapt omdat het zo'n sch**t auto was, maar die was altijd traag en hield altijd in, dus daar was dan geen verschil te merken :deuk:

CDK

Forumguru
stationair is tegenwoordig altijd begrenst op 2500rpm maar zoals ik @Import Yeti interpreteer zou in rijmodus ook bij 2500rpm een begrenzing zitten bij koude motor???? Zou niet verkeerd zijn als dat zo zou zijn voor bepaalde mensen, maar heb er nog nooit van gehoord :D

Stewie

Senior Member
Mijn peugeot 308 houdt niet in bij koude start en wordt ook gewoon mee doorgereden (voorloopwagen).

Bij VAG heb ik die ervaring ook van inhouden. Al rij ik daar rustig mee totdat de olie een 80 graden is.

Import Yeti

Forumguru
stationair is tegenwoordig altijd begrenst op 2500rpm maar zoals ik @Import Yeti interpreteer zou in rijmodus ook bij 2500rpm een begrenzing zitten bij koude motor???? Zou niet verkeerd zijn als dat zo zou zijn voor bepaalde mensen, maar heb er nog nooit van gehoord :D
Met 2500 tpm bedoelde ik onbelast, dus motor ontkoppeld van de versnellingsbak.
Belast weet ik dat dus niet....

• Leuk
Waarderingen: CDK

Gieliovd

Forumguru
Geen herkenbaar punt. Koud trekt die van mij juist harder haha. 1.4 TSI ook niet herkenbaar.

Maar goed, wie vraagt er dan ook vermogen van zijn wagen vlak na de start als je je parkeervak uitdraait?

Gieliovd

Forumguru
M'n broer was er ook zo een vroeger. Eigen wagen vertroetelen... toen kwam de lease diesel en ging het pedaal na het starten naar de vloer...

Olavio

Senior Member
De 1.8 DSG van mij houdt ook in vlak na het wegrijden, soms lijkt het wel of hij geen benzinetoevoer krijgt, de eerste meters. Wilde er al mee naar de dealer, maar begrijp nu (toch wel een beetje opgelucht) dat het meer voorkomt en wellicht aan de 'zuinige' afstelling ligt?

Stewie

Senior Member
Als je echt wil trap je daar door, als je lang wil genieten van de auto is dat echter niet aan te raden.

Ik rij altijd vrij rustig en maak daar eigenlijk geen onderscheid tussen vertrekken koude start en gewoon vertrekken. Echt gas geven gebeurd pas als ik van de autosnelweg afkom en dan ben ik toch al 30 minuten aan het rijden :).

Bovenaan Onderaan