Inklapbare zijspiegels

Reed toevallig vanmiddag achter een O1 aan gezien het kenteken uit 2003 is. Deze had net zoals de mijne identieke spiegels aan weerszijde. Zal eerder denken dat dit met de facelift van de O1 is aangepast naar standaard.

Canon-Eye

Forumguru
Óf iemand heeft een rechterspiegel uit Engeland laten komen...

In de periode 1982-85 reed ik een Opel Ascona waarvan de rechter buitenspiegel (toen nog een extra optie!) een zodanig sterke bolling had, dat het beeld ervan erg verwarrend werkte in vergelijking met de binnen- en linkerspiegel. Via mijn toenmalige relaties in Engeland heb ik toen een rechterspiegel van het zustermodel Vauxhall Cavalier laten overkomen en door de dealer laten monteren.

ventovice

Senior Member
Naar mijn weten is een kleine rechter spiegel alleen maar één of twee jaar geleverd op Octavia's en Golfjes.
Er zijn er zat met 'gewoon' twee grote spiegels; het zal wel een (mislukt?) experiment zijn geweest waar ze eenvoudigweg op terug gekomen zijn

Cordoba

Forumguru
Naar mijn weten is een kleine rechter spiegel alleen maar één of twee jaar geleverd op Octavia's en Golfjes.
Er zijn er zat met 'gewoon' twee grote spiegels; het zal wel een (mislukt?) experiment zijn geweest waar ze eenvoudigweg op terug gekomen zijn

Bij mijn weten heeft iedere Fabia 1 (2000-2007) een kleine en een grote buitenspiegel, van de Fabia II weet ik het niet. Ook bij Seat zijn er modellen met 1 grote en 1 kleine spiegel geleverd, dus het is zeker niet zo uitzonderlijk als je denkt binnen de VAG-groep.

guitar_billy

Senior Member
Ik heb twee O1 gehad uit bj2002 en bj2003; beide hadden standaard groot formaat spiegels links en rechts.

Terug on-topic; kan me niet herinneren ooit een O1 / Golf IV / Bora / Passat generatie met inklapbare spiegels gezien te hebben.... maar het schijnt wel gemaakt te zijn, bv :

http://jettajunkie.com/vw-jetta/showthread.php?8677-Side-view-Mirror-electronic-folding.-NOT-WORKING

met plaatjes >>>
http://img163.imageshack.us/img163/8775/img0811z.jpg
http://img822.imageshack.us/img822/7153/img0812r.jpg
en een filmpje van een passat >>>

R.Heikamp

Forumguru
mij schiet het volgende te binnen de seat Toledo
ik heb 1 jaar terug een proefritje gemaakt in een Seat Toledo 1999 deze had elektrisch inklapbare buitenspiegels op de manier in het filmpje hier boven volgens mij lijkt de mount hetzelfde weet het niet zeker

rxr

Lid
Dat was ik inderdaad ook al tegen gekomen dat de Seat Toledo en Leon dezelfde spiegels zouden moeten hebben. Als ik dan in Etka kijk dan hebben een hebben ze niet helemaal het zelfde onderdeel nummer. Als ik dan naar de spiegelkappen kijk dan heeft de octavia:
1U0857538E

en een tolledo:
3B0857538B

Eerst dacht ik dat de eerste 2 cijfers wellicht waren voor de type aanduiding van de auto maar helaas zag ik bij de bora het zelfde nummer staan als de toledo. Kortom het zou natuurlijk net weer niet passen. Nu zat ik even verder te kijken maar nu leek het mij niet zo spannend maar ik heb nog nooit eerder de spiegel gedomonteerd.

Ik denk, dat het zwarte stuk, de spiegel adapter anders is maar de spiegels opzich gelijk zijn. Kan me niet voorstellen dat ze de spiegels ook anders hebben gemaakt. Zou ik een octavia spiegel adapter niet gewoon aanpassen om de spiegel er een andere spiegel op te kunnen plaatsen.

Heeft iemand al eens een keer een spiegel vervangen. Via het plaatje krijg ik namelijk niet zoveel info.

goo.gl/xYy1ob

ventovice

Senior Member
Misschien is dit wel handig:
Ik heb een ouder Duits topic gevonden, waar iemand een grote linker spiegel ombouwt naar een kleine...
Ik denk dat je zeker wel wat aan de afbeeldingen hebt; vooral om te zien hoe de spiegel dus aan de 'mount' zit gemonteerd:
Je ziet bij het draaipunt (waar de stroomkabel ook doorheen gaat) een drukveertje zitten met daarboven zo'n klemring, die maar één kant op kan; oftewel: je kan 'm alleen maar één keer monteren. (...zo'n ring heeft ook een naam..., maar welke ook alweer?!)
Deze kan je dus het beste 'gewoon' doorknippen en vervolgens vervangen voor een nieuwe!
(Het betreft hier wel een Golf IV..., maar ik ga er 99% vanuit dat het bij de Octavia hetzelfde zit èn dat de spiegelbehuizingen wèl identiek zijn bij de beide modellen)

Voor meerdere foto's:
De link naar het complete topic staat onder de foto (die al een aardig goed beeld geeft)

ausgebautohnekappe.JPG

Het complete topic ,waar bovenstaande foto van afkomstig is, vind je hier:
http://www.golf4.de/jetzt-nehme-ich...49-umbau-kleiner-spiegel-links-anleitung.html

Laatst bewerkt:

rxr

Lid
Ik het project even in de koelkast gezet, ik denk dat ik gewoon wacht tot dat ik een keer een topic op het internet tegen kom dat iemand anders het heeft gedaan of dat ik een keer zeer geschikt aan de spiegels kan komen.

Wel heb ik net mijn after market bi-xenon ingebouwd, ik was bang dat het lichtbeeld erg slecht zou zijn maar na mijn test ronde zag het er nog wel goed uit en heb ik hem daadwerkelijk in gebouwd. Mocht iemand dat ook willen doen, onder de licht unit zit net genoeg ruimte om je balasten kwijt te kunnen. Volgende week ga ik mijn coming home/leaving home inbouwen.

Daarna staan comfort knippers nog op de planning, weet iemand nog andere interessante upgrades?

rxr

Lid
Hmm, nu was ik vorige week nog even op sloop omdat mijn ruitje was ingeslagen en heb ik meteen ook maar even gekeken naar de bevestigingen van andere modellen. De O1 heeft niet dezelfde mount gaten als een bora, golf 4, golf 5, passet of een seat tolledo. Dus ze zijn niet uitwisselbaar, dus het is toch een grotere ingreep dan ik had verwacht :(

Blackokkie2

Forumguru
Bijna alle Vw's haddden die kleinere rechtse spiegel, zelfs de Passat 3b, en inderdaad een mislukt expiriment, jaren eerder was Mercedes daar al achter gekomen en ermee gestopt, maar een of andere VW-techneut had zo'n taxi zien rijden en dacht dat wil ik ook, niet wetende dat ze bij de taxi-bouwers er al achter waren dat het niet mooi was en niet werkte. Overigens de Lupo had juist 2 kleine spiegels, dus ook een engelse linkerspiegel.

ventovice

Senior Member
Ik heb een tijdje geleden een kleine linker spiegel van een Seat Arosa (= Spaanse Lupo) gekocht.
Deze is al gedeeltelijk gedemonteerd: kap en spiegel zijn nu los.
De bedoeling was om deze te plaatsen, waarvoor de Skoda-mount dus hierop moet worden overgezet.
(zoals in de eerder geplaatste links; post #32 en #33, hierboven is te zien)

Ik zie er voorlopig maar weer vanaf; zoveel werk... en waarvoor eigenlijk?!
Een kleine optische verbetering; maar geen spiegelverwarming meer en eerst nog moeten spuiten...
Ik dacht eraan om dan beide kleine spiegels matzwart te maken, maar is dat wel mooi...?
Ik twijfel nog steeds... en ze zeggen bij twijfel: NIET DOEN

Mss ooit nog...op een regenachtige zondagmiddag...

Bovenaan Onderaan