Inleren DSG ???

Havana

Forumguru
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij is het schakelprogramma van een DSG NIET zelflerend.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Er zijn versnellingsbakken die hun schakelmomenten enigszins aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder en belading van het voertuig. Ik verwacht dat dit bij een DSG in meer of mindere mate ook het geval is.
 

Darkside

Forumguru
Klopt. De DSG is volgens mij niet zelflerend. Maar pas zich wel aan aan het rijgedrag.
Dus rustig rijden is eerder opschakelen dan wanneer je wat dieper het gaspedaal intrapt.

Het is niet zo dat hij geleerd heeft om altijd bij 2300 toeren op te schakelen.
En als ik dan het gas pedaal helemaal intrap voor een inhaal actie dat hij nog steeds bij 2300 toeren schakelt omdat hij dat geleerd heeft.

Hoewel ik het nu niet kan terugvinden op enige VAG site, staat me wel bij dat men het ooit over zelf lerend gehad heeft.
Maar ik heb het nooit gemerkt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Er zijn versnellingsbakken die hun schakelmomenten enigszins aanpassen aan de rijstijl van de bestuurder en belading van het voertuig.
Dit is op zichzelf vrij logisch - als het goed is reageert de bak niet alléén op het toerental en de snelheid, maar ook op de belasting oftewel de prestatie die van de motor op enig moment wordt gevraagd. Dus bij zware belading en/of sportieve rijstijl schakelt hij anders dan wannneer je bij wijze van spreken in rouwstoetmodus rijdt.

Zo ging het in elk geval wel bij de dsg-6 waar ik ruim 4 jaar mee heb gereden. Ook zonder de kickdown of de sportstand te gebruiken was die met de rechtervoet ook enigszins te beïnvloeden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Darkside Ja, ik bedoel ook dynamisch leren en bij veel auto's is het geleerde weer verdwenen na het uitschakelen van het contact. Dat leren gaat overigens vrij snel.
 

Captain Hook

Forumguru
Wellicht dat de TS doelt op de 'fuzzy logic' van de DSG:

http://en.wikipedia.org/wiki/Direct-shift_gearbox
The actual shift points are determined by the DSG's transmission ECU, which commands a hydro-mechanical unit.[2] The transmission ECU, combined with the hydro-mechanical unit, are collectively called a "mechatronics"[2] unit or module. Because the DSG's ECU uses "fuzzy logic", the operation of the DSG is said to be "adaptive" ;[dubiousdiscuss] that is, the DSG will "learn" how the user drives the car, and will progressively tailor the shift points accordingly to suit the habits of the driver

hier nog wat info over dit onderwerp:
http://forums.vwvortex.com/showthread.php?4566688-Who-Said-The-VW-DSG-Is-An-Adaptive-System
... A DSG reset allows the transmission perform an auto-recalibrate on many of its parameters. So things like clutch engagement point and pressure would be calibrated to original spec so instances like jerky shifts could be eliminated. Anecdotal evidences indicates it eliminates alot of problems.
Adaptive transmission is learning your driving style, and from many of the anecdotal stories by people, it seems to be sluggish after a reset or change in transmission
.

Denk dat het niet zozeer 'leren' is, maar meer dynamisch/reactief aanpassen aan de het geregistreerde rijdgedrag.
Je merkt dat b.v. als je 2 weken in de bergen hebt rondgereden en een snel ritje over de Autobahn hebt gemaakt en weer terug bent in het vlakke Nederland. Dan is de eerste paar rijuren na afloop van je 'afwijkende' rijdgedrag, het schakelgedrag van de DSG in [D] stand, in mijn beleving, idd anders.
 

Rob

Forumguru
Dit is op zichzelf vrij logisch - als het goed is reageert de bak niet alléén op het toerental en de snelheid, maar ook op de belasting oftewel de prestatie die van de motor op enig moment wordt gevraagd. Dus bij zware belading en/of sportieve rijstijl schakelt hij anders dan wannneer je bij wijze van spreken in rouwstoetmodus rijdt.

En niet te vergeten een eventueel hellingspercentage. Zowel helling op als helling af blijft de DSG in de meest passende versnelling. Bijvoorbeeld de lange helling in de Q-park in Delft. DSG blijft in de tweede versnelling, ongeacht of je harder of zachter gaat rijden. Zowel op als af. En zo zijn er meer voorbeelden. De toegangsweg tot het strand van Kijkduin. Flinke helling waar de DSG in 4 blijft met de snelheid waarbij de DSG op een vlakke weg allang in 6 zou staan.
 

Rob

Forumguru
Laat ik het zo zeggen: Mijn ervaring is dat de bak op het moment zelf het schakelgedrag gewoon aanpast aan de stand van het gaspedaal, en aan bijvoorbeeld hellingspercentages. Ik bedoel, ik heb nog nooit gemerkt dat de bak zich voor langere tijd aanpast aan andere omstandigheden.
 

Skoda-MAN

Forumguru
In onze huidige truck automatisch schakelende versnellingsbaken is de topografische kaart van Europa geprogrammeerd met de verschillende hellingpercentages. Door middel van gps weet het voertuig dan of met het huidige gewicht de helling in de 10e of de 9e of 8e versnelling genomen kan worden en begint dan al terug te schakelen naar bijvoorbeeld 11 of 10 voordat de helling echt begint. Schakelen in de helling moet zoveel mogelijk vermeden worden i.v.m. snelheidsverlies.
Dit zal ook in personenauto's komen binnen kort.
 

Rob

Forumguru
@Skoda-MAN , In Alaska (maar vast elders ook wel) hebben veel houttransporteurs een computer aan boord die via gps verbonden is met geografische en meteorologische informatiesystemen. Met die informatie corrigeert de computer al rijdende de bandenspanning. Banden gaan langer mee en brandstofverbruik neemt af.
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Dat vind ik juist zo mooi van rijden met de DSG in de bergen (uiteraard totaal iets anders dan met een vrachtwagen).
Hij blijft gewoon lustig opschakelen (wel flink op het gas blijven uiteraard), ook al zit je alweer vlak voor een volgende haarspeldbocht. Daar kan geen handbak tegenop.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alsof ik een DSG-opdringer ben :)
Wat ik wel beweer, is dat de weerstand in het algemeen niet is gebaseerd op enige ervaring met het systeem, maar vooral op gevoelsmatige gronden. Dat was bij mij zelf overigens ook het geval. En met ervaring bedoel ik dan uiteraard iets meer dan een enkel keertje proberen in de auto van een ander. Je moet er wel degelijk ook even aan wennen, vooral hoe je het schakelgedrag met de rechtervoet subtiel kunt beïnvloeden.
 
Bovenaan Onderaan