Inrijden 1.6 O3 DSG

TedVlemmings

Forumguru
Ik heb mijn lease auto juist besteld met het oog op eventuele overnamen na lease, indien dat interessant is. Dan ga ik mijn auto dus echt niet af raggen, maar juist als een koningin behandelen. Lekker tijdig onderhoud, ieder klein ding naar de dealer en flink de onderhoud in een x aantal duizend kilometers voor einde leasecontract zodat ik de auto met een gerust hart over kan nemen indien ik dat ter zijner tijd wil. Ook daarom geen goedkope lease uitvoering slowmotion ofzo besteld, want als ik overneem wil ik natuurlijk wel echt hebben wat ik anders ook zou willen!
 

MaRco2

Forumguru
:thumbsup::thumbsup: Vaak kun je nog een stukje onderhandelen. Wat bij ons toen het geval was (lees: kleine dealergebonden, wel onafhankelijke, leasemaatschappij met toen 1.000 auto's, tegenwoordig 200 ofzo...) je hebt de echte boekwaarde en daarop kwam een opzetje werd als boekwaarde naar (directielid1) gestuurd die de auto of naar een van de eigen bedrijven verkocht of aan een groothandel.

Daar zat soms vele duizenden euro's tussen (zelf wist ik de exacte waarde van een MR2 Spyder toendertijd en er zaten nog best kosten aan, ondanks slechts 60.000 km in 5 jaar en de overnameprijs als personeelslid... was bijna dealerprijs, niet gedaan dus), dus goed orienteren. ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb mijn lease auto juist besteld met het oog op eventuele overnamen na lease, indien dat interessant is.
Eind 2007 had ik die gedachte ook, toen ik mijn OIIC DSG bestelde. Maar toen het zover was (aanvang vut-periode), vroeg de LM wel de hoofdprijs... Op dat moment gekozen voor de huidige - nieuw gekocht. Gaf daarmee op dat moment wel meer geld uit, maar rij nu wel een flink stuk goedkoper dus dat is allang weer gecompenseerd.

De moraal van dit verhaal: misschien heb je mazzel met je LM, maar bereid je zekerheidshalve voor op een teleurstelling.
't Kan dan hooguit meevallen...
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Oh ja, het klinkt krom: de boekwaarde werd beinvloed door alle uitgaven: dus veel onderhoud/banden/(ruit)schades e.d., een hogere boekwaarde.

Tegenwoordig hebben veel leasemaatschappijen zelfs eigen verkoopcentra voor de mooiste exemplaren.
 
Maar terug on topic: ik vind dat er nogal veel geopperd, gevolgensmij'd en geikvind wordt. Is het niet gewoon het beste om het instructieboekje te volgen in dezen? Die fabrikant zal toch niet voor niets een advies geven? Of...wacht...

Heb de mijne overigens niet heel omzichtig ingereden want leasebak.

Dus kon meteen 1000 kilometer op de Duitse autobahn doen, en ja, dat doe ik wel op de cruisecontrol natuurlijk. Daarbij niet overdreven hard of zacht gereden overigens. Tot dusver is dit de eerste auto waarmee ik de eerste 7500 km probleemloos heb gereden, dus ik ga er vanuit dat ik het best goed heb gedaan! Daarbij is het de enige auto in de straat die met de hand gewassen wordt en volgende week bij goed weer zijn eerste uitgebreide poetsbeurt krijgt. Ja, ben er best trots op:D
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb begrepen dat er tegenwoordig niet meer wordt voorgeschreven om de motor "in te rijden".

Het argument was dat ze in de fabriek al een complete testcyclus doorlopen zouden hebben etc..

Desalniettemin, heb ik daar nog wel een MENING over als techneut. Een cilinderwand is gehoond. Zuigerveren en zuigers zijn nog nieuw. Kleppen, zittingen, alles is nog nieuw. Alles moet een beetje op elkaar inlopen.

Dus maak het blok goed warm, doe niet te gek met toeren richting rood in het begin... maar als er wat op de klok staat, rij hem dan ook goed los. Lekker doortrekken zo nu en dan. Lekker turbo'tje opspinnen, gasklep goed open sturen. Je hele traject lekker leegblazen.

Als je er 1000 km op hebt staan met wisselend gebruik dan zou van mij de restrictie eraf mogen. Ik ga straks met de DSG ook zeker opletten niet hele stukken op de cruise te rijden op een vast toerental.

Wat betreft laag toerental, dat heeft weinig met inrijden te maken m.i.

Laag toerental is altijd schadelijk omdat je veel meer je onderdelen belast. Je zet relatief veel kracht en er gebeurd relatief weinig. Daarom is het ook belangrijk wel degelijk terug te schakelen als er veel vraagt.

Ik rij ook een 650cc ééncilinder motorfiets. Als ik daarmee te laagtoerig ga rijden heb ik na een paar duizend KM een setje drijfstanglagers naar de knoppen.
 

Chrisiewizzie

Forumguru
Dat is ook gelijk het probleem bij het nieuwe rijden: bij hoge belasting bij lage toeren druk je de smeerfilm weg, ook uit lagers. Snel opschakelen om brandstof te sparen is prima, maar leer mensen dan ook om snel terug te schakelen als er versneld moet gaan worden.

Het inrij protocol verschilt volgens mij per fabrikant. Na meerdere nieuwe lease auto's heb ik dit gemiddelde advies maar voor me zelf eruit gehaald:

Eerste 1500 km wisselende belasting, wisselende snelheden, maar niet vol gas (75% max, beperkt). Goed op en af schakelen en niet te laag in de toeren rijden (boven 2000 blijven). Niet heel hard remmen, rustig aan. Geen korte ritjes naar de supermarkt.
Na 1500 km snelweg of autobahn opzoeken om eens goed te gassen. Netjes warm rijden en bij turbo's ook "cooling down".

Is ook best leuk om aan een nieuwe auto te wennen op deze manier. Maar ja, mijn O2 is 7 jaar geleden al ingereden :D
 

makal

Lid
grappig wisselende verhalen. Bij Ford is het is zo dat de motor en de ECU eerst even moeten wennen. Hierdoor zullen de eerste 500KM niet alle PKs beschikbaar zijn.

Ik zal houd het inderdaad ook aan om eerst eens rustig de motor te laten wennen. Netjes schakelen bij 2500 rpm (benzine) en dan niet te veel gas geven. als je den snelweg neem rustig gas geven ipv planken. na de 1500-2000KM inderdaad eens flink gaan trappen. gelukkig is Duitsland 5 minuten van mij vandaan en ik kom er zeg maar iedere week wel. Dan is het lekker om eens te kijken hoever de auto kan.
 

TedVlemmings

Forumguru
Ha dat gaat nog aanpassen worden dan dat inrijden, ik schakel met mijn huidige octavia altijd al voor de 2000 toeren tenzij ik echt vlot weg wil zijn. Meestal doe ik het echter lekker rustig aan en zit ik met de 60 al in de 6!
 

ertromp

Forumguru
Skoda geeft nog steeds instructie om "in te rijden". Ook bij de O3
Zie handleiding.
Zelf heb ik zoveel mogelijk geprobeerd bij m'n O2 die ik nieuw aangeschaft heb om me daaraan te houden en heb nu een auto (45.000km) die geen olieverbruik heeft tussen de beurten, een goed schakelende DSG heeft (die ik overigens preventief wel laat "upgraden door DSG Dokter de 28e :D) en lekker vlot uit de startblokken komt (en ook nog laat tunen de 28e september :D).
En vooral niet "grof" rijden op basis van de water temperatuur. Als je een olie temperatuurmeter hebt kijk ook of de olie warm is alvorens wat meer in de toeren te gaan rijden.
 

Joske

Forumguru
Voor diegenen die geen olietemperatuurmeter hebben: 6 a 10km rijden(laatste in koude omstandigheden) aan als marge alvorens dat je mag "planken" met de wagen ;)
Ik heb me met de Fabia altijd daar aan gehouden (en ingereden volgens het instructieboekje) en heb geen druppel olieverlies op de Faab..
 

MaRco2

Forumguru
Voor diegenen die geen olietemperatuurmeter hebben: 6 a 10km rijden(laatste in koude omstandigheden) aan als marge alvorens dat je mag "planken" met de wagen ;)
Ik heb me met de Fabia altijd daar aan gehouden (en ingereden volgens het instructieboekje) en heb geen druppel olieverlies op de Faab..

Bij de mijne is met rustig warmrijden (binnendoor) pas na 12 km als ik de A28 op rij (precies goed!) de motorolie bijna op de 80 graden (afhankelijk van de buitentemperatuur) op dit moment.

Soms is het net op de snelweg 85 graden en zakt het daarna weer tot ruim onder de 80 graden door de rijwind.:)
 

MaRco2

Forumguru
Mijn blokje is niet zo groot als dat van jou ;) dat warmt wat sneller op

Ik heb ook nog iets met een meer dan dubbele cilinderinhoud dan de Octavia (en een gigalading koelvloeistof van 13 liter!) die na plm. 10 km al aan de 80 graden zit. En 30 km later al boven de 100 zit en 60 km verder richting de 130 gaat....:( Maar dat laatste heeft een andere oorzaak.
 

Gieliovd

Forumguru
Ehm ik weet niet wat jouw wagen aan het doen is maar de mijne is vlak nadat ik de stad uit ben en de snelweg op draai al op 90 graden en dan op de snelweg zit hij zo tegen de 100 graden. Hij is nog nooit op 100 gekomen, ook niet met 200 km lang rijden met stukken van 140 erbij.
 

CDK

Forumguru
In de zomer na een km of 20 in de winter 30, maar mijn blok zal vast afwijken tov van de TSI/TDI blokken
 

Gieliovd

Forumguru
Een 3.6 liter V6 blok zal vast minimaal een liter olie meer in zich hebben, plus het blok is veel groter dus meer meteen op te warmen etc... Daarnaast is het een atmosferisch blok. Die kleine moderne blokken met turbo's draaien toch weer een stukje warmer/armer en dat resulteert... m.i. tenminste.
 
Bovenaan Onderaan