Inrijden: 100 km/uur in de 2e versenlling?

In het instructieboekje staat over inrijden na 1000 km:

Verhoog de snelheid geleidelijk tot aan de maximumsnelheid van de ingeschakelde versnelling, d.w.z. tot aan het max.toerental.

Dat betekent in de 2e versnelling bij het maximum toerental van 6000 toeren/minuut een snelheid van ruim 100 km/uur in de 2e versnelling.
Hebben jullie dat ook gedaan? Het lijkt me niet zo goed voor de motor.
Maar wat gebeurt er als je met inrijden niet verder gaat dan bijvoorbeeld 5000 toeren/minuut?
 

Rallye

Forumguru
Ik zou zeggen dat "geleidelijk" hier inhoudt dat je niet bij 1001 km meteen naar het maximum toerental gaat, maar eerst eens naar 3500, dan eens naar 4000 etc. Zo kom je geleidelijk (dus misschien wel over een paar honderd kilometer) aan het moment waarop je het maximum toerental (naar ik aanneem) MAG rijden.
 

Noord26

Forumguru
Niet te zuinig zijn op de motor, vooral niet de eerste 50km. Dan kunnen de zuigerveren zich goed zetten.
 

piair1982

Forumguru
Als de motor maar een half uur warmgereden is, lijkt mij dit geen probleem. Zolang je maar geleidelijk het trntal opvoert.
 
Ik zou zeggen dat "geleidelijk" hier inhoudt dat je niet bij 1001 km meteen naar het maximum toerental gaat, maar eerst eens naar 3500, dan eens naar 4000 etc. Zo kom je geleidelijk (dus misschien wel over een paar honderd kilometer) aan het moment waarop je het maximum toerental (naar ik aanneem) MAG rijden.

Ik begrijp dat je pas met 1500 km maag gaan naar een toerental van 6000. Maar dat toerental is in de 4 en de 5 niet te halen, misschien in de 3 als je in Duitsland bent. In de 1 is het natuurlijk wel te halen, maar of dat de bedoeling is, vraag ik me af. Aanbevolen wordt om al na 10 m in de 2 te gaan rijden.
 

Skoody Boo

Actief lid
In het instructieboekje staat over inrijden na 1000 km:
d.w.z. tot aan het max.toerental. Maar wat gebeurt er als je met inrijden niet verder gaat dan bijvoorbeeld 5000 toeren/minuut?

Ik denk dat je dat maximum toerental niet te letterlijk moet nemen. Het lijkt mij geen enkele zin hebben om 6000 toeren/minuut te draaien. Mijn blok heeft dat nog nooit gedraaid, en gaat het misschien ook nooit doen. 80 in z'n 2 vind ik hard zat, dan wordt het toch wel tijd voor 3.
 

Constant

Erelid
Optrekken tot het maximum toerental en dan gelijk doorschakelen naar de volgende versnelling? Ik zou niet continu in de hoge toeren blijven rijden.
 
Ik geef mijn nieuwe motoren al veel eerder de sporen. Er spoken nog veel oude verhalen van hoe het vroeger moest rond, toen waren de onderdelen nog niet zo precies op elkaar afgestemd als tegenwoordig.

Zo lang de motorolie niet op temperatuur is (dat duurt een stuk langer als de koelvloeistof!) doe ik het zo rustig mogelijk aan; lage toeren, snel doorschakelen.
Daarna (en dat dus ook al binnen de eerste 100km) ga ik gevarieerde toerentallen in verschillende versnellingen rijden. Nooit langer als 15 minuten op een constant toerental.
In de loop van de eerste tank (500 a 800 km) voer ik het maximum toerental langzaam op tot 75% a 80% van max. En dan kun je dus al heel erg veel qua prestaties!
Het laatste stukje tot aan het rood doe ik met de tweede tank en die max zoek ik dan ook steeds vaker op. Dit is goed voor de motor en wordt/blijft ie schoon en pittig van.
 

Tonno

Actief lid
Het laatste stukje tot aan het rood doe ik met de tweede tank en die max zoek ik dan ook steeds vaker op. Dit is goed voor de motor en wordt/blijft ie schoon en pittig van.

Controleer je dat 'schone'door de bougiegaten, of denk je dat gewoon ?
Iedereen heeft zijn eigen idee qua inrijden en gebruik van het motorblok.
Ik heb nog nooit een nieuwe vierwiel-motor ingereden, maar soeplesse lijkt me het beste.
 

Antera

Donateur
motoren zijn op de bank al aardig getest tot hoge toerentallen. je moet de motor alleen wel op temperatuur laten komen maar zeker niet ontzien. je krijgt dan een luie motor
 

Tonno

Actief lid
Dat van die luie motor zeggen zoveel mensen, maar ik heb nog nooit een verklaring gehoord.
Gaan dan de injectoren half dicht zitten, de compressie verhouding naar beneden, motormanagement aangepast naar 60+ ?
Nee ik geloof er persoonlijk echt geen ene @##$ van.
Wel hoor ik vaak jonge jongens over hun pas gekochte Golfje of Ibiza zeggen dat ze hem nog even los moeten rijden, omdat hij van oudere mensen is geweest.
Een koppakking eruit trappen lukt echt eerder.
 

laagvlieger

Forumguru
De 'redline' staat er voor iets en dan nog heeft de fabrikant een veilige marge bepaald. Doortrekken tot voor het rood is daarom niet per definitie slecht voor een motor, zolang deze maar op temperatuur is. Ik doe het zelden tot nooit (diesel...) maar toch hier en daar eens het toerental met het maximale vermogen opzoeken. En aangezien dat al ver voor de rode zone kan liggen is het in mijn ogen niet nuttig om door te stampen tot het rode. Ook niet bij het inrijden.
 
Dat van die luie motor zeggen zoveel mensen, maar ik heb nog nooit een verklaring gehoord.
Gaan dan de injectoren half dicht zitten, de compressie verhouding naar beneden, motormanagement aangepast naar 60+ ?
Nee ik geloof er persoonlijk echt geen ene @##$ van.

Ik heb ook nooit een verklaring gehoord, waarom het inrijden ook niet wat voorzichtiger kan. Te ruw inrijden zal wel resulteren in veel olieverbruik en daar heb ik juist geen zin in.
 

MarcoO2

Forumguru
Maar wat versta je onder "voorzichtig"? Ik kan mijn motor voorzichtig inrijden, maar desondanks gewoon in 't rood draaien. Als je "voorzichtig"'echter uitlegt als "weinig toeren, rustig rijden", dan heb je weer een heel ander uiterste te pakken. Ik heb tot nu toe aaltijd stevig ingereden, gewoon goed warm draaien en dan gewoon belasten. Daar doet'ie het prima mee.
 
Dat van die luie motor zeggen zoveel mensen, maar ik heb nog nooit een verklaring gehoord.
Gaan dan de injectoren half dicht zitten, de compressie verhouding naar beneden, motormanagement aangepast naar 60+ ?
Nee ik geloof er persoonlijk echt geen ene @##$ van.
Wel hoor ik vaak jonge jongens over hun pas gekochte Golfje of Ibiza zeggen dat ze hem nog even los moeten rijden, omdat hij van oudere mensen is geweest.
Een koppakking eruit trappen lukt echt eerder.

Tonno,

Ik geef eerlijk toe dat ik ook niet weet waarom of hoe; heb in de loop der jaren verschillende verklaringen gehoord waarvan ik niet weet wat er van waar is.

Wel kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat een motor wel degelijk "lui" kan worden van altijd rustig rijden:
Mijn huidige auto (Alhambra 1.8T) heb ik (teveel) laten opvoeren tot 225 PK (0-100kmh iets boven 8sec). Dit geeft een dusdanig hoog brandstofverbruik (1:6) dat ik commentaar van de leasemaatschappij kreeg en een hele tijd heel rustig heb gereden om in de buurt van de 1:10 gemiddeld te komen.
Na 3 maanden (al !!!) was de vut er behoorlijk uit (0-100kmh boven 10sec). Heb toen een tank weer even stevig aan gereden wat gepaard ging met de nodige roetwolken (of zoiets?) waarna het vermogen voor een groot deel weer is teruggekomen, maar (nog) niet helemaal.
Ik kreeg dit van de dealer ook bevestigd. Deze gaf aan de motor regelmatig ff stevig op z'n donder te geven (als ie door en door warm is).
 

Tonno

Actief lid
Rustig warmrijden en daarna gewoon, zoals 80% van het verkeer doet meerijden.
Zaken als olieverbruik hebben de eerste 3000 km wel invloed op, de zuigers en veren slijten dan in op de cilinders.
Als dit rustig gebeurt, zullen ze gladder inslijten dan met stevig gebruik.
Verder verlies elke auto of motor wat vermogen in de levensduur, dit is niet vreemd.
 

Chatslet

Forumguru
Ik heb zelf tussen de 1000 en 1500 km totaal drie keer (lees: rustig) doorgetrokken tot net voor het rood. Verder gewoon door getrapt tot zo'n 3000 a 3500 toeren en af en toe hard optrekken. Dit wel na een lange rit dus de motor was door en door warm. Daarna wel gewoon weer een stuk rustig gereden. Bij 2000 km heb ik een half litertje olie bijgevoeld. Of dat verbruik is of dat er bij levering weinig in zat weet ik niet. Olie was in ieder geval brandschoon. Vorige week bij 4300 km nog eens gecheckt, olie brandschoon, geen verbruik. Het is dus in ieder geval geen olieboot geworden en hij rijd gewoon soepel.
 

RayDelft

Forumguru
NIET is de bedoeling dat je in elke versnelling tot het max toerental MOET rijden. Bedoeld wordt dat je af en toe mag doortrekken tot de hoogste toerentallen.
Als je eens een keer vlot invoegt en even doortrekt kan dat geen kwaad. Het is echter niet verplicht. Over inrijden is veel zin en onzin geschreven. Ik las zelfs een artikel van iemand die meende dat je vooral op max toeren moest inrijden zodat er een verglaasde laag op de zuigers komt die dan met minder wrijving en olie lopen. Gebruik je verstand en je gevoel. Je voelt vanzelf wanneer een auto wat losser komt. Ikzelf, heb afgezien van een enkele keer even vlot optrekken of inhalen een veiligheidsmarge van 4000 km aangehouden. In alle omstandigheden geldt: Doe het met warme motor + warme olie. De Olie is later op temperatuur dan het water.

Btw. Heb trouwens in mn nieuwe auto voor t eerst een beetje olie bijgevuld. Er ging 300 cc in tot aan het bovenste gemarkeerde deel van de peilstok. Dat na 5500 km, lijkt me netjes voor een nieuwe auto.
 

RayDelft

Forumguru
motoren zijn op de bank al aardig getest tot hoge toerentallen. je moet de motor alleen wel op temperatuur laten komen maar zeker niet ontzien. je krijgt dan een luie motor

Dat is een oud misverstand. Toen motoren eenvoudiger waren,en brandstoffen en olieen minder verfijnd en reinigend waren, en toen benzine nog ruimhartig via de carburateur de motor ingezogen werd, gold min of meer dat rijden als een oud wijf allerlei afzettingen veroorzaakte waardoor de motor op den duur vermogen ging inleveren. Nu geldt dat als je normaal rijdt, regelmatig lange ritten rijdt en ook af en toe tempo houdt, deze bezwaren niet meer optreden. Harder inrijden dan wordt aanbevolen om luiheid te voorkomen is een fabeltje uit de oude doos.
 
Bovenaan Onderaan