Inrijden: 100 km/uur in de 2e versenlling?

Dat is een oud misverstand. Toen motoren eenvoudiger waren,en brandstoffen en olieen minder verfijnd en reinigend waren, en toen benzine nog ruimhartig via de carburateur de motor ingezogen werd, gold min of meer dat rijden als een oud wijf allerlei afzettingen veroorzaakte waardoor de motor op den duur vermogen ging inleveren. Nu geldt dat als je normaal rijdt, regelmatig lange ritten rijdt en ook af en toe tempo houdt, deze bezwaren niet meer optreden. Harder inrijden dan wordt aanbevolen om luiheid te voorkomen is een fabeltje uit de oude doos.

Ik heb hem ingereden door eerst rustig te rijden op de snelweg (ook goed voor de banden) en naderhand het toerental enkele keer tot de 5000 opgevoerd. En nu trekt die als een speer.
 
Volgens mijn dealer is het no zozeer belangrijk om de hoogste toeren te maken, maar wel zo nu en dan (als die warm is) met plank gas op te trekken. Dat hoeft volgens hem niet tot 6000 toeren, maar even vol gas.
 

Skoody Boo

Actief lid
Zijn die tractors toch ergens goed voor. Je moet er toch niet aan denken dat je het eens zou vergeten als het weer tijd werd voor het plankgas optrekken.
 

hemi24

Forumguru
Dat is een oud misverstand. Toen motoren eenvoudiger waren,en brandstoffen en olieen minder verfijnd en reinigend waren, en toen benzine nog ruimhartig via de carburateur de motor ingezogen werd, gold min of meer dat rijden als een oud wijf allerlei afzettingen veroorzaakte waardoor de motor op den duur vermogen ging inleveren. Nu geldt dat als je normaal rijdt, regelmatig lange ritten rijdt en ook af en toe tempo houdt, deze bezwaren niet meer optreden. Harder inrijden dan wordt aanbevolen om luiheid te voorkomen is een fabeltje uit de oude doos.

Nou, in geval van dieselmotoren, kun je deze toch aardig verzieken (dichtslibben van de EGR-klep) door langdurig "als een oud wijf te rijden"
 

Chatslet

Forumguru
De EGR klep staat altijd voor een deel open wanneer de motor in deellast draait dus snelweg kilometers slopen de boel net zo hard of je moet er standaard een zware aanhanger met bakstenen achter hangen. Het euvel zit hem er in dat er via de carterventilatie en turbo een laagje olie in het inlaattraject terecht komt waar roet aan blijft kleven. Een oil catch can is dan al een aardige oplossing als je de EGR klep niet uit krijgt.
 
Inmiddels ben ik 9.000 km verder en is de auto goed ingereden. 1 x heb ik 6000 toeren gereden in de 2e versnelling. Olieverbruik in die 9.000 km is 1/3 liter, dus 1:27.000 en dat is niet slecht. Op het trillen van de pulserende benzineleiding tegen het chassis na, ben ik niet veel gekke dingen tegengekomen. Wel valt me op dat de lak nogal zacht is, maar dat schijnt normaal te zijn voor auto's van na 2005.
 
Bovenaan Onderaan