Inrijden TSI motor

Dirk Kuyt

Nieuw lid
Binnenkort(??) hoop ik m'n O2 combi 1.4 TSI op te halen.Omdat de TSI voor mij een nieuw type motor is vroeg ik me af of deze op speciale wijze ingereden moet worden.Tevens vraag ik me af of de motor na gebruik nog moet nalopen dit om verbrande turbo te voorkomen.Of zijn de huidige motoren zo goed dat er weinig mis kan gaan??????
Gaarne tips.......
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb de "grote broer" van deze motor, de 1.8TSI. Inrijden is niet echt meer nodig. Desondanks heb ik de eerste paar honderd kilometer toch gewoon even ietsje rustig aan gedaan, gewoon, voor de zekerheid.

Dan voor wat betreft de turbo: ik heb mijn auto recent (tijdens de laatste meeting) laten tunen door JD. Achteraf heb ik onder andere deze vraag per email aan hen gesteld: "moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld de motor nog een minuutje laten draaien na een snelle rit? Of zijn er verder nog bijzonderheden?"

Het antwoord van JD hierop was: Verstandig is om altijd goed warm te rijden (let op als de koelvloeistof warm is, is de motorolie nog niet op temperatuur!), na een stevige rit kun je het beste nog even een minuutje nadraaien voor de turbo, of de laatste km-ers even rustig aan doen en niet te veel toeren maken, maar dit is met een originele auto eigenlijk ook wel zo. Verder leuk te horen dat het goed bevallen is, ook wij vonden het een geslaagde dag zo.

Kortom, ga gewoon altijd met beleid met je auto om, dan loop je de minste kans op schade.
 

yup

Lid
Alleen na een echte knalrit moet je je motor laten nadraaien. Als je normaal 120 hebt gereden en niet echt volgas hebt gereden is het niet echt nodig.

Als je normaal rustig rijd kan je je motor direct uitzetten. Daar zijn moderne motoren en turbo's op gemaakt.
 

MarcoO2

Forumguru
Klopt inderdaad, dat is ook de manier waarop ik er in de praktijk mee omga. Na een normale rit zet ik 'm ook normaal uit, na een wilde rit gun ik 'm wat rust! ;)
 

floris

Lid
extra nalopen of uitdraaien van de motor is niet nodig. Als je de snelweg afkomt kom je toch in de bebouwde kom en bouw je dus vanzelf af. Behalve als je met 180 een tankstation binnen rijdt en de motor uit zet, beter ff dimmen op de rechter strook.......
 

Michel

Forumguru
Met mijn auto heb ik de eerste 1000 km rustiger gereden en langzaamaan meer van de motor gevraagd. In principe kan je ook in een rustige stijl toch vlot rijden, dus zonder veel toeren te hoeven maken.

Ik heb in het begin wel meer geschakeld en de motor meer gelegenheid gegeven om voldoende toeren te kunnen maken, uiteraard met mate. Waarmee ik bedoel dat ik niet "het nieuwe rijden" principe heb gehanteerd. Nu doe ik dat soms wel en dan merk je dat hij erg makkelijk oppakt.

Je zult merken dat de auto na verloop van tijd vlotter gaat aanvoelen en ook dat het verbruik zal gaan dalen. Vanaf de ontvangst tot nu heb ik ruim 6.000 km gereden en geeft de boardcomputer een gemiddeld verbruik van 7,2 l/100 km aan. Dat is dan gebaseerd op +/- 75% snelweg en +/- 25% stadsverkeer/binnenwegen.

Tot nu toe heeft de motor in mijn Octavia ong. 0,2 liter olie verbruikt.

Ik rijd redelijk vlot, maar als vanzelf rijd ik de laatste kilometers toch langzamer en laat dan ook de motor aan het eind van de rit niet nog eens één of meerdere minuten stationair draaien.
 
Ik heb de "grote broer" van deze motor, de 1.8TSI. Inrijden is niet echt meer nodig. Desondanks heb ik de eerste paar honderd kilometer toch gewoon even ietsje rustig aan gedaan, gewoon, voor de zekerheid.

Dan voor wat betreft de turbo: ik heb mijn auto recent (tijdens de laatste meeting) laten tunen door JD. Achteraf heb ik onder andere deze vraag per email aan hen gesteld: "moet ik nog rekening houden met bepaalde dingen, zoals bijvoorbeeld de motor nog een minuutje laten draaien na een snelle rit? Of zijn er verder nog bijzonderheden?"

Het antwoord van JD hierop was: Verstandig is om altijd goed warm te rijden (let op als de koelvloeistof warm is, is de motorolie nog niet op temperatuur!), na een stevige rit kun je het beste nog even een minuutje nadraaien voor de turbo, of de laatste km-ers even rustig aan doen en niet te veel toeren maken, maar dit is met een originele auto eigenlijk ook wel zo. Verder leuk te horen dat het goed bevallen is, ook wij vonden het een geslaagde dag zo.

Kortom, ga gewoon altijd met beleid met je auto om, dan loop je de minste kans op schade.


Wat vindt jij van de tuning, voel jij veel verschil ik ga de mijne ook laten tunen. Momenteel als ik rustig rij schakel ik op 2200 tpm is dit aan te raden of niet. Soms rij ik eens wat steviger maar kom bijna nooit boven 4500-5000 tpm.
 

MarcoO2

Forumguru
Om te voorkomen dat we hier teveel afdwalen verwijs ik je dan naar dit topic, daar staan mijn ervaringen in.

Wat je kiest als schakelmoment hangt helemaal af van je rijstijl. Het kan bij 2000 toeren, maar ook bij 6800 toeren... juist met deze motor is het ook wel eens leuk om vanaf 4000 toeren even flink door te trappen, dan merk je pas wat een kracht de motor dan nog over heeft. Dat was al zo voor het tunen, en nu helemaal! Wat mij betreft een aanrader. Waar ga je tunen?
 
Abt of JD.
Ben er nog niet helemaal uit. Prijs is bij beide hetzelfde.
Je mag mij altijd raad of mening geven.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb zelf alleen ervaring met JD, maar Abt hoor ik ook alleen goede berichten over. En bij Abt houd je je fabrieksgarantie.
 
Ik denk dat JD hem beter/persoonlijker afstelt.
Heb het gevoel dat bij ABT het meer standaard tuning wordt iedere auto hetzelfde.
Of is dit niet zo
 

___JC___

Forumguru
Niet iedere motor is hetzelfde dus ook gechipt worden ze niet allemaal hetzelfde. Het is wel waar dat Abt 'standaard' tuningsoftware inleest inderdaad. Ik heb een 2.0TDI met chip van Abt en een collega van me had precies dezelfde. We hebben bij JD op de bank gestaan.

Ik -> 186pk en 390NM
Hij -> 175pk en 370NM

Dus ook Abt kan aardige verschillen geven! Of ik heb m gewoon goed ingereden :grin:.
 

Neptukker

Forumguru
gelijke prijs

Abt of JD.
Ben er nog niet helemaal uit. Prijs is bij beide hetzelfde.
Je mag mij altijd raad of mening geven.
Abt en JD dezelfde prijzen?
Ik overweeg tuning van mijn 1.4 TSI handbak. Officieel leveren beiden zover ik kan lezen nog geen tuning voor deze auto, maar bij andere voertuigen lijkt Abt duurder. Waarop baseer je de stelling van dezelfde prijzen?
 
Abt en JD dezelfde prijzen?
Ik overweeg tuning van mijn 1.4 TSI handbak. Officieel leveren beiden zover ik kan lezen nog geen tuning voor deze auto, maar bij andere voertuigen lijkt Abt duurder. Waarop baseer je de stelling van dezelfde prijzen?

Mijn dealer vraagt voor de tuning van ABT 799€ bij JD is het ook 799€
 
Ik -> 186pk en 390NM
Hij -> 175pk en 370NM

Dus ook Abt kan aardige verschillen geven! Of ik heb m gewoon goed ingereden :grin:.

Wat gaf men bij ABT op van waarde hoeveel zou het volgens hun moeten zijn. Heb vernomen dat men voor de zekerheid altijd iets minder opgeeft/beloofd dan men uiteindelijk behaald.

Jd bvb schrijft op de website voor mijn motor 210pk maar heeft hier al meerdere keren 230 pk uitgehaald.
 

___JC___

Forumguru
Wat gaf men bij ABT op van waarde hoeveel zou het volgens hun moeten zijn. Heb vernomen dat men voor de zekerheid altijd iets minder opgeeft/beloofd dan men uiteindelijk behaald.

Jd bvb schrijft op de website voor mijn motor 210pk maar heeft hier al meerdere keren 230 pk uitgehaald.

Abt gaf toen 170pk en 370NM op volgens mij.
 

Dirk Kuyt

Nieuw lid
Binnenkort(??) hoop ik m'n O2 combi 1.4 TSI op te halen.Omdat de TSI voor mij een nieuw type motor is vroeg ik me af of deze op speciale wijze ingereden moet worden.Tevens vraag ik me af of de motor na gebruik nog moet nalopen dit om verbrande turbo te voorkomen.Of zijn de huidige motoren zo goed dat er weinig mis kan gaan??????
Gaarne tips.......
Hij komt eraan!!
Besteld begin Maart levering: Zaterdag 23 Mei om 13.00 uur..........
Op naar de eerste KM. Deze zomer mag hij in ieder geval naar Denemarken dus dan kan ik hem effe lekker uitlaten bij onze Oosterburen.
Dirk
 

Rolle

Senior Member
Hij komt eraan!!
Besteld begin Maart levering: Zaterdag 23 Mei om 13.00 uur..........
Op naar de eerste KM. Deze zomer mag hij in ieder geval naar Denemarken dus dan kan ik hem effe lekker uitlaten bij onze Oosterburen.
Dirk

Ff offtopic, maar naar waar in Denemarken ga je?
 
Bovenaan Onderaan