Inrijden TSI motor

Rolle

Senior Member
Hmm wou dat ik meekon.

Hebben dat tot voor een paar jaar ook gedaan met vrienden. Huisje huren in denemarken in de winter. Nu we allemaal nageslacht hebben rondlopen is de lange rit iets moeilijker geworden en beperkt het zich voorlopig tot de ardennen of moezel streek. Op zich ook leuk
 

Dirk Kuyt

Nieuw lid
Hmm wou dat ik meekon.

Hebben dat tot voor een paar jaar ook gedaan met vrienden. Huisje huren in denemarken in de winter. Nu we allemaal nageslacht hebben rondlopen is de lange rit iets moeilijker geworden en beperkt het zich voorlopig tot de ardennen of moezel streek. Op zich ook leuk
Niks mis mee,.... maar gelukkig houden mijn kids net zo van autorijden als hun vader dus ver weg nooit een probleem.Vorige jaren 's zomers Cote 'd Azur en 's winters wintersport in Polen.DVD setje achterin en rijden maar.Alleen maar stoppen om te tanken en af en toe een MAC D.
 

t.m.stiegelis

Nieuw lid
Tuning 1.4 TSI

Abt en JD dezelfde prijzen?
Ik overweeg tuning van mijn 1.4 TSI handbak. Officieel leveren beiden zover ik kan lezen nog geen tuning voor deze auto, maar bij andere voertuigen lijkt Abt duurder. Waarop baseer je de stelling van dezelfde prijzen?

Heb mijn TSI 1.4 laten tunen door Abt (via dealer) voor €899,-
Stukkie sneller en meer pit, alleen waardes van voor en na het tunen zitten er niet bij.
Ze zeggen nu: 154 Pk en 260Nm.
 

sitechris

Donateur
als je bij abt gaat tunen en je wilt weten of tuning effect heeft (voorzover je het niet voelt natuurlijk). Neem voordat je gaat tunen even wat sprintjes op met stopwatch in verschillende versnellingen (80-120 bv) en doe dat na tuning weer. Dan kun je direct verschil meten. Wel even letten op de weersomstandigheden e.d. Het heeft niet zoveel zin om met windkracht 7 tegen te gaan meten, of bij een groot verschil van temperatuur.
 

Michel

Forumguru
Heb mijn TSI 1.4 laten tunen door Abt (via dealer) voor €899,-
Stukkie sneller en meer pit, alleen waardes van voor en na het tunen zitten er niet bij.
Ze zeggen nu: 154 Pk en 260Nm.

Indrukwekkend voor een 1.4! Zou je aan kunnen geven in hoeverre deze tuning van invloed is op het verbruik?

Naar ik aanneem blijft de fabrieksgarantie dan gewoon behouden na deze ingreep?

Ik was er trouwens altijd vanuit gegaan dat tunen ong. € 1.200,- zou kosten. Hier ga ik nog eens over nadenken :D
 

t.m.stiegelis

Nieuw lid
Indrukwekkend voor een 1.4! Zou je aan kunnen geven in hoeverre deze tuning van invloed is op het verbruik?

Naar ik aanneem blijft de fabrieksgarantie dan gewoon behouden na deze ingreep?

Ik was er trouwens altijd vanuit gegaan dat tunen ong. € 1.200,- zou kosten. Hier ga ik nog eens over nadenken :D

Na twee proefritten gemaakt te hebben, heb ik een O2 gekocht.
Deze heb ik gelijk laten tunen. Het verbruik kan ik dus niet vergelijken, maar op dit moment staat het verbruik op 8,0l/100km. stad/snelweg ongeveer gelijk. Heb 'm nu 9 dagen en 1000 km verder.
De garantie blijft, omdat Abt het tuningsbedrijf is. Weet niet hoe het zit bij andere tuningsbedrijven...

groet
 

Michel

Forumguru
Na twee proefritten gemaakt te hebben, heb ik een O2 gekocht.
Deze heb ik gelijk laten tunen. Het verbruik kan ik dus niet vergelijken, maar op dit moment staat het verbruik op 8,0l/100km. stad/snelweg ongeveer gelijk. Heb 'm nu 9 dagen en 1000 km verder.
De garantie blijft, omdat Abt het tuningsbedrijf is. Weet niet hoe het zit bij andere tuningsbedrijven...

groet

Rijdt de auto in dat geval nog op Euro95 of dien je na tuning dan Euro98 te gaan gebruiken?
 

MarcoO2

Forumguru
Ik tank sinds de tuning '98, de motor loopt er beter op en is bovendien zuiniger en sterker. Maar of het persé nodig is, weet ik niet.
 

MarcoO2

Forumguru
:ot: Mijn werkgever heeft de regel dat wanneer er wordt gechipt je brandstofvoorschot met 20% omhoog gaat. En er mag geen Euro 98 worden getankt.

Jouw werkgever gaat er blijkbaar van uit dat je je rechtervoet na het tunen ook wat heftiger gebruikt... niet geheel ten onrechte waarschijnlijk.

Ik heb niet bepaald een rijstijl die gericht is op zuinigheid. Desondanks haal ik toch 600 km uit een tank in plaats van 500...
 

WillemJan

Forumguru
Jouw werkgever gaat er blijkbaar van uit dat je je rechtervoet na het tunen ook wat heftiger gebruikt... niet geheel ten onrechte waarschijnlijk. (...)

Dat klopt, daar gaan ze denk ik inderdaad vanuit. Maar je kunt een auto ook dusdanig laten chippen dat hij juist nog zuiniger wordt...

(...)Ik heb niet bepaald een rijstijl die gericht is op zuinigheid. Desondanks haal ik toch 600 km uit een tank in plaats van 500...

Dat is toch goed? Want je rijdt veel files geloof ik...

Groetjes... Willem-Jan
 
Om even op het inrijden terug te komen. Baat het niet dan schaadt het niet... Het staat niet voor niets in de handleiding.

Ik rij altijd de 1e 1000 km rustig. Daarmee bedoel ik dat ik soms best wel even doorstoom, maar niet continu. Dus na een kortere wat zwaardere belasting even rustig rijden. Ook voorkomen om bijvoorbeeld een half uur precies 120 km/u op de cruise te rijden. Ik probeer altijd een beetje af te wisselen, of soms juist met opzet stukjes binnendoor te nemen waarbij je veel moet optrekken (rustig tot matig) en afremmen. Als de 1000 km in zicht is, dan verhoog ik de belasting binnen een paar honderd km tot het volledige bereik. Dan moet het wel goed komen, lijkt me.
 

tlpeter

Actief lid
Dat klopt, daar gaan ze denk ik inderdaad vanuit. Maar je kunt een auto ook dusdanig laten chippen dat hij juist nog zuiniger wordt...



Dat is toch goed? Want je rijdt veel files geloof ik...

Groetjes... Willem-Jan

Veel file rijden betekend meer verbruik !!!
Stationer betekend als snel een verbruik van 10 liter op 100 km terwijl als ik 100 rij dan is het verbruik tussen de 4.5 en de 5.5 per 100 km (ligt aan het weer)
 
Staat in mijn handleiding. De reden zou zijn dat op die manier de verschillende onderdelen geen kans krijgen om goed op elkaar in te lopen.

Logisch nadenkende kan ik me daar wel in vinden. Door de belasting te wisselen moeten kleppen, turbo's etc steeds andere settings aannemen.
 

tlpeter

Actief lid
De wisselende toerentallen zijn er voor om de drijfstangen ook wat meer en minder te laten oprekken
Doe je dit niet dan krijg je stoot randen in je cilinders
 
Bovenaan Onderaan