Maar er is wel iets anders en dat lees ik in je laatste zin: ... ik zou het risico niet lopen.... Dus de display zorgt dat je een beetje bezorgd bent (angst) als je het niet doet. En wij - ik ook - laten ons dikwijls leiden door dit soort boodschappen.
En als we naar de garage geweest zijn en het zaakje is terug gereset dan is dat "onrust" gevoel weg. Dus hebben we ons een beter gevoel 'gekocht'. Toch bedankt voor je reactie.
Heeft niet zoveel met het display te maken hoor. Heb me ooit nog wel eens verdiept in het technisch ontwerp van auto's (en daar zelfs een diploma van in de kast liggen). En hoewel ik me daarna in bedrijfskunde ben verloren werk ik veel met techneuten die zich richten op expertise van technische schades. En niet zelden hebben technische schades betrekking op verkeerd interpreteren van adviezen zoals een lange onderhoudsinterval of bijvoorbeeld het nieuwe rijden.
Feit is dat elke brandstofmotor is ontworpen om op bedrijfstemperatuur te werken. De koude start en opwarmfase is een noodzakelijk kwaad dat per definitie niet goed is voor een motor. Met allerhande kunstgrepen worden de gevolgen ervan geminimaliseerd (speciale materiaalmixen zodat bij koude motor kleinere toleranties mogelijk zijn, dunnere oliën, elektrische waterpomp etc..). Toch kan nooit helemaal weggenomen worden dat bij koude (benzine)motor een kleine hoeveelheid brandstof in de olie terechtkomt. Bij moderne benzine- en dieselmotoren is er ook sprake van vervuiling door roet. En dan is er nog condens dat alleen verdampt als de motor lang genoeg op temperatuur is.
Al deze zaken bij elkaar verkorten de levensduur van je olie enorm. Je kunt bij 7.000 km per jaar niet verwachten dat je pas na 30.000 km olie kunt verversen zonder de levensduur van je motor ernstig te verkorten.
Korte samenvatting. De geruststelling van het display heb ik niet nodig, jaarlijks verversen bij weinig km's is echter zeker geen onzin die alleen maar goed is voor de garage. Dit advies is goedbedoeld, gratis en vrijblijvend