Scoop! De Nederlandse prijzen van de Skoda Kodiaq
Auteur:
jaapiyo, gepost 25-11-2016 om 17:01
1 Reactie
Zojuist hoorden we de brievenbus klapperen. We gingen snel kijken maar vingen slechts een glimp op van iemand in een regenjas die zich uit de voeten maakte. Op de vloermat lag echter wel een document met de prijzen van de Skoda Kodiaq.
Hoewel de Skoda Kodiaq voor de gemiddelde AB-lezer waarschijnlijk pas echt interessant wordt
als er een paar beursbabes voorstaan, vermoeden wij dat het zeker in Nederland een enorm succesvolle auto gaat worden. Iedereen wil immers stiekem een SUV hebben, vooral diegenen die het hardste roepen dat ze SUVs haten. Voor de meesten ligt de X5, Cayenne of doe eens gek, de Bentayga die je echt wil hebben echter nét buiten het budget. Skoda biedt in die gevallen een uitstekend alternatief met de Kodiaq. Deze biedt waarschijnlijk vrijwel alle eigenschappen die je zoekt in zo’n terreinachtige, maar dan voor minder. En daarbij heeft ‘ie ook nog eens een toffe naam.
De vraag was echter tot op heden: hoeveel minder zijn we nou precies kwijt als we opteren voor de Kodiaq en niet voor een X5 of, om het iets dichter bij huis te houden, de Tiguan. Op die vraag kunnen we nou antwoord geven dankzij de in regenjas gehulde persoon. Het zou overigens ook een trenchcoat geweest kunnen zijn, pin ons daar niet op vast. We moeten hierbij overigens wel een klein voorbehoud plaatsen. Skoda meldt namelijk dat de prijzen ‘niet kloppen’. Maar dat zou apart zijn aangezien het in waterwerende kleding gehulde individu naar een url van skoda.nl verwijst als bron. Inmiddels is deze pagina offline gehaald. Waar (een heleboel) rook is…
Enfin, laten we maar gewoon de prijzen op tafel gooien. Het rijden van zo’n
berige stoere SUV begint bij 28.815 Euro. Daarvoor krijg je een handgeschakelde Kodiaq met een 1.4 TSI van 125 pk onder de kap in de uitvoering ‘Active’. De uitrustingsniveau’s ‘Ambition’ en ‘Style’ kosten respectievelijk 2.000 en 4.200 Euro meer. Andere opties voor de benzinerijder zijn onder andere een iets sterkere 1.4 TSI met 150 pk, vierwielaandrijving en een DSG-bak. Je kan verschillende combinaties maken met deze afzonderlijke elementen. Voorlopig is de sterkst verkrijgbare benzinemotor de 2.0 TSI met 180 pk. Deze wordt altijd geleverd in combinatie met een 7-traps DSG en vierwielaandrijving en begint bij 42.415 Euro. Check voor het volledige overicht de onderstaande afbeelding.
Voor dieselaars ligt de instapprijs behoorlijk wat hoger. Dat is mede het gevolg van onze belastingregels, maar ook omdat de dieselaars niet kunnen kiezen voor de basisuitrusting ‘Active’. Tevens is de minst krachtige dieselmotor geen 1.6je, maar krijg je minimaal een 2.0-liter groot blok van 150 pk. De goedkoopste Kodiaq diesel heeft de 2.0 TDI met 150 pk onder de kap in combinatie met een 7-traps DSG en voorwielaandrijving. Deze variant kost 40.615 Euro als ‘Ambition’. Daarboven staan slechts twee andere opties. De eerste is een Kodiaq van minimaal 41.015 Euro met dezelfde motor maar dan met vierwielaandrijving. Opvallend genoeg is deze variant níet uitgerust met de DSG, maar met een handbak. De topper tenslotte heeft een iets sterkere 2.0 TDI onder de kap van 190 pk, vierwielaandrijving en -om het ingewikkelder te maken- wél weer een DSG-bak. Deze mag weg voor 49.015 Euro. Check het overicht wederom hieronder.
Maar wacht…er is nóg meer. Zoals fabrikanten tegenwoordig wel vaker doen zijn er van vrijwel alle Kodiaq’s met uitzondering van de benzine-instapper ook ‘Business’-uitvoeringen beschikbaar, geijkt op de verstokte leaser. Deze Kodiaq’s hebben ongetwijfeld extra goodies aan boord om je bluetooth-oortje op aan te sluiten en zijn daardoor iets duurder dan de non-Business Kodiaq’s. Check het overzicht, hieronder.
En bam…Ga je toch weer over die 50.000 heen. Maar goed, zo lang je dan maar niet
onthoofd wordt, is het ongetwijfeld money well spent.
Bedankt man in regenjas die mogelijk Daan heet voor de tip!