Interessepeiling vernieuwen panoramadak

Zie je het zitten om een nagekeken en opnieuw gelijmd panoramadak in je auto te laten monteren?

  • Ja

    Stemmen: 1 33,3%
  • Nee

    Stemmen: 2 66,7%
  • Nee, toelichting in dit topic.

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    3

gehaktbal

Forumguru
Aan de hand van een lekkage van het frame van het panoramadak van mijn Octavia III uit 2013 en de bijbehorende kosten (2700 euro incl. nieuw frame), ben ik eens op onderzoek uitgegaan hoe ik het probleem van het lekken van het frame zelf kan verhelpen.

Het is een veelvoorkomend probleem dat het frame, bestaande uit een combinatie van aluminium met kunststof componenten die gelijmd aan elkaar zitten, na verloop van tijd los gaat laten wat lekkage tot gevolg heeft. Sinds de introductie van de panoramadaken van de VAG-groep, beginnen deze daken inmiddels de leeftijd van 10-11 jaar te krijgen met de bijbehorende lekkages als gevolg.

Wat er dan gebeurt, is dat het frame op de voorste hoeken begint te lekken. In eerste instantie lijkt het alsof het om de afvoeren gaat, omdat het hemeltje het water via de a-stijl naar beneden begeleidt. Maar na gangbaar maken van de afvoeren, blijft het probleem dan bestaan.

Voor de duidelijkheid: Dit betreft dan niet het bekendere issue met de afvoerslangen die verstopt zitten, maar het frame zelf wat vocht doorlaat.

Voor mijn eigen auto vind ik die 2700 euro niet de moeite waard en wil ik zelf de handen uit de mouwen steken.
Voor iemand zoals mij, die dit op hobbymatige basis doet, gaat er de eerste keer waarschijnlijk geruime doorlooptijd overheen i.v.m. dat ik de tijd wil nemen om goed uit te zoeken hoe dit in elkaar steekt en de oplossing degelijk wil uitvoeren. Dit zou betekenen dat mijn auto enkele dagen zonder panoramadak op de onoverdekte oprit moet staan.

Ik zit er aan te denken om een demontage-panoramadak aan te schaffen, deze helemaal na te kijken en opnieuw te lijmen, om vervolgens alleen het panoramadak zelf om te wisselen met het exemplaar uit mijn eigen auto.

Dit zou betekenen dat ik vervolgens het oude panodak van mijn auto 'over' heb, welke ik opnieuw op mijn gemak kan bekijken/opnieuw lijmen en kan voorbereiden voor inbouw.

Zijn er leden van Skodaforum die interesse hebben in een gereviseerd panorama-wisseldak, tegen een fractie van de prijs van een nieuwe?
 

Bijlagen

  • signal-2023-03-04-134225_002.jpeg
    signal-2023-03-04-134225_002.jpeg
    769,4 KB · Weergaven: 95
  • signal-2023-03-04-134225_003.jpeg
    signal-2023-03-04-134225_003.jpeg
    674,3 KB · Weergaven: 90
  • signal-2023-03-04-134225_004.jpeg
    signal-2023-03-04-134225_004.jpeg
    690,3 KB · Weergaven: 94

gehaktbal

Forumguru
Ik denk dat ik het ook niet zo snel preventief zou doen, hoewel je er vanuit kan gaan dat ze het allemaal waarschijnlijk gaan krijgen.
 

JeSko

Forumguru
Dat denk ik dus niet, er rijden ook auto's rond van 20 jaar met het origineel niet lekkende Pano dak. Je hebt er vaak gewoon pech of geluk mee, al kan ik vatten dat een auto die dag in dag uit in de zon, regen, vrieskou etc staat sneller last krijgt van bepaalde lekkages.
 

gehaktbal

Forumguru
Dat denk ik dus niet, er rijden ook auto's rond van 20 jaar met het origineel niet lekkende Pano dak.
Dat zijn niet deze generatie daken van de vag groep, aangezien deze serie daken pas maximaal 12 jaar oud is en geen 20.

Dat andere daken lekvrij blijven geloof ik direct :LOL:
 

JeSko

Forumguru
Ja maar daarmee doel ik niet specifiek op VAG modellen, er zijn ook VAG auto's van 12 jaar met niet lekkend pano dak, zelfs veel meer dan dat er wel lekken ;) dus je kan er niet van uit gaan dat ze allemaal gaan lekken.
 

gehaktbal

Forumguru
Ik snap wat je zegt JeSko. De tijd zal het leren. Het is te hopen dat het meevalt, maar ik ben benieuwd met de verbindingen zoals beschreven in mijn openingspost.
 

gehaktbal

Forumguru
Heb het even op mijn gemak bekeken. De plekken waar deze gebruiker de extra sealing vindt, zijn inderdaad precies de plekken waar de frame delen samen komen.

Ik denk dat zo’n sealing op die plaatsen een goede quick fix kan zijn, echter is de permanente oplossing volgens mij het vervangen van de afdichting die juist er onder zit.
 

redriver

Senior Member
Ik rijd mijn hele leven al VAG auto's en alle auto's waar een panorama of schuifkanteldak in zat gaven op den duur problemen. Toch een soort VAG kwaaltje :unsure:
 

gehaktbal

Forumguru
Gezien de resultaten van de poll denk ik dat ik voorlopig de quick fix toepas. Dus de sponning verlijmen vanaf de boven/buitenzijde en kijken of dat voorlopig helpt.
Resultaten op Briskoda lijken goed te zijn. Mocht hij weer gaan lekken of mocht ik tijd over hebben in de zomer, kan het dak er altijd nog uit.

Mocht iemand alsnog van gedachte veranderen, dan sta ik er zelf natuurlijk altijd nog open voor.
 

gehaktbal

Forumguru
Quick fix helaas geen succes met dit natte weer. Dak is nu afgetaped en dat lijkt voor het vocht buiten te houden.
Tzt toch maar mijn eerste plannetje. Voel je vrij contact op te nemen en de poll in te vullen als je zelf ook deze klachten hebt en een hersteld dak wil. Dan weet ik of ik een “wissel dak” aanschaf, of gewoon op een droge periode moet wachten.

En wat betreft de foto in de bijlage, nee ik ben niet incontinent :maakmegek:
 

Bijlagen

  • E5CDFECC-0A7A-46AB-AA8B-2933F9D12DDC.jpeg
    E5CDFECC-0A7A-46AB-AA8B-2933F9D12DDC.jpeg
    123 KB · Weergaven: 27

gehaktbal

Forumguru
Inmiddels is het gelukt om het dak te demonteren, schoonmaken, opnieuw lijmen, terug in te bouwen en in te leren!!

Doorlooptijd was bijna 2 maanden omdat het wat druk is thuis met werk en 3 kinderen waaronder een baby.

Desalniettemin is mijn dak weer waterdicht en kan ik binnenkort beginnen om het interieur weer terug te bouwen, nadat ik het hemeltje heb schoongemaakt.

IMG_5260.jpeg


IMG_5262.jpeg



IMG_5270.jpeg
IMG_5279.jpeg
IMG_5282.jpeg

IMG_5284.jpeg

IMG_5833.jpeg
 

gehaktbal

Forumguru
Thanks @ertromp !
Dat is de oude lijm. Aan de rechter kant zie je de vorm van de rups nog zitten. De delen kwamen ook bijzonder makkelijk van elkaar bij het demonteren. Dus ik denk dat de gebruikte lijmkit zijn beste tijd wel heeft gehad.

Mijn auto is van 2013, dus dit jaar 10 jaar oud.
 
Bovenaan Onderaan