Interieur Skoda

deindoop

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik zit nog sterk te twijfelen tussen een Skoda 2 (na facelift) en een Peugeot 308 SW. De buitenkant is voor mij geen discussiepunt, de skoda wint. Maar van binnen geeft de Octavia mij een wat goedkoper gevoel. De stoffen bekleding voelt bijvoorbeeld heel goedkoop aan voor mij. Ook het klepje in het dashboard, het dashboardkastje zelf (het openen ervan), het materiaal van het dashboard en het opklappen van de achterbank (het onderste gedeelte van de bank die tegen de voorstoelen komt) wiebelt heel iel heen en weer. Ik vraag me af wat andere leden van het interieur van de nieuwe skoda vinden ?
 
Voel alleen eens aan de raambediening en je merkt meteen dat Skoda een beter interieur heeft... Vergelijk de sleutels eens.......:smiley29:
 

MarcoO2

Forumguru
Ik heb voor exact dezelfde keus gestaan. De 308 is op zich een mooie kwalitatief goed aanvoelende auto, al kunnen meningen natuurlijk verschillen.

Maar... er zijn drie belangrijke redenen geweest om voor de O2 te gaan:
- de stoelen van Skoda vond ik véél beter (die van Peugeot zitten het eerste half uur prima, maar daarna...);
- het navigatiesysteem van Skoda is stukken beter dan dat van Peugeot (RT4);
- de ergonomie van SKoda is veel beter dan die van Peugeot.

Bovendien was de 308 (dankzij het glazen dak) veel (top)zwaarder en een stuk duurder als je ;m vergelijkbaar uitgerust wilt hebben.

Ik heb ruim 18000 km gereden met de O2 en nog geen seconde spijt gehad, dit in tegenstelling tot een vriend die de 308 heeft gekozen.
 

sitechris

Donateur
ik vrees dat de Peug na 50.000 kilometer rammelt als een achterlijke. Gezien de dubieuze reputatie van Peugeots dezer dagen, zou ik dit zeker als nadeel meenemen. In alle tevredenheidstesten scoren ze lager dan laagst.

Ik ben overigens erg tevreden over interieur Skoda Octavia. Mooie materialen, goede afwerking, logische bediening en geen kraakje in interieur te bekennen.
 
Het interieur vind ik persoonlijk één van de grote troeven van de Octavia2. Bij mij ziet het er ook na 53.000 km nog als nieuw uit (2 prille tienerkids). Er is geen spoor van slijtage te zien en geen rammeltje te horen. Als ik je een tip mag geven: kies voor het duo (leder/stof) interieur. Voor een kleine meerprijs heb je een bijna volledig lederen bekleding (behalve op de zitvlakken - niet zo warm in de zomer, niet zo koud in de winter) met comfortstoelen (betere steun dan de standaardstoelen, verstelbare lendensteun en allebei regelbaar in de hoogte) en electrische ruiten achteraan. Dit is naar mijn gevoel de optie met de meeste meerwaarde op mijn Skoda.
 

deindoop

Nieuw lid
Bedankt voor de feedback tot dusver ! Heeft iemand ook toevallig een open dak genomen ? Als ik kijk hoe deze af fabriek wordt geleverd, zit er aan de buitenkant een vilt randje rondom het raampje in het dak en ik vraag me af of dit groen wordt na verloop van tijd.
 

Michel

Forumguru
Mijn Fabia heeft zo'n dak en na verloop van tijd gaat dat vilt inderdaad groen uitslaan van de alg, dus dat zal bij de Octavia waarschijnlijk niet anders zijn. Maar het is uiteraard wel schoon te maken.

Eigenlijk hetzelfde effect dat je bij de ramen krijgt als je ze weinig open- en dichtdraait.
 
Het interieur vind ik persoonlijk één van de grote troeven van de Octavia2. Bij mij ziet het er ook na 53.000 km nog als nieuw uit (2 prille tienerkids).

Hier hetzelfde gevoel behalve de achterbank, daar zie je toch sporen van die tieners hoor (limonade, chocolade....)
Ik vind het interieur van de O2 strak en eenvoudig maar toch heel mooi. Het interieur van een Peugeot is veel te druk en te kitscherig voor mij. Ook de buitenkant is er serieus over voor mij.
Maar ja, over smaken en kleuren kan je niet discussiëren.
Met Skoda koop je wel een kwaliteitsauto waar ik hier bij Peugeot toch wel een beetje minder zeker van ben. Ik heb er nooit mee gereden maar je hoort niet veel goeds van franse auto's.
Volgens mij is de Peugeot ook een pak duurder.
 

Captain Hook

Forumguru
Bedankt voor de feedback tot dusver ! Heeft iemand ook toevallig een open dak genomen ? Als ik kijk hoe deze af fabriek wordt geleverd, zit er aan de buitenkant een vilt randje rondom het raampje in het dak en ik vraag me af of dit groen wordt na verloop van tijd.
Ben allergisch voor open daken. Waarom zou je een auto met (automatische) airco nemen en vervolgens een open dak?
In de volle zon wordt het alleen maar heter van binnen... (daarom heeft VAG op de duurste modellen ook van die zonnepanelen met zonneenergie koeling in de open daken)
Ook neemt het windgeruis toe, omdat er altijd extra wervelingen zullen ontstaan aan de buitenkant van je auto.
Daarnaast komt daardoor de binnenhemel naar beneden, waardoor je veel minder hoofdruimte hebt. In vrijwel alle auto's met zo'n fraai verzonken dak zit ik met m'n hoofd tegen die bult aan de binnenkant aan.
Maar sommigen vinden het mooi. :crazy:

En dat groen wordende vilten randje? Dat zie je wel meer bij auto's. Zo heeft de Toyota van m'n vrouw van die vilten randjes langs de ramen. En als je naar verhouding weinig rijdt en de auto veel in de schaduw geparkeerd wordt, is het gevolg van ons vochtige klimaat; algvorming :(


En dan het interieur. Juist dat sobere, dat strakke, geen tierlantijntjes, dat vind ik fraai aan de O2. Zelfs als ik in een Passat stap, dan denk ik, laat maar... (al die 'vieze' chromen randjes vind ik niks). En het materiaal van het dashboard is juist van dat fraaie, matte, dikke, zacht aanvoelende materiaal. Enig minpuntje vind ik die glimmende chromen deur ontgrendelhandels. Ook auto's met (al dan niet waaibomen- c.q. echt-) houtinleg, afgrijselijk. Liefst zie ik mat alu c.q. titanium tinten. Alles wat glimt, leidt af, of geeft spiegelingen bij bepaalde stand van de zon.

Zo zie je maar weer, alles is een kwestie van (persoonlijke) smaak.
 

Fabia

† In Memoriam
Ben allergisch voor open daken. Waarom zou je een auto met (automatische) airco nemen en vervolgens een open dak?

Ik vond het juist een ideale combinatie. Zeker als het begin lente is lekker met je dakje open rijden en de airco nog ff uit. Ook als je in een warme auto stapt doe je ff het dak open tot de warme lucht er uit is en dan dicht en de airco aan.
 

LenK

Forumguru
geen kraakje in interieur te bekennen.

Dan heb ik het niet getroffen. Mijn O1, O2 en mevr LenK's F1 waren niet rammelvrij en de F2 is dat ook niet. En die heeft pas 6500km gereden.

Ergens op het forum vind je ook nog mijn post over meerijden met de politie Felicia in Praag: die rammelde en kraakte zo hard dat je de motor nog amper hoorde.
 

breef

Lid
:ot: Mijn vectra is na 3.5 jaar nog helemaal kraakvrij, dat had ik niet verwacht van een Opel.

Nu maar hopen dat de superb kraakvrij blijft
 
Zo zie je maar weer, alles is een kwestie van (persoonlijke) smaak.

Maar die persoonlijke smaak wordt dan in elk geval door mij ten volle gedeeld! (Terwijl ik niet eens zo lang ben dat ik mijn hoofd zou stoten tegen een verzonken schuifdakrand in de hemelbekleding ...)

:winkie:
 

R_o_b_b_i_e

Nieuw lid
Mijn vorige wagen was een peugeot en als ik eerlijk mijn mening geef komt die troep nooit meer binnen. Niets dan miserie en rammelende plastic.

Geef mij maar mijn Octavia

Robbie
 

Falcon

Donateur
Hiervoor ook heelveel Peugeot gereden (206, 206sw, 307sw, 308) en ik kan niet anders zeggen dan dat er altijd wel iets mee was. Het interieur is ongelooflijk slijtage gevoelig.

Neem bijvoorbeeld de lendesteun (links).. daar schuur je elke keer bij langs.. naar 11.000 km was hier al flinke slijtage te zien. Heeft misschien iets met mijn postuur te maken, maar toch :)

Daarnaast moet je maar eens opletten op hoevaak de lampen van Peugeots stuk zijn.. elektra is gewoon bagger.

En over overhellen zal ik het maar niet hebben :)
 

Dutch

Actief lid
@deindoop. Ik neem aan dat je je vraag ook op het Peugeot forum gesteld hebt. Je krijgt hier natuurlijk niet een echt onafhankelijk advies :grin:

Ikzelf ben tevreden over de kwaliteit van het interieur van de Octavia. Alleen de bekleding (ik heb sportstoelen) is van mindere kwaliteit en vind ik minder mooi. De tip om voor duo-onyx bekleding te kiezen is dan ook een goeie. Helaas was dit niet mogelijk i.c.m. de sportstoelen.
 

TL@

Forumguru
De mijne heeft nu iets meer dan 16000km gelopen en kraakvrij is hij toch ook niet helemaal. Aan de deur rechts kraak iets en er zit ergens een piepje (kan zijn door de gebarsten voorruit die maandag vervangen wordt)

Ben er wel tevreden van, maar mocht toch wel minder kraken vind ik.
 

deindoop

Nieuw lid
Is inderdaad zo Dutch, maar toch interessant om te zien waar mensen allemaal mee komen. Ik kan op het model die ik op het oog hebt, de Ambition Business Line, geen duo Onyx nemen, alleen leer als alternatief wat weer een extra kosten post is (want de stof voelt slecht qua kwaliteit aan).
 

asdekoning

Nieuw lid
Is inderdaad zo Dutch, maar toch interessant om te zien waar mensen allemaal mee komen. Ik kan op het model die ik op het oog hebt, de Ambition Business Line, geen duo Onyx nemen, alleen leer als alternatief wat weer een extra kosten post is (want de stof voelt slecht qua kwaliteit aan).

Zelf heb ik ook getwijfeld tussen de 308 SW en de Octavia Combi. Uiteindelijk voor de Octavia gekozen vanwege de betere motor, (1.4 tsi t.o.v. de 1.6 van Peugeot), de 6- ipv 5 versnellingsbak en het interieur van de Peugeot en dan met name de stoelen achterin en de afwerking van de achterbak spreken mij niet aan. Daarnaast is de Peugeot erg duur in vergelijking met de Octavia (waar je dan wel weer een glazen dak voor krijgt).

Als ik jou was zou ik een offerte laten maken voor een Elegance én een Ambition Buss. Line. Heb ik ook gedaan en met de korting die de dealer mij gaf (geen inruil) scheelde het € 400 in het voordeel van de Ambition BL. Je kunt wel raden welke ik gekozen heb :winkie:!

Nog 4 weekjes wachten en dan rij ik in een Octavia Combi 1.4 TSI Elegance!!!
 

LenK

Forumguru
Hiervoor ook heelveel Peugeot gereden (206, 206sw, 307sw, 308) en ik kan niet anders zeggen dan dat er altijd wel iets mee was. Het interieur is ongelooflijk slijtage gevoelig.

Neem bijvoorbeeld de lendesteun (links).. daar schuur je elke keer bij langs.. naar 11.000 km was hier al flinke slijtage te zien. Heeft misschien iets met mijn postuur te maken, maar toch :)

Daarnaast moet je maar eens opletten op hoevaak de lampen van Peugeots stuk zijn.. elektra is gewoon bagger.

En over overhellen zal ik het maar niet hebben :)
En gek genoeg blijf je dan toch zo'n merk rijden.

Mevrouw LenK had dat met Fiat. Een paar Uno's, een paar Punto's.
Steeds weer mankementen en extra kosten en toch maar blijven kopen tegen beter weten in.
Had wel te maken met de dealer waarmee ze vertrouwd was. Die deed wel zijn best om de klant toch tevreden te houden.
Maar toen ze door de importeur, niet door de dealer, werd afgezouten met een garantiegeval heb ik er toch wat druk achter gezet om dat Fiat gedoe af te sluiten en een ander merk te kiezen.
Ze heeft toen zelf Skoda gekozen vanwege het model en rijdt nu de 2e Fabia.
 
Bovenaan Onderaan