tist
Actief lid
@tist Het kan ook dat er op een andere plek in dat deel van het circuit iets van een condensator zit, die zaken op een bepaalde spanning moet houden, bijvoorbeeld t.b.v. een geheugen (voor radio, of voor andere settings van bijv. clima ofzo) en dat die condensator anders leeg kan lopen via de voetverlichting. De diode hoeft dus niet vanwege de voetverlichting te zijn, maar vanwege een andere functie in dezelfde kring.
Zou kunnen maar dat moet dan wel een hele grote condensator zijn, want als je wagen dan een paar maand stilstaat zou je die instellingen kwijt zijn. En die zaken zijn al zo ver geëvolueerd dat dit echt niet meer van toepassing zal zijn, als je bv. een SD maanden ergens laat liggen zijn je bestanden nog steeds beschikbaar dus die slaat dat ook op zonder spanning, dus dat zal het wel niet zijn.
Bij mij was de diode open dus geen verbinding meer, ze zou ook wel eens kortgesloten kunnen zijn, voor het lampje maakt dat niet uit dat brand gewoon, ik vraag me dan wel af wat er zou gebeuren.
Als je een uitgebreid elektrisch schema hebt zou je dat misschien kunnen "uitvogelen" maar dat is heden ten dage niet meer bijgeleverd bij je wagen, is natuurlijk ook veel ingewikkelder dan vroeger zonder al die elektronica natuurlijk. En dan nog, je moet wel een degelijke kennis hebben van elektronica enz. om het te kunnen "lezen".
Het systeem "canbus" o.i.d. weet niet dat het op dit slaat, maar al die signalen voor stoplicht achterlicht knipperlicht enz dat men door 1 draad stuurt dient wel door de juiste lamp of led begrepen te worden.
kan met blok of zaagtand of sinus en wat nog meer gesuperponeerd op de gelijkspanning uitgelezen worden.
Hoe dit allemaal werkt is niet mijn interesse maar komt bij mijn weten bij onze huidige wagens aan de orde, als ik juist ben en dat voert te ver, maar kan wel een reden zijn van die diode.
Let wel ik veronderstel dit alles maar gedeeltelijk, ik weet wel iets van elektronica maar daar houd het mee op, alleen ben ik wel heel nieuwsgierig dus daarom dat ik dit aanhaalde