@Chatslet: ik zet grote vraagtekens bij de stelling dat er toch een diagnose wordt uitgevoerd op de binnenverlichting, overigens zie je dit effect ook bij auto's die geen lampdiagnose hebben. De verklaring is overigens vrij simpel: als de binnenverlichting wordt uitgeschakeld (handmatig, via timer of via deurschakelaar), dan staat er nog wel spanning op de plusdraad tussen schakelaar en lampje. Bij een gloeilamp lekt die lading zo weg, en is het lampje een fractie van een seconde later uit, bij een LED loopt er zo weinig stroom dat het wel 10-15 minuten kan duren voor die spanning zo ver is weggelopen dat de LED niet meer opgloeit. Overigens alle situaties die jij noemt, waar lampdiagnose plaats zou vinden, zijn precies de momenten waar je bij de interieurschakelaar op de deur, de binnenverlichting aan gaat.
Overigens detecteert het lampdetectie systeem volgens mij juist geen kortsluiting, maar checkt of er stroom loopt (te veel stroom zoals bij kortsluiting geeft dus geen foutmelding in de lampdiagnosesysteem, maar wel een doorgebrande zekering als het goed is). Dit is ook precies de reden dat je met lampdetectie andere LED's nodig hebt, met een parallel geschakelde weerstand zodat er voldoende stroom loopt om foutmeldingen in het lampdiagnose-systeem te voorkomen