invloed rijden op sneeuw met DSG?

turboturner

Nieuw lid
Ben sinds 3 weken in bezit fabia combi tsi 77kw Elegance met DSG (eerste Skoda).
Bevalt tot nu goed maar heb sinds de sneeuwperikelen het gevoel dat grip op weg wel erg weinig is. Voorheen Renault Modus gehad die daar naar mijn gevoel beter mee omging. Is dit bekend en zijn er tips?

MarcoO2

Forumguru
Zou dat niet eerder te maken hebben met de banden dan met de DSG? Welke banden heb je eronder zitten?

Welkom overigens, misschien leuk om je nog even voor te stellen op het meet & greet-gedeelte?

Noord26

Forumguru
Ik rijd nu Goodyear UltraGrip 7's op mijn Fabia Combi(handbak). Tov de vorige auto, Civic sedan met automaatbak (4 traps uit 1998) en dezelfde banden heb ik bij beide auto's voor mijn gevoel dezelfde hoeveelheid tractie.

Ik noem specifiek tractie, omdat de Civic over het algemeen een betere wegligging heeft als de Fabia Combi.

RogerS

Forumguru
Het is voor ook het eerste winterseizoen met een DSG en ik vind grip, met winterbanden, prima.

Rosinfield

† In Memoriam
Idem hier, ondanks zomerbanden geen enkel probleem gehad met rijden over sneeuw. Zaterdag heel stuk over versgevallen sneeuw gereden. Vooral niet teveel gas geven en dat is met de DSG ideaal. Vooral bij wegrijden, je hoeft niets anders te doen dan de rem loslaten!

NielsW

Lid
*LOL*.
Moet toch beter leren lezen.
Ik dacht dat de titel zei "Onder invloed rijden op sneeuw met DSG" Dat gaat nooit goed :D.

Maar denk verder dat het niet veel uitmaakt of je DSG hebt of handmatig. De verschillen zitten altijd in de ESP en ABS.

Rosinfield

† In Memoriam
Maar ik denk dat wat betreft het wegrijden vanuit stilstand in de sneeuw de dsg het (vaak) beter doet. Je kunt dat met handbak m.i. nooit zo mooi zachtjes en gelijkmatig doen als wanneer je gewoon je voet van de rem haalt en hij heel zachtjes begint te rollen.

Multi1100

Actief lid
Die van mij rolt overigens ook weg zonder gas te geven, in z'n 1 en 2, wat dat betreft is het net een diesel de 1.4 i.c.m. de overbrenging.

Gieliovd

Forumguru
Veel benzinemotoren en sowieso alle diesels (behalve sommige nieuwe CR's) rollen ook soepeltjes weg in z'n 1 zonder gas, zo ook gelukkig mijn nieuwe wagen! Lekker hoor! Maar ook heel veel zijn er zo gevoelig voor... bof en uit.

Ik reed in een pak sneeuw ook zo weg zaterdag in Den Haag op mijn zomerbandjes. Er stond 3 man voor het raam te kijken hoe ik mijn auto uitgraafde en hoe ik weg zou komen.

Gevoel is de sleutel. Niet clutch dumpen en gaan.

Rosinfield

† In Memoriam
hoeft ook niet, heb ik gemerkt afgelopen zaterdag. Zolang je rustig aan doet met het gas hoeft zelfs esp niet in te grijpen. En dat was met zomerbanden over een net volledig besneeuwde weg, over rotondes, een brug. Ik was echt zeer aangenaam verrast.

turboturner

Nieuw lid
De achtergrond van mijn vraag was eigenlijk of de ESP/ASR dat standaard bij DSG wordt meegeleverd niet het gevoel van weinig grip veroorzaakt bijv. door voortdurend correcties uit te voeren

Rosinfield

† In Memoriam
Nee, zoals ik al aangaf, als je rustig met gas en stuur doet en ook de rem zoveel mogelijk mijdt, grijpt het zelfs op een dikke sneeuwlaag niet in. Tenzij, dat buiten mij om gebeurt, maar ik neem toch aan dat zolang er geen lampje gaan branden het systeem niet in actie komt. Het lampje zag ik 1 x, gleed toen idd wel een beetje weg en bij gas los volgde netjes herstel.

Darkside

Forumguru
ik heb juist het gevoel meer grip te hebben. Dit niet omdat ik nu DSG heb. Maar juist ESP/ASR. En het is niet zozeer het optrekken. Dat gaat altijd wel goed. Met/zonder DSG of met/zonder ESP/asr. Maar het is juist de bocht om etc waar ik meer voel dat de auto in de richting blijft gaan waar ik hem wil hebben dan dat hij door glijdt richting uiteinde bocht.

Maar verder dus geen enkel probleem met wegrijden in de sneeuw of op ander glad wegdek gehad met DSG.

turboturner

Nieuw lid
Kom toch nog een keer terug op onderwerp.
Laast volledig uit de bocht gegaan, gelukkig bij lage snelheid en geen tegemoetkomend verkeer.
Daarom winterbanden besteld bij de dealer.
Blijkt nu dat deze niet passen op TSI uitvoering maar wel op greenline (verraste dealer ook).
Dus opnieuw in de wachtstand voor winterbanden.
Zijn hier ook ervaringen mee en welke maat past dan wel?

@turboturner, even kijken in het 'grote winterbanden-topic' daar staat alle info in v.w.b. de bandenmaat voor normaal gebruik of eventueel met sneeuwkettingen.
Ook in het instructieboekje staan de diverse maten in.

turboturner

Nieuw lid
Lijkt inderdaad logisch naar instructieboekke te verwijzen.
Maar daar (blz 183) staat slechts een verwijzing in naar de bij de auto behorende documentatie.
Niet ontvangen dus!

Bovenaan Onderaan