Irritatie ruitenwissers

Maarten

Forumguru
Zoals iedereen ondertussen wel weet ben ik erg tevreden over mijn nieuwe Fabia!
Maandag gaat hij voor de 1000km beurt even naar de dealer. Men kijkt meteen even naar de windruis bij de deur. Ook heb ik het gevoel dat hij niet lekker in zijn eerste versnelling gaat. Kleinigheidjes.

Wat me wel opvalt en erg irriteert is de ruitenwissers. Als ik de ramen heb gewist, met regen of na het sproeien dan blijven er continu druppels van de linker ruitenwisser omhoog komen. Hierdoor moet is steeds weer opnieuw wissen.

Herkenbaar voor Fabia II rijders?

Maandag gaat hij voor de 1000km beurt even naar de dealer. Men kijkt meteen even naar de windruis bij de deur. Ook heb ik het gevoel dat hij niet lekker in zijn eerste versnelling gaat. Kleinigheidjes.

Wat me wel opvalt en erg irriteert is de ruitenwissers. Als ik de ramen heb gewist, met regen of na het sproeien dan blijven er continu druppels van de linker ruitenwisser omhoog komen. Hierdoor moet is steeds weer opnieuw wissen.

Ja dat is inderdaad herkenbaar

chelmi

Nieuw lid

Ok eigelijk nooit op gelet maar nu je het zegt moet je meerdere keren wissen... ga er nu op letten...

Rolle

Senior Member
Niet alleen herkenbaar voor Fabia rijders, heb er d8 ik in de O2 wel wat last van. Volgnes mij heb je er bij alle auto's wel wat last van. Heeft te maken met het feit dat de ruitenwisser voor de passagierszetel (de rechtse) het water omhoog veegt, dit water wordt dan door de linkerwisser (chauffeur) naar beneden geduwt waar het door de luchtstroming vanonder geduwt wordt en in het midden van de ruit naar boven geblazen wordt.

Enkel bij de oude Merc van mijn vrouw (1 wisser voor de ganse ruit) had ik er geen last van.

Ga er nog eens specifiek op letten maar is alweer enige tijd geleden dat ik nog in de regen gereden heb en mijn wissers moest gebruiken (heb r**n-X op mijn ruiten zitten, dan heb je geen wissers nodig)

Maarten

Forumguru
Ik moet je eerlijk zeggen 'Rolle' dat mijn oude Fabia hier geen enkele last van had.

Maar wel herkenbaar dus. Dan is er vast niets aan te doen.

Maarten

Forumguru
Jij hebt er geen last van?
Hmm, dan ga ik het inderdaad maar even melden.
Ik zou alleen niet weten waar het aan ligt.

Rolle

Senior Member
Heb gisteren nog eens in de regen gereden en het valt inderdaad best wel mee. Het is niet zo dat er een hele stroom water onder de ruitenwisser vandaan loopt, het is meer dat het water wat naar beneden gewist wordt reeds in de neergaande beweging gedeeltelijk naast de ruitenwisser terecht komt.

Maarten

Forumguru
Zoals de laatste schrijver het beschrijft is het bij inderdaad nt.
Bij mij waait het in druppels terug omhoog de ruit op, hierdoor moet ik nog een keer of vier nawissen.

Roco

Lid
mis ik iets??
ik erger mij er ook aan, maar alleen als het regent.

hmmm, ik erger mij dus aan de regen.

Ik heb mini, renault, ford en volkswagen gereden.
Ik had altijd last van opwaaiende druppels ed.
en ruitoplopend water.
is toch niets vreemds aan...beetje water?

tlpeter

Actief lid
Ik heb er ook last van
Als bijvoorbeeld de ruit vies is (bij droog weer) en stevig sproei dan moet ik zeker 4 a 5 keer na wissen om het nog een beetje droog te krijgen
En als de ruit dan niet helemaal schoon wordt dan wordt deze weer vies op de droge plekken !

Maarten

Forumguru
Water bij regen is niet vreemd. dat klopt.
Maar zoals ik eerder omschreef had ik er bij mijn oude Fabia totaal geen last van en nu wel. Dat viel me op.

EdK

Forumguru
Tja waar praten we nu over met zijn allen ??
Ehhhhhh , ja een natuurverschijnsel !
Als ik iets laat vallen dan valt het altijd naar beneden en niet naar boven !

En als je rijd in je wagen wordt de wind over je wagen heen geduwd , maw het rest water achter de wissers zal ook die weg volgen !

De oplossing is er trouwens ook hoorrr, als je je ruitenwisservloeistof met wissers gebruikt even stoppen totdat de ramen weer gedroogd zijn en dan weer verder rijden !
dan heb je namelijk geen opspattende druppeltjes meer !!:D:D

Maarten

Forumguru
Het was een serieuze vraag, waar nu een beetje lacherig over gedaan gaat worden.

Nogmaals; het viel me op dat er meer water terug omhoog kwam dan bij mijn vorige auto.
Ik vind het vreemd dat ik zes keer na moet wissen als ik mijn ramen heb gesproeid.

MarcoO2

Forumguru
Terecht, het is ook vreemd als het in een meer dan normale hoeveelheid gebeurt. Heeft de dealer er iets over te zeggen misschien?

Bovenaan Onderaan