Is deze offerte ok?

Heb een offerte aangevraagd voor wat beter geluid in mijn o2 waar de columbus in zit met standaard boxen voor en achter. Zijn er hier mensen met ervaring over de apparatuur uit de offerte? En is het totaal bedrag een beetje normaal of niet?

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1413056575436.png
    uploadfromtaptalk1413056575436.png
    277,9 KB · Weergaven: 165

Bakkertje

Forumguru
Ik weet niet of je een beetje handig bent, maar het zijn redelijk pasklare componenten, het monteren zou je prima zelf kunnen doen (wat bijna de helft van het bedrag is).
Verder zou ik persoonlijk als je een dergelijke ingreep gaat doen ook de luidsprekers in de deuren versterkt aansturen. In de offerte is enkel een versterker voor de sub opgenomen (die zit erin).
Woofer:
http://www.guenstiger.de/Produkt/Hertz/Dieci_DBA_200_3.html
Composet:
http://www.guenstiger.de/Produkt/Gladen/M_165.html
Demping (loodbitumen)
http://www.speakerland.nl/index.php...ct_id=931&virtuemart_category_id=48&Itemid=92

Alles bij elkaar zou je de onderdelen uit de aanbieding voor +/- 300 euro aan kunnen schaffen.
De gladen luidsprekers zien er op papier goed uit, heb je ze ook gehoord (het liefst in een soortgelijke auto)?

Wat wil je met de upgrade bereiken en wat voor een budget heb je voor ogen?

Ik kan wel wat zelf knutselen vorige auto heb ik ook alles zelf aangelegd dus nu zou dat ook moeten lukken weet alleen niet zo goed hoe ik de actieve woofer moet aansluiten op de columbus. Verder de stroom direct vanaf accu moet wel lukken. Dat met bitumen zal ook nog wel lukken denk k. Verder ik wil niet meer dan 500 euries uitgeven. Kabels voor speakers in deuren zitten er al in. Heb de composet al gehoord zonder demping weliswaar dus met demping nog beter. Maar als k 500 euro als budget heb moet ik dan wel deze sets kopen of hebben jullie dan ander advies? En idd ik zal van de week nog eens wat offertes vragen.

milanseegers

Forumguru
Als hifi (stereo) liefhebber weet ik dat duurdere woofers, tweeters en/of versterkers niet per definitie beter geluid zullen geven. In sommige gevallen kan het zelfs teleurstellend uitpakken. Voor ècht goed geluid moet je zoeken naar onderdelen die op elkaar (en de akoestiek van je auto) afgestemd zijn.

Je zegt dat je je Columbus systeem er in houd. Ik zou daarom zoeken naar drivers die hier goed mee samen werken. Wat zijn de karakteristieken van deze versterker? Schel/Vol? Aggressief/vlak? Etc.... Je luidsprekers zouden dit kunnen of moeten complementeren.

Met het aangeboden merk heb ik helaas geen ervaring...

snapo6

Senior Member
Als je budget € 500 is dan zou ik aanraden componenten (na vergelijkend waren onderzoek) uit te zoeken/kopen en zelf installeren. Ga ook naar een zaak met een goede service die je goed kan adviseren mbt aansluiting op de Columbus.
Weliswaar niet gelijk om de hoek maar vanuit EMMA goede verhalen over CSC Geldrop te Geldrop, Mobile Emotions te Woerden of Schut Car Systtems te Arnhem.
Qua demping zou ipv loodbitumen zelfklevende demping rubber gebruiken van STP/Silent Coat of Dynamat.

NB. Op zich is Gladen een goed merk maar er is meer, ga nog wat luisteren en praten.

Noord26

Forumguru
Als ik jou was zou ik dan gaan voor alleen een actieve sub welke je aanstuurt via speaker-level ingang (aan-uit) en op de actieve sub zelf, met eventueel een draaiknopje los ergens voorin, de sterkte daarvan. Vervang dan de compo-set voor door speakers die een hoog rendement hebben icm een goede demping. Zoiets als een Hertz compo setje.

Dit is qua inbouw ook lang niet zo ingrijpend. Je hoeft heel de Columbus niet los te halen. Alleen speakers in de deuren te vervangen en demping aanbrengen en als extra de sub installeren welke je helemaal naar smaak kan regelen.

Bedankt allemaal voor de antwoorden ben er wel uit dat ik het zelf ga inbouwen. Dat moet wel lukken en anders hulp genoeg op t forum. Speakers in de deuren moet geen probleem zijn aangezien kabels er al lopen. En dan kan k gelijk de demping erin maken. Verder de actieve sub aansluiten lijkt me weer wat lastiger maar daar kan k van nog wel info vinden oo t forum. Enne als k jullie mag vragen wat hebben julie zelf in de auto zitten welke sets en wat waren de kosten daarvoor. Als julie goeie ervaringen hebben kan ik daarmee verder en ga k eens info halen bij mobile emotions in woerden (thx voor de hulp snapo6)

Vanenkelen

Forumguru
Ik heb een tijdje geleden (noodgedwongen) mijn speakers voor vervangen door Gladen M165 (zie dit topic) en ze bevallen me goed. Ik heb de speakers achter nog niet vervangen, maar het mooie is dat ik ze daardoor wel kon vergelijken. Even met de fader spelen en je hoort het verschil heel goed. De Gladens klinken helderder (het lijkt alsof bij de originele speakers er watten in de luidsprekers zitten, ze klinken veel doffer). Het was wel even wennen en heb ook de hoge tonen iets teruggedraait in de equalizer van mijn Zenec navisysteem.

Ik heb geen dempingsmateriaal gemonteerd en daar heb ik eigenlijk wel wat spijt van. De boel begint bij hoger volume toch wel rap te resoneren en dat was wellicht te voorkomen geweest.

Edit: oh en @Joske en @ertromp hebben in dat topic ook mooie (de)montage schema's geupload waarmee je aan de slag kunt (mocht je dat handig vinden).

Net even bij een maat geweest die ook in het bezit is van een octavia en hij heeft zowel de speakers van de voor en achter deuren vervangen door de GLADEN M165 en ik moet zeggen vond het geluid prima klinken. beter als de standaard speakers die ik nu nog heb. @Vanenkelen bedankt ik heb jou topic ff gelezen en de montage schema's gedownload. de speakers in de deuren lijkt me nu geen probleem meer. en ik denk dat zodra ik weer salaris heb ontvangen 2 setjes GLADEN M165 ga bestellen. Daarna ga ik wel weer eens voor een actieve subwoofer kijken. heb alleen ff geen idee hoe ik die zou moeten aansluiten op de columbus. Neem aan dat bij een actieve woofer ook een stroomkabel getrokken moet worden vanaf de accu en een aarde draad om het chassis van de auto maar een aparte sub uitgang zit er niet op de columbus waar moet ik dan de sub op aansluiten? Enne ist makkelijk de stroom kabel vanaf de accu naar binnen te krijgen?

Bakkertje

Forumguru
om de sub aan te sturen zul je een aftakking moeten maken van de speaker kabels. deze voer je dan naar achteren en sluit je dan aan op een versterker met een high level input. Die maakt daar intern dan het juiste ingangsniveau van.

Momenteel heb ik zelf alle origineel, daarvoor een monoblock van Audison lr1140 voor de sub. Een mtx thunder 250 versterker voor de dls composet voorin. Subwoofer zelf gebouwd op basis van een vifa langeslag woofer. Dat is een dubbelspoels uitvoering en icm met het monoblock van Audison goed voor 126 dB, meer dan genoeg zullen we maar zeggen. Maar goed die woofer moet ook in een kist van minimaal 63 liter wat dan weer 10% van je kofferbak is :D

Overigens vind ik het laag prima nu met de originele speakers.

Ik zo als ik jou was beginnen met de luidsprekers inderdaad en dan eerst eens kijken hoe dat bevalt, als je dan meer laag wil kun je alsnog een woofer inbouwen.

overigens is de plek van de 16cm units bijzonder vervelend in de O2 (en in m'n Superb) die zitten bij je zitvlak in plaats van voor je.. als je echt handig bent en het aandurft zou je nog een 3 weg systeem kunnen overwegen en dan de middentoner voorin de deur plaatsen.

snapo6

Senior Member
Als deur bekleding toch eraf is kun je dit gelijk meepakken, Silent Coat starter kit demping, kost 20 euries en zou genoeg moeten zijn voor 2 deuren.

Ga ik zeker doen snapo6 composetjes zijn besteld nu ff wachten en dan 2x de silent coat starterkits voor de deuren em dan gezellig eens een zaterdagje knutselen binnenkort overigens wacht k nu ook op instaplijsten die k besteld heb dus ook die kan k snel inbouwen

Vanenkelen

Forumguru
Ga ik zeker doen snapo6 composetjes zijn besteld nu ff wachten en dan 2x de silent coat starterkits voor de deuren em dan gezellig eens een zaterdagje knutselen binnenkort overigens wacht k nu ook op instaplijsten die k besteld heb dus ook die kan k snel inbouwen
Hou ons op de hoogte! Liefst met wat foto's. Wil zelf ook de achterkant nog eens vervangen en wellicht ook demping plaatsen, ik ben benieuwd naar je aanpak!

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan