Ik rij ongeveer dezelfde afstanden en toch voor een 1.2TDI gekozen. Door het lage gewicht en het daardoor relatief lage wegenbelasting tarief kom ik ten opzicht van een benzine variant bij 12000km al voordeliger uit. Puur vaste lasten dus. Geen afschrijving etc. Dat het pas vanaf 25000km voordeliger is klopt van geen kanten. Ik tel het even simpel uit:
1.2 TDI Wegenbelasting € 88m- per maand= € 1056,- per jaar. 12000km met gemiddeld 1:20 (kan zuiniger weet ik) zijn 600liter x € 1,25 = € 750,- Verzekering in mijn geval all-risk € 348,-. Bij elkaar opgeteld (1056+750+348) kom je dan uit op € 2154,-
1.4 Wegenbelasting € 33,- per maand= € 396,- per jaar. 12000 met gemiddeld 1:13 (kan ook zuiniger weer ik maar dit is het gemiddelde wat we de afgelopen 2,5 jaar met een 1.4 hebben gereden) zijn 923 liter x € 1,59 = € 1467,- Verzekering all-risk 345,-. Bij elkaar opgeteld (396+1467+345) kom je dan uit op € 2208,-
Hier zal he totale kilometrage op ongeveer 15000-17000 uitkomen dan kan ik elke 2 jaar een nieuwe EGR kopen en ben ik nog voordeliger uit.
Als je af en toe wat langere afstanden rijdt zou het geen probleem moeten zijn, als de EGR dan een keer aan de beurt komt is dat maar zo. De benzinevarianten hebben ook zo hun problemen, puur voor de EGR hoef je het niet te laten dus. Een 1.2 of 1.4TSI komt er hier dus absoluut niet in, daarin is mijn vertrouwen volledig weg. Ik moet zeggen dat ik wel een stuk snelweg rij naar mijn werk dus op de 15km enkele reis wordt de auto wel redelijk warm (voor zover dan kan op zo'n afstand).
Let wel dat dit alleen voor de fabia opgaat, als we voor een octavia waren geweest kijken was het zeker een bezine geworden, die zijn in de diesel variant weer extreem duur in de wegenbelasting.