Is het verstandig

remco81

Nieuw lid
Goedendag.
Ik ben opzoek naar een nieuwe auto.
Kwa kosten plaatje kom ik uit bij de skoda fabia combi greenline 1.2 tdi .
Heb al een paar mooie gezien uit 2011 .
De ritjes die veelal worden gereden zijn 2 km naar kinderopvang en dan 10 km naar werk .Doe ik er verstandig aan om dan voor deze auto te kiezen.Gezien de problemen die ik lees met kapotte egr systemen.

Bedankt alvast.
 

Hymer

Nieuw lid
Waarom een diesel voor zo weinig km, wil je Mark Rutte spekken. Een Nissan Note is ook een leuk autootje, of is dit vloeken in de kerk ha ha
 

Kogamyata

Senior Member
Zo @Noord, goed bezig, petje af. Maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.

@remco81 Hallo, Als je zo'n korte afstandjes rijdt, is het idd zoals anderen opmerken niet verstandig om te dieselen. Eigenlijk, maar dat is mijn mening, zou je 'n zo klein mogelijke motor moeten kiezen omdat die eerder warm zijn. Te denken valt dan als je in de historie gaat aan Subaru mini Jumbo 600 cc, Daihatsu Cuore 800 cc, Suzuki Alto 800 cc of 'n race-eend etc. Alle tegenwoordige milieuvriendelijke auto's gebruiken zoveel mogelijk warmte voor de aandrijving en komen pas na 4 a 5 km afhankelijk van buitentemperatuur, op bedrijfstemperatuur d.w.z. dat dan pas de thermostaat open gaat en er enige verwarming aan 't interieur kan plaatsvinden.

Maar de Fabia met klene 1000 cc benzine motor is 'n goede optie en de combi heeft erg veel ruimte. EGR problemen komen bij benzineauto's niet zo snel voor. Wel de binnenventilator als die vervangen moet worden kan dat € 700,- kosten omdat 't dashboard er helemaal af moet. Maar daar is op dit forum 'n foefje voor.

Succes, Joop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Testedoene

Forumguru
Geen diesel kopen, dat is echt vragen om problemen hoor!
Probeer een 1.2 TSI te vinden. Daar ga je veel plezier aan hebben (ketting checken!)
 

remco81

Nieuw lid
Bedankt voor de reacties.
Maar rijd zo'n 17000 km per jaar.
Dus vandaar me interesse naar de diesel .
Heb wel een stationwagen nodig 2 de is op komst dus de ruimte is wel nodig.
Ga vanavond maar op zoek naar zuinige benzine stationwagen.
 

Testedoene

Forumguru
Wij hebben op 2,5 maand dik 4000 km's. Uiteraard rij je er meer mee in de eerste maanden maar toch vermoed ik dat ik (mede door de vakantie die voor de deur staat) op jaarbasis ook ergens tegen de 20.000 km zal eindigen.
Mijn diesel had problemen door de grotendeels korte afstanden: vliegwiel defect (trillen bij regeneratie), injectoren tegen de limiet, start-stop die hierdoor niet meer werkte (?) en een roetfilter die het bijna had...
Mijn 1.6 CR TDI verbruikte beduidend meer dan mijn huidige TSI! De TSI kan ik gemakkelijk onder de 7 liter houden ondanks de vele korte afstanden! Op langere afstanden kom ik aan 5,8-6,3 uit. Ik ben heel blij met deze waarden gezien mijn "spaar"dieseltje toch op 7,6 uit kwam (cruise aan tegen 120 was 6,7 liter/100 km!!!)
 

peterrapid

Forumguru
Denk dat dieselen zeker in Nederland pas interessant was vanaf 25K per jaar en zoals reeds vermeld was door 1 van onze leden vooral de korte afstanden maken dat je extra kosten kan verwachten. In belgië ligt het omslagpunt (zelfs al beweerd VAB anders) op 17K voor een diesel (dit wel zonder rekening te houden met extra kosten bij korte afstanden)
 

punicajack

Actief lid
Ik doelde op het feit dat @Rosinfield zei dat hij wel lange afstanden rijdt (dus geen extra kosten daardoor verwacht) en 20.000 per jaar rijdt en beslist niet gaat dieselen.

Ik heb veel gerekend, ik kom echt niet op 25.000 km per jaar als ik het verbuik met de belasting tegen elkaar af zet. Eerder 18.000 km. Dat meegerekend dat vaak de dieselversie nog in een zwaardere belasting klasse komt omdat de modellen vaak zwaarder zijn. Ik heb dan niet meegerekend wat het verschil in aanschafprijs is, want 2ehands zag ik daar eigenlijk geen verschil in (ik keek naar Octavia's van 2011 tussen de 100.000 en 150.000 km) en ik denk dat met een hogere km-stand een diesel ook meer waardevast is, maar dan wordt het een erg complex model.

Ik dacht misschien Rosinfield doelde op een niet financiele reden en daar was ik nogal geinteresseerd naar :jaja:. Niet dat het me keuze gaat beinvloeden, heb mijn 1.6 tdi nog niet zo lang;). Wij rijden vooral lange stukken (familie woont minimaal op 70 km afstand) en we komen al 5 jaar boven de 25.000 per jaar, zodoende kwamen wij op de keuze.

Sterker nog, we reden een fiesta 1.4 benzine uit 2002 die verbruikte 1:14.5 gemiddeld met maar 998 kg. Die kostte ons per km meer dan de O2 ons nu zou moeten kosten, mocht het verbruik zo rond de 1:20 blijven bij 25.000 km/jaar.

Ik denk dat alle benzine-rijders best blij mogen zijn met de diesel-rijders, die spekken aardig de wegenonderhoud staatskas (tenminste, ik hoop maar dat het daarvoor gebruikt wordt).
 

emiel10

Senior Member
Ik rij ongeveer dezelfde afstanden en toch voor een 1.2TDI gekozen. Door het lage gewicht en het daardoor relatief lage wegenbelasting tarief kom ik ten opzicht van een benzine variant bij 12000km al voordeliger uit. Puur vaste lasten dus. Geen afschrijving etc. Dat het pas vanaf 25000km voordeliger is klopt van geen kanten. Ik tel het even simpel uit:

1.2 TDI Wegenbelasting € 88m- per maand= € 1056,- per jaar. 12000km met gemiddeld 1:20 (kan zuiniger weet ik) zijn 600liter x € 1,25 = € 750,- Verzekering in mijn geval all-risk € 348,-. Bij elkaar opgeteld (1056+750+348) kom je dan uit op € 2154,-

1.4 Wegenbelasting € 33,- per maand= € 396,- per jaar. 12000 met gemiddeld 1:13 (kan ook zuiniger weer ik maar dit is het gemiddelde wat we de afgelopen 2,5 jaar met een 1.4 hebben gereden) zijn 923 liter x € 1,59 = € 1467,- Verzekering all-risk 345,-. Bij elkaar opgeteld (396+1467+345) kom je dan uit op € 2208,-

Hier zal he totale kilometrage op ongeveer 15000-17000 uitkomen dan kan ik elke 2 jaar een nieuwe EGR kopen en ben ik nog voordeliger uit.

Als je af en toe wat langere afstanden rijdt zou het geen probleem moeten zijn, als de EGR dan een keer aan de beurt komt is dat maar zo. De benzinevarianten hebben ook zo hun problemen, puur voor de EGR hoef je het niet te laten dus. Een 1.2 of 1.4TSI komt er hier dus absoluut niet in, daarin is mijn vertrouwen volledig weg. Ik moet zeggen dat ik wel een stuk snelweg rij naar mijn werk dus op de 15km enkele reis wordt de auto wel redelijk warm (voor zover dan kan op zo'n afstand).

Let wel dat dit alleen voor de fabia opgaat, als we voor een octavia waren geweest kijken was het zeker een bezine geworden, die zijn in de diesel variant weer extreem duur in de wegenbelasting.
 
Laatst bewerkt:

oetje

Actief lid
Ik denk dat alle benzine-rijders best blij mogen zijn met de diesel-rijders, die spekken aardig de wegenonderhoud staatskas (tenminste, ik hoop maar dat het daarvoor gebruikt wordt).

helaas denk ik dat er maar een heel klein gedeelte van de wegenbelasting echt naar wegenonderhoud en aanleg gaat.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou, laat ik het zo zeggen. Naast de financiële twijfelachtigheid, is het natuurlijk ook zo dat ik dan wel een diesel zou willen die qua vermogen ongeveer hetzelfde doet. Maw, ik zou dan niet voor een Fabia 1.2 diesel gaan en daardoor veel duurder uitkomen om iets van mijn gading te vinden
En in het geval van de vorige auto, was dat natuurlijk ook zo (Yeti 1.2 tsi).
 

emiel10

Senior Member
1.4 benzine (geen tsi) en 1.2 TDI zijn redelijk vergelijkbaar. Hiervoor 2,5 jaar een 1.4 bezine gereden en die was net zo traag. Heb de auto ook gekocht om de ruimte en de maandlasten en niet om de snelheid, als ik wat sneller wil rijden pak ik mijn A3 wel of de motor.
 

punicajack

Actief lid
Let wel dat dit alleen voor de fabia opgaat, als we voor een octavia waren geweest kijken was het zeker een bezine geworden, die zijn in de diesel variant weer extreem duur in de wegenbelasting.
Die 1.2 TDI is inderdaad een compact blokje, maar is het wel eerlijk om een 1.2 TDI met een 1.2 of 1.4 tsi te vergelijken, zit een aardig vermogensverschil in. Edit: Ok, je had het niet over de tsi zeg je net.

Bij een Octavia is het verschil groter, dus moet je op de 18.000 per jaar zitten, maar extreem duur in wegenbelasting is denk ik een verkeerde term. De Golf, Passat en bijv Ford Mondeo, zitten weer 1 klasse hoger. En vergelijkbaar met de Octavia of zelfs iets kleinere modellen Megane en Focus zitten in dezelfde klasse.

Ik had een klein simpel excel-bestandje gemaakt waarin ik een de data kon invoeren en het berekende wat goedkoper was bij welke km-stand. Ik wil het wel uploaden, maar excel formats zijn niet toegestaan. Voor het verbruik pakte ik zegmaar het gemiddelde wat er bij http://www.autoweek.nl/verbruiksmonitor over bekend was.

Nou, laat ik het zo zeggen. Naast de financiële twijfelachtigheid, is het natuurlijk ook zo dat ik dan wel een diesel zou willen die qua vermogen ongeveer hetzelfde doet. Maw, ik zou dan niet voor een Fabia 1.2 diesel gaan en daardoor veel duurder uitkomen om iets van mijn gading te vinden
En in het geval van de vorige auto, was dat natuurlijk ook zo (Yeti 1.2 tsi).
In jouw geval (Yeti) bereken ik een omslagpunt van 16.000 km, dan heb ik de 1.2 tsi met de 1.6 tdi vergeleken.

diesel: 1312 (belasting) + (0.055 (L/km) x 16000 (km) x 1.303 (dieselprijs) = 2458.64
benzine: 560 (belasting) + (0.075 (L/km) x 16000 (km) x 1.585 (benzineprijs) = 2462

Ik heb ff geleden de huidige brandstofprijzen opgezocht, kan weer iets veranderd zijn maar toch.
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
*knip*
Hier zal he totale kilometrage op ongeveer 15000-17000 uitkomen dan kan ik elke 2 jaar een nieuwe EGR kopen en ben ik nog voordeliger uit.

Als je af en toe wat langere afstanden rijdt zou het geen probleem moeten zijn, als de EGR dan een keer aan de beurt komt is dat maar zo. De benzinevarianten hebben ook zo hun problemen, puur voor de EGR hoef je het niet te laten dus. Een 1.2 of 1.4TSI komt er hier dus absoluut niet in, daarin is mijn vertrouwen volledig weg. Ik moet zeggen dat ik wel een stuk snelweg rij naar mijn werk dus op de 15km enkele reis wordt de auto wel redelijk warm (voor zover dan kan op zo'n afstand).
Wat de kosten in NL betreft kan ik niet oordelen maar uit mijn eigen persoonlijke situatie kan ik wel zeggen dat we wegens mijn vrouw haar dagelijkse route met de laatste 2 diesels zware problemen gekregen hebben:

-Xsara Picasso 1.6 HDI 81kw: vliegwiel kapot en injectoren kapot. EGR ook aan de beurt geweest
-Passat 3C 1.6 CR TDI: eveneens soortgelijke miserie zoals reeds eerder aangehaald.

Een zware aderlating voor het budget, dat kan ik u verzekeren.

Momenteel rij ik zelf ook nog met een diesel. Woon-werk is ongeveer 2x15km/dag met 50% autosnelweg erbij. Deze wagen rijdt ongeveer 15.000 km's per jaar en voorlopig kan ik er niet van klagen... Uiteraard heb ik niet dezelfde route.
De ettelijke keren dat ik een schokkende regeneratie aan mijn been had als ik eens toevallig de Passat nam waren niet aangenaam te noemen. Toekomen op het werk en dan opnieuw mogen vertrekken om nog eens 15km af te malen tot de regeneratie achter de rug was... Thuis komen en de auto nog een kwartiertje mogen laten stationair draaien (kinderen moeten tegen dat uur dringend in bed dus geen tijd meer om nog te gaan cruisen)

No thanks. Ik heb tijdens de laatste 20 jaar nochtans honderdduizenden km's afgelegd met een diesel en rij eigenlijk ook liever met een koppelrijkere diesel maar toch... Geen diesel meer voor mij! Of toch geen EURO5/6-diesel... ze knijpen die gewoon de strot dicht....
 
Laatst bewerkt:

emiel10

Senior Member
We rijden ook niet alleen de korte stukjes, zitten ook geregeld ritten van 100-150km tussen. En ik heb met mijn bezine 1.8 ook het vliegwiel kapot gehad met nog geen 100.000km op de teller.. Het zal altijd een gok blijven. 1.2 of 1.4tsi met allerlei kettinggezeik kost je nog veel meer. Zijn er zonder problemen, zijn er met problemen... Heb nu de gok gewaagd met een diesel en we zien wel. Iedere motor heeft tegenwoordig wel iets. Alleen de 10.000 andere motors die het gewoon goed doen en waarvan niks op een forum staat hoor je niks...
 
Bovenaan Onderaan