Is het verstandig

Testedoene

Forumguru
We rijden ook niet alleen de korte stukjes, zitten ook geregeld ritten van 100-150km tussen. En ik heb met mijn bezine 1.8 ook het vliegwiel kapot gehad met nog geen 100.000km op de teller.. Het zal altijd een gok blijven. 1.2 of 1.4tsi met allerlei kettinggezeik kost je nog veel meer. Zijn er zonder problemen, zijn er met problemen... Heb nu de gok gewaagd met een diesel en we zien wel. Iedere motor heeft tegenwoordig wel iets. Alleen de 10.000 andere motors die het gewoon goed doen en waarvan niks op een forum staat hoor je niks...
Laat ons voor uw en mijn welzijn en frustratiegehalte duimen voor een probleemloze TSI voor mij en een probleemloze TDI voor jou! De kettingproblemen zouden momenteel grotendeels achter de rug moeten zijn...
Inderdaad, negatieve zaken worden gemeld maar de positieve jammer genoeg niet. Tevens zoeken de mensen met problemen of opmerkingen hun heil op een forum en zijn de mensen zonder problemen niet op zoek naar vragen of antwoorden...

Verduidelijking om misverstanden te vermijden (zie verder in dit topic): ik bedoel dit zeker niet negatief! Ik wil hiermee gewoon zeggen dat de meeste mensen zich op een forum registreren om een oplossing voor een probleem te vinden dan dat ze dit doen om spontaan lof te geven over hun product. Dat zo lijkt alsof bijvoorbeeld alle TSI-motoren kettingproblemen hebben omdat je geen feedback krijgt over de 99% goede motoren maar enkel de 1% problemen ziet.
 
Laatst bewerkt:

Testedoene

Forumguru
Klopt. In België is de 1.2 TSI maar eventjes meer dan 2500 euro goedkoper dan de 1.6 TDI. Maar de restwaarde is momenteel nog altijd hoger voor een TDI dan voor de even goede TSI hoor @Rosinfield . Dit compenseert het ook wat, helaas...
 

punicajack

Actief lid
Ik had inderdaad verwacht dat de aanschafprijs van een diesel een stuk hoger is dan een benzine het hetzelfde vermogen, maar bij de octavia's van 3-4 jaar oud heb ik dit nauwelijks gemerkt.

Ik denk wel dat er vaak nog gedacht wordt (ik dacht namelijk hetzelfde) dat je nog richting die 30.000 km moet gaan terwijl dat echt niet zo is. Maar om het echt precies te berekenen waar je voordeliger mee uit bent dan moet je in de toekomst kunnen kijken m.b.t. de reparatiekosten en restwaarde, dus we zullen het wel nooit exact weten.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, ik heb het ook over een nieuwe auto ;)
Anderzijds zie je bij 2e hands wel weer een behoorlijk verschil in kilometrage natuurlijk
 

Kogamyata

Senior Member
@remco81, Nieuwe auto uit 2011?
Als je gebruikt zoekt, dan is de Diesel goedkoper in aanschaf dan de benzine. Het dieseltje rijdt super. Kijk bij ex-lease bedrijven. Meestal boven de 100.ooo km en kijk of EGR en Binnenventilator vervangen is, dan kun je er in jou situatie weer 6 jaar tegen of 100.000 km +. De rest heb ik gezegd.

Groeten en succes,

Joop.
 

Spierings

Forumguru
Zie alleen maar opmerkingen over de egr.

Maar met heel veel korte stukjes is het ook niet bepaalt goed voor het roetfilter. Zal ook veel moeten regeneren ( als hij daar de tijd voor krijgt).

Simpelweg de egr en roetfilter weg laten schrijven bij problemen met de 1.2 TDI is er ook niet bij.

Dit is voor mij de reden om voor de 1.2 tsi te gaan. Met mijn korte stukken.

Tsi is ook veel waarde vaster omdat tweedehands er erg veel 1.2 TDI zijn doordat ze toen wegenbelasting vrij waren en nu niet meer.
 

Ridley

Forumguru
de oude Fabia Combi TSI uit 2010 van mijn pa zou in mijn ogen een goede optie zijn. 29000 op de teller en heeft kettingcheck gehad. Staat te koop bij Van de Akker in Helmond. Met 17000 km per jaar geen twijfel voor mij en zou ik voor benzine gaan. Zoals hierboven al aangegeven is de restwaarde van een benzine uitvoering hier in NL veel hoger.
 

remco81

Nieuw lid
@Ridley bedankt voor de tip maar is wel erg ver bij mij vandaan.
Heb nu een Skoda fabia combi 1.2 tsi bij mij in de buurt gevonden.
Wat is het probleem met de ketting wat door sommige forumleden word aangehaald ?
Na hoeveel km is vervanging van die ketting nodig ?
 

Ridley

Forumguru
Er zijn een tijdje problemen geweest met de kwaliteit van de kettingen. Die werden onder garantie vervangen als er problemen waren. In principe gaat een ketting veeeeel langer mee als een distributieriem.
 

emiel10

Senior Member
Laat ons voor uw en mijn welzijn en frustratiegehalte duimen voor een probleemloze TSI voor mij en een probleemloze TDI voor jou! De kettingproblemen zouden momenteel grotendeels achter de rug moeten zijn...
Inderdaad, negatieve zaken worden gemeld maar de positieve jammer genoeg niet. Tevens zoeken de mensen met problemen of opmerkingen hun heil op een forum en zijn de mensen zonder problemen niet op zoek naar vragen of antwoorden...

Laten we daar vooral op hopen. Frustratie heb ik overigens geen last van. Iedereen moet vooral doen waar ze zichzelf prettig bij voelen :)
 

Kogamyata

Senior Member
Laat ons voor uw en mijn welzijn en frustratiegehalte duimen voor een probleemloze TSI voor mij en een probleemloze TDI voor jou! De kettingproblemen zouden momenteel grotendeels achter de rug moeten zijn...
Inderdaad, negatieve zaken worden gemeld maar de positieve jammer genoeg niet. Tevens zoeken de mensen met problemen of opmerkingen hun heil op een forum en zijn de mensen zonder problemen niet op zoek naar vragen of antwoorden...
 

Kogamyata

Senior Member
@Testedone: Zie vanaf Inderdaad. Daarom zei ik, maar jij zit toch ook op 't forum. Als ik naar mezelf kijk vind ik het gewoon leuk om te zien wat anderen vinden en of mijn mening iets positiefs kan bijdragen. Als je goed leest komen er ook heel veel positieve zaken ter sprake. Zelf heb ik er al baat bij gehad om meningen en oplossingen te vragen. Dat is niet negatief maar vooral leerzaam en dan is zo'n forum 'n goede zaak. Ik nam er uit op dat jij het wat negatiefjes bedoelde. Maar is dat niet zo, dan zand erover.
Groeten,
Joop.
 

Testedoene

Forumguru
@Testedone: Zie vanaf Inderdaad. Daarom zei ik, maar jij zit toch ook op 't forum. Als ik naar mezelf kijk vind ik het gewoon leuk om te zien wat anderen vinden en of mijn mening iets positiefs kan bijdragen. Als je goed leest komen er ook heel veel positieve zaken ter sprake. Zelf heb ik er al baat bij gehad om meningen en oplossingen te vragen. Dat is niet negatief maar vooral leerzaam en dan is zo'n forum 'n goede zaak. Ik nam er uit op dat jij het wat negatiefjes bedoelde. Maar is dat niet zo, dan zand erover.
Groeten,
Joop.
Ah ja, sorry hoor. Ik was blijkbaar aan het dromen en had je reactie niet door ... :thumbsdown:
Ik bedoelde het zeker niet negatief hoor! Ikzelf ben lid geworden om eens te neuzen of er specifieke zaken betreffende de 1.2 TSI op het forum vermeld stond vooraleer ik over gegaan ben tot de aankoop.
Wat ik bedoelde is dat er altijd meer mensen zijn die op een forum hun problemen melden dan dat ze lid worden om gewoon spontaan een topic openen over hoe blij ze wel niet zijn over hun aankoop.
Ik heb hier al veel bijgeleerd dus wat mij betreft is dit forum een toppertje! Allemaal dankzij jullie! :bloemen::cheer::yeah:

Nota: ik heb mijn eerdere post wat aangepast!
 

CDK

Forumguru
antwoord op de vraag van de TS: nee, dat lijkt me niet! vragen om problemen zelfs. een diesel voor zulke korte stukjes gaat geheid extra onkosten geven.
 

Cordoba

Forumguru
Corné +1: de koelvloeistof wordt net pislauw, en de olie gaat van dikke stroop bij de start naar wat dunnere stroop zoals op een redelijk warme dag, kortom bij lange niet op temperatuur. Behalve veel extra motorslijtage, betekent dit ook een matige smering van de turbo door de vrij dikke olie, de al eerder aangehaalde roetproblemen, en door de vervuiling van de korte stukjes ook een veel hoger verbruik. Ik heb het al vaker gezegd: ooit een buurman gehad met een identieke Golf diesel als ik zelf had. De buurman reed veel ritjes van 1-2 km lengte en een paar keer per maand ritten van 300 km enkele reis. De diesel van mijn buurman heeft de 50.000 km niet eens gehaald voor ie in elkaar liep, mijn diesel (met vooral ritjes van 50 km enkele reis) heb ik met een km-stand van 220.000 km ingeruild, en die heb ik nog 7-8 jaar af en toe in de regio rond zien rijden.

Overigens wat ik in veel van de financiele cijfertjes mis, zijn de extra kosten voor verzekering van een diesel: zowel door de hogere aanschafkosten als door hoger gewicht is een diesel duurder in verzekering. Verschil in onderhoud (bij juist gebruik van een diesel) is over een lange periode/groot aantal km's vergelijkbaar.
 

punicajack

Actief lid
Corné +1: de koelvloeistof wordt net pislauw, en de olie gaat van dikke stroop bij de start naar wat dunnere stroop zoals op een redelijk warme dag, kortom bij lange niet op temperatuur. Behalve veel extra motorslijtage, betekent dit ook een matige smering van de turbo door de vrij dikke olie

is dit uitsluitend voor de diesel? lijkt mij dat benzine motoren hier ook last van hebben?

Overigens wat ik in veel van de financiele cijfertjes mis, zijn de extra kosten voor verzekering van een diesel: zowel door de hogere aanschafkosten als door hoger gewicht is een diesel duurder in verzekering. Verschil in onderhoud (bij juist gebruik van een diesel) is over een lange periode/groot aantal km's vergelijkbaar.

Dat is waar, had ik toen niet over nagedacht. Maar ik heb bijna max. noclaim korting dus het verschil was niet zo groot.
 
Bovenaan Onderaan