Is jullie kilometerteller ook zo accuraat?

Cordoba

Forumguru
160 op de teller is bij mij 154 op de TomTom.

@Cordoba: jij had 167 op de teller en kreeg een boete voor 165 na correctie (5km)? Dan reed je dus 170 terwijl je teller 167 aangaf. Lijkt mij de verkeerde kant van nauwkeurig.... Had je echt geen 177 op de teller? Of een rare wielen?

Zelfs ietsje kleinere wielen dan OEM: op mijn verzoek is de auto afgeleverd met 10 mm smallere banden op identieke velgen, van een lichter gemotoriseerde versie, gezien het feit dat de hoogte van de band een percentage van de hoogte is, dus zelfs ietsje kleiner. Uiteindelijk dus een iets hogere aanwijzing van de snelheid (kleinere wielomtrek, dus meer omwentelingen voor dezelfde snelheid). Snelheid was echt geen 177 op de teller: ik wist dat teller erg precies was, en dat een gemeten snelheid van 170 of meer zou betekenen dat ik het rijbewijs in zou moeten leveren. (bandenruil, was gewoon omwisselen van de wielen met een andere nieuwe auto uit de showroom)

Cyrus

Actief lid
@Canon: uiteraard laat je navi direct snelheidsveranderingen zien, mijn losse Navigon reageert ook direct op veranderingen. Maar ik sprak over een betrouwbare meting c.q. ijking ten opzichte van je GPS, daarvoor dien je nu eenmaal even met constante snelheid te rijden. De GPS-snelheid wordt nu eenmaal berekend aan de hand van je verplaatsing t.o.v. de GPS-satellieten.

Canon-Eye

Forumguru
@Cyrus: dat laatste is helemaal waar - maar het hoeft echt geen minuut te duren voor je een betrouwbare waarneming (*) hebt: 10-15 seconden is ruimschoots voldoende (zolang als de auto nodig heeft om een constante snelheid te bereiken en vast te houden, op een vlak stuk weg bij voorkeur om incidentele schommelingen zoveel mogelijk te beperken).

(*) "betrouwbaar" gedefinieerd als: met een afwijking niet groter dan de gezamenlijke meet- én waarnemingstolerantie van de satnav en de analoge wijzer voor je neus.

Witte Yeti

Actief lid
Bij mijn Yeti Active+ heb ik de CC dmv Vagcom kunnen activeren, zodat deze zichtbaar is in het display (minidot). Deze geeft exact de zelfde snelheid aan die ik op mijn navigator (garmin ) te zien krijg, dit met de standaard banden/velgen (215/60/16). Nu met mijn winterbanden (205/55/16) heb ik een afwijking van 4 km (CC) in mijn display t.o.v. de navi. (104 CC display - 100 navi).

het is dan nog wel raar dat cordoba eigenlijk harder rijdt dan zijn teller aangeeft.Cordoba,welke banden maat heb je eigenlijk onder je octavia zitten, en zijn dat winter banden, zo ja wat is dan de maat van je zomerband?

Bovenaan Onderaan