Is zijwindgevoeligheid te verminderen?

octaafje IV

Actief lid
Maar op een O3 maakt het jammer genoeg geen reet uit...

bij fikse wind gaat ie gewoon heel gemakkelijk van zijn koers af, it is what it is. Niets aan te doen vrees ik :)

Het enige wat volgens mij zou kunnen schillen is 2 zakken cement in mijn koffer, maar ja... rijdt daar alle dagen mee rond :D


@Joske: jouw 2 zakken cement helpen alleen als je deze vooral niet achter de achteras deponeert, maar
op de vloer tussen de voorstoelen en de achterbank. Dat gewicht verlaagt dan tevens het zwaartepunt.
Om een auto zoveel mogelijk ongevoelig voor zijwind te maken dient het zwaartepunt zoveel mogelijk naar voren te liggen: oudere voorwielaandrijverts met het motorblok ver vóór de vooras waren over het algemeen weinig zijwindgevoelig i.t.t. auto's met de motor achterin. Nadeel: waren dan ook behoorlijk onderstuurd.....

De OIII is t.o.v. een, niet verlaagde, OII, iets meer gevoelig voor zijwind, wellicht doordat het motorblok in een OII wat meer naar voren gekanteld staat.
Bij mijn OIII is, na montage van Eibach + spacers achter, en stuur in sportstand, de zijwindgevoeligheid merkbaar afgenomen.
 
Laatst bewerkt:

Skodatek1

Forumguru
Of je legt hem helemaal plat op de grond ;)
Ik vond de mijne met Eibachs ook nog wat windgevoelig, nu met mijn set-up 0,0 nix meer.
 

Joske

Forumguru
Sturing in sport en Eibach-set, dat gaf al een aanzienlijke verbetering qua zoekerig gedrag. Maar met de minste zijwind voel je toch weer dat je veel moet corrigeren. Maar, we moeten eerlijk zijn, de wind van afgelopen dagen was ook wel heel erg hard é. Dus ik wacht mijn oordeel af totdat er nog eens "gewoon" winderig weer is ;) .
 

BenMW

Lid
@BenMW Het lijkt misschien een gekke vraag, maar ik stel 'm niet voor niets: wat versta je precies onder 'zijwindgevoeligheid'?

Als je daar onder verstaat dat de carrosserie van de auto beweegt ten gevolge van de zijwind, is dat iets heel anders als dat de auto moeilijk op koers te houden is. Ik krijg de indruk dat het inveren van de veren aan één kant van de auto, hier als zijwindgevoeligheid wordt ervaren. Door de (over het algemeen) wat langere veerweg en wekere vering bij Skoda's (in vergelijking met de rest van de Vaggroep) zal de carrosserie meer bewegen als bij een auto met stugge veren. Deskundig verlagen van een auto, heeft wat dat betreft een goed effect (minder weke veren). Overigens heeft verlagen om nog twee redenen een positief effect hierop:
- de auto komt lager te liggen en vangt dus minder wind (hoe hoger je komt, hoe harder het waait)
- de (verticale) arm van de windkracht op de carrosserie wordt kleiner, dus kleiner moment, dus ook minder inveren door de wind.

Als het gaat over de koersvastheid van de auto: daar kun je eigenlijk niet zo veel aan doen, maar het is een bekend verschijnsel. Hoe lager de luchtweerstand, hoe slechter de koersvastheid is bij sterke zijwind, dat is een redelijk bekend verschijnsel, waar wel aan gewerkt wordt om dat te verbeteren, maar toch duikt het probleem bij een volgende aerodynamische generatie vaak weer opnieuw op.

Ik bedoel inderdaad de koersvastheid, die vind ik duidelijk lager dan de auto's die ik hiervoor had. Nu zal een Golf+ Geen lage luchtweerstand hebben maar bv een Alfa Guilietta zal toch aardig in de buurt van een Skoda komen.
En buiten de koersvastheid had ik soms echt het gevoel dat de auto los wilde komen van de weg. Natuurlijk stond er veel wind maat het verontruste me wel.
 
Bovenaan Onderaan