@BenMW Het lijkt misschien een gekke vraag, maar ik stel 'm niet voor niets: wat versta je precies onder 'zijwindgevoeligheid'?
Als je daar onder verstaat dat de carrosserie van de auto beweegt ten gevolge van de zijwind, is dat iets heel anders als dat de auto moeilijk op koers te houden is. Ik krijg de indruk dat het inveren van de veren aan één kant van de auto, hier als zijwindgevoeligheid wordt ervaren. Door de (over het algemeen) wat langere veerweg en wekere vering bij Skoda's (in vergelijking met de rest van de Vaggroep) zal de carrosserie meer bewegen als bij een auto met stugge veren. Deskundig verlagen van een auto, heeft wat dat betreft een goed effect (minder weke veren). Overigens heeft verlagen om nog twee redenen een positief effect hierop:
- de auto komt lager te liggen en vangt dus minder wind (hoe hoger je komt, hoe harder het waait)
- de (verticale) arm van de windkracht op de carrosserie wordt kleiner, dus kleiner moment, dus ook minder inveren door de wind.
Als het gaat over de koersvastheid van de auto: daar kun je eigenlijk niet zo veel aan doen, maar het is een bekend verschijnsel. Hoe lager de luchtweerstand, hoe slechter de koersvastheid is bij sterke zijwind, dat is een redelijk bekend verschijnsel, waar wel aan gewerkt wordt om dat te verbeteren, maar toch duikt het probleem bij een volgende aerodynamische generatie vaak weer opnieuw op.